Brug generation Y til at gøre en forskel

Noget der giver mening, og noget jeg selv kan gøre her og nu. Det er det, de unge vil ha’, og det kan være guld værd for din virksomhed. Bare du husker at gøre det digitalt og overskueligt.

Tallene i billedet er fra USA og dækker 2014, men udtrykker samtidig det generelle billede af Generation Y som aktive og engagerede. Kilde: Walden University Social Change Impact Report, 2014.

22.11.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Virksomheder skal i dag ansætte, lede og sælge til generation Y’erne, som voksede op i fredelige tider med højt forbrug og derfor er optaget af, at ting giver mening og bidrager til en positiv udvikling. De er også den første digitalt indfødte generation og har globalt perspektiv på tingene. Det er man som virksomhed nødt til at finde ud af, hvordan man skal agere i,” sagde Anne Glad, rådgiver og livsstilsekspert, da hun indledte en paneldebat om Generation Y, ved UNICEF’s Børnenes Dag 2016.

En af udfordringerne er, at det er Generation X’erne, som voksede op i en tid med knaphed og kriser og derfor går op i status og penge, personlig ejendom og beskyttelse mod udefrakommende trusler, som i dag leder virksomhederne. Så hvad kan man gøre?

Seks gode råd

  1. Sørg for, at der er noget, medarbejdere og kunder selv kan gøre. Næsten halvdelen af alle i generation Y er på en eller anden vis aktive i civilsamfundet.
  2. Gør det tydeligt, hvordan man kan bidrage og gøre en forskel. Fortæl, hvilken forskel indsatsen gør.
  3. Man skal kunne være aktiv online – og især mobilt – generation Y orienterer sig via sociale medier og bruger deres netværk her til alt. Brug dem til at sprede budskabet.  
  4. Design kort og billig deltagelse – rigtig mange donerer gerne de sidste 15 kroner op til nærmeste hundrede, når de køber ind, men kan ikke se sig selv bundet til at bidrage 150 kr om måneden fremover.
  5. Medarbejdere skal være klædt på til at engagere kunderne – så sørg for at de er forberedt, så de kan svare på spørgsmål.
  6. Ikke alle virksomheders produkter eller ydelser kan være meningsskabende. Hvis din virksomhed er sådan en, er den bedste idé at involvere sig i partnerskaber med organisationer, som arbejder for en meningsgivende sag. Pengedonationer er ikke nok, medarbejderne skal kunne engagere sig og selv være aktive.

To kæmpestore platforme
H&M og IKEA var også i panelet, og forklarede at de – udover begge at have et globalt partnerskab med UNICEF – især ser deres kæmpestore berøringsflade med kunder som deres mulighed for at gøre en forskel.

”Vi er en generation Y virksomhed, både i form af medarbejdere og kunder,” sagde Sara Juel Andersen fra H&M. ”Vi har 27 millioner følgere på sociale medier og 4.000 butikker i 61 lande, og det er den platform vi kan bruge, og vi ved også, at med den kæmpe indflydelse vi har på den unge generation, så har vi også et kæmpe ansvar.”

Det var Jonas Engberg fra IKEA enig i. Han gik så vidt, som til at citere Pippi Langstrømpe, da han sagde at ”når man er stærk, skal man også være sød”, mens han understregede at forretningen kun bliver bedre af at man fokuserer på bæredygtighed. Og så gjorde han det klart, at selvom der breder sig en vis skepsis overfor deltagelse gennem ”likes” og delinger på sociale medier, så skal man endelige ikke holde sig tilbage. Opmærksomhed på sociale medier er nemlig et rigtig godt redskab til at skabe forankring fra ledelse og kollegaer internt.

Virksomhederne vil skulle være aktive
Som afslutning på workshoppen konstaterede Anne Glad, at virksomheder i alle størrelser skal regne med at blive mere involveret i at løse samfundsopgaver:

”Det er et paradigmeskift. Ulandsbistanden beskæres med milliarder og velfærdsstatens services begrænses, men udfordringer og behov forsvinder ikke. Der vil civilsamfundet træde til og de vil kigge mod virksomhederne for at få hjælp til at finansiere og engagere.”

Generation Y er født efter 1980 og før midten af 1990’erne.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – stå stærkere og skab større værdi!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København