Brug generation Y til at gøre en forskel

Noget der giver mening, og noget jeg selv kan gøre her og nu. Det er det, de unge vil ha’, og det kan være guld værd for din virksomhed. Bare du husker at gøre det digitalt og overskueligt.

Tallene i billedet er fra USA og dækker 2014, men udtrykker samtidig det generelle billede af Generation Y som aktive og engagerede. Kilde: Walden University Social Change Impact Report, 2014.

22.11.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Virksomheder skal i dag ansætte, lede og sælge til generation Y’erne, som voksede op i fredelige tider med højt forbrug og derfor er optaget af, at ting giver mening og bidrager til en positiv udvikling. De er også den første digitalt indfødte generation og har globalt perspektiv på tingene. Det er man som virksomhed nødt til at finde ud af, hvordan man skal agere i,” sagde Anne Glad, rådgiver og livsstilsekspert, da hun indledte en paneldebat om Generation Y, ved UNICEF’s Børnenes Dag 2016.

En af udfordringerne er, at det er Generation X’erne, som voksede op i en tid med knaphed og kriser og derfor går op i status og penge, personlig ejendom og beskyttelse mod udefrakommende trusler, som i dag leder virksomhederne. Så hvad kan man gøre?

Seks gode råd

  1. Sørg for, at der er noget, medarbejdere og kunder selv kan gøre. Næsten halvdelen af alle i generation Y er på en eller anden vis aktive i civilsamfundet.
  2. Gør det tydeligt, hvordan man kan bidrage og gøre en forskel. Fortæl, hvilken forskel indsatsen gør.
  3. Man skal kunne være aktiv online – og især mobilt – generation Y orienterer sig via sociale medier og bruger deres netværk her til alt. Brug dem til at sprede budskabet.  
  4. Design kort og billig deltagelse – rigtig mange donerer gerne de sidste 15 kroner op til nærmeste hundrede, når de køber ind, men kan ikke se sig selv bundet til at bidrage 150 kr om måneden fremover.
  5. Medarbejdere skal være klædt på til at engagere kunderne – så sørg for at de er forberedt, så de kan svare på spørgsmål.
  6. Ikke alle virksomheders produkter eller ydelser kan være meningsskabende. Hvis din virksomhed er sådan en, er den bedste idé at involvere sig i partnerskaber med organisationer, som arbejder for en meningsgivende sag. Pengedonationer er ikke nok, medarbejderne skal kunne engagere sig og selv være aktive.

To kæmpestore platforme
H&M og IKEA var også i panelet, og forklarede at de – udover begge at have et globalt partnerskab med UNICEF – især ser deres kæmpestore berøringsflade med kunder som deres mulighed for at gøre en forskel.

”Vi er en generation Y virksomhed, både i form af medarbejdere og kunder,” sagde Sara Juel Andersen fra H&M. ”Vi har 27 millioner følgere på sociale medier og 4.000 butikker i 61 lande, og det er den platform vi kan bruge, og vi ved også, at med den kæmpe indflydelse vi har på den unge generation, så har vi også et kæmpe ansvar.”

Det var Jonas Engberg fra IKEA enig i. Han gik så vidt, som til at citere Pippi Langstrømpe, da han sagde at ”når man er stærk, skal man også være sød”, mens han understregede at forretningen kun bliver bedre af at man fokuserer på bæredygtighed. Og så gjorde han det klart, at selvom der breder sig en vis skepsis overfor deltagelse gennem ”likes” og delinger på sociale medier, så skal man endelige ikke holde sig tilbage. Opmærksomhed på sociale medier er nemlig et rigtig godt redskab til at skabe forankring fra ledelse og kollegaer internt.

Virksomhederne vil skulle være aktive
Som afslutning på workshoppen konstaterede Anne Glad, at virksomheder i alle størrelser skal regne med at blive mere involveret i at løse samfundsopgaver:

”Det er et paradigmeskift. Ulandsbistanden beskæres med milliarder og velfærdsstatens services begrænses, men udfordringer og behov forsvinder ikke. Der vil civilsamfundet træde til og de vil kigge mod virksomhederne for at få hjælp til at finansiere og engagere.”

Generation Y er født efter 1980 og før midten af 1990’erne.

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.08.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Gode råd: Sådan styrker du samarbejdet mellem ESG- ansvarlige og ledelsen

25.08.2025MäRK

Sponseret

"Hvis din virksomhed vokser, vil det så være bedre eller værre for planeten?"

20.08.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen sætter fokus på balanceret livsstil med nye initiativer

18.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-neutral - hvornår må man sige det?

11.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Klimakompensation er ikke en fribillet

07.08.2025CSR.dk

Danmarks største kyllingeproducent beskyldt for greenwashing

07.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Sådan får du både impact og forretningsværdi ud af ESG-kommunikationen

05.08.20253H Law

Sponseret

Velkommen til Den Grønne Lovguide

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

28.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 29, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

29.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.09.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Certificeret kompetence for Intern Auditor - Arbejdsmiljø

I dette læringsforløb har vi samlet en række elearnings og kurser, som klæder dig på til at udfylde rollen som intern auditor af arbejdsmiljøledelsessystemer baseret på ISO 45001.

Dato

01.09.2025

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Certificeret kompetence for Intern Auditor - Miljø

I dette læringsforløb har vi samlet en række E-Learnings og kurser, som klæder dig på til at udfylde rollen som intern auditor af miljøledelsessystemer baseret på ISO 14001.

Dato

01.09.2025