Brug generation Y til at gøre en forskel

Noget der giver mening, og noget jeg selv kan gøre her og nu. Det er det, de unge vil ha’, og det kan være guld værd for din virksomhed. Bare du husker at gøre det digitalt og overskueligt.

Tallene i billedet er fra USA og dækker 2014, men udtrykker samtidig det generelle billede af Generation Y som aktive og engagerede. Kilde: Walden University Social Change Impact Report, 2014.

22.11.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Virksomheder skal i dag ansætte, lede og sælge til generation Y’erne, som voksede op i fredelige tider med højt forbrug og derfor er optaget af, at ting giver mening og bidrager til en positiv udvikling. De er også den første digitalt indfødte generation og har globalt perspektiv på tingene. Det er man som virksomhed nødt til at finde ud af, hvordan man skal agere i,” sagde Anne Glad, rådgiver og livsstilsekspert, da hun indledte en paneldebat om Generation Y, ved UNICEF’s Børnenes Dag 2016.

En af udfordringerne er, at det er Generation X’erne, som voksede op i en tid med knaphed og kriser og derfor går op i status og penge, personlig ejendom og beskyttelse mod udefrakommende trusler, som i dag leder virksomhederne. Så hvad kan man gøre?

Seks gode råd

  1. Sørg for, at der er noget, medarbejdere og kunder selv kan gøre. Næsten halvdelen af alle i generation Y er på en eller anden vis aktive i civilsamfundet.
  2. Gør det tydeligt, hvordan man kan bidrage og gøre en forskel. Fortæl, hvilken forskel indsatsen gør.
  3. Man skal kunne være aktiv online – og især mobilt – generation Y orienterer sig via sociale medier og bruger deres netværk her til alt. Brug dem til at sprede budskabet.  
  4. Design kort og billig deltagelse – rigtig mange donerer gerne de sidste 15 kroner op til nærmeste hundrede, når de køber ind, men kan ikke se sig selv bundet til at bidrage 150 kr om måneden fremover.
  5. Medarbejdere skal være klædt på til at engagere kunderne – så sørg for at de er forberedt, så de kan svare på spørgsmål.
  6. Ikke alle virksomheders produkter eller ydelser kan være meningsskabende. Hvis din virksomhed er sådan en, er den bedste idé at involvere sig i partnerskaber med organisationer, som arbejder for en meningsgivende sag. Pengedonationer er ikke nok, medarbejderne skal kunne engagere sig og selv være aktive.

To kæmpestore platforme
H&M og IKEA var også i panelet, og forklarede at de – udover begge at have et globalt partnerskab med UNICEF – især ser deres kæmpestore berøringsflade med kunder som deres mulighed for at gøre en forskel.

”Vi er en generation Y virksomhed, både i form af medarbejdere og kunder,” sagde Sara Juel Andersen fra H&M. ”Vi har 27 millioner følgere på sociale medier og 4.000 butikker i 61 lande, og det er den platform vi kan bruge, og vi ved også, at med den kæmpe indflydelse vi har på den unge generation, så har vi også et kæmpe ansvar.”

Det var Jonas Engberg fra IKEA enig i. Han gik så vidt, som til at citere Pippi Langstrømpe, da han sagde at ”når man er stærk, skal man også være sød”, mens han understregede at forretningen kun bliver bedre af at man fokuserer på bæredygtighed. Og så gjorde han det klart, at selvom der breder sig en vis skepsis overfor deltagelse gennem ”likes” og delinger på sociale medier, så skal man endelige ikke holde sig tilbage. Opmærksomhed på sociale medier er nemlig et rigtig godt redskab til at skabe forankring fra ledelse og kollegaer internt.

Virksomhederne vil skulle være aktive
Som afslutning på workshoppen konstaterede Anne Glad, at virksomheder i alle størrelser skal regne med at blive mere involveret i at løse samfundsopgaver:

”Det er et paradigmeskift. Ulandsbistanden beskæres med milliarder og velfærdsstatens services begrænses, men udfordringer og behov forsvinder ikke. Der vil civilsamfundet træde til og de vil kigge mod virksomhederne for at få hjælp til at finansiere og engagere.”

Generation Y er født efter 1980 og før midten af 1990’erne.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler.

Dato

19.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø