Bæredygtighed kræver engagement – på begge sider

Hvis en virksomhed skal have succes med en bæredygtighedsstrategi, så skal den skabe engagement, både internt og eksternt, lød det blandt andet på førstedagen af Ethical Corporations konference om bæredygtige forsyningskæder.

Chef for responsible procurement hos ING, Kaitlin Crouch, på talerstolen ved Ethical Corporations Sustainable Supply Chain Summit 2016. Foto: Anders Kampmann.

20.10.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Det menneskelige element kan nemt blive overset, når store og små virksomheder kaster sig ud i forandringsprocesser, omstillinger og andre strategiske ændringer. Og så stiger risikoen for, at planerne om ikke falder til jorden, så i hvert fald ikke kommer så godt i mål, som hensigten var.

Det handler nemlig om at skabe engagement, ikke alene på det overordnede plan i en organisation, men også på det personlige plan hos de mennesker, der bliver berørt og som skal skabe forandringen. De skal overbevises, før en strategi bliver til virkelighed.

Sådan lød et af mange budskaber på førstedagen af Ethical Corporations Sustainable Supply Chain Summit, hvor en stribe store selskaber, organisationer og interessenter fra primært Europa og USA er samlet for at dele viden, erfaringer og inspiration med hinanden, når det kommer til bæredygtighed i arbejdet med forsyning, indkøb, leverandører og generel drift.

Pointen omkring engagement i forskellige stadier blev på mange måder et underliggende tema for dagen, bl.a. hos smykkeproducenten De Beers, der sourcer diamanter i nogle af verdens mest urolige lande i Afrika syd for Sahara, og derfor har betydelige udfordringer med at skabe ansvarlige og gennemsigtige forsyningskæder.

Forbrugerengagement og kulturforskelle
”Smykker er følelser, og derfor må der ikke være noget negativt forbundet med dem, det kan salget ikke holde til. Så vi tager så mange forholdsregler, vi kan, men det er svært at skabe sporbarhed og transparens hele vejen igennem; industrien er lidt en dinosaur på det område. Derfor er engagement fra forbrugernes side så vigtigt, og det mangler sammenlignet med andre brancher”, fortalte product integrity manager for De Beers, Purvi Shah.

Når det kommer til det interne engagement i en virksomhed, så er det ikke altid lige let at ’sælge’ konceptet bæredygtighed til alle medarbejdere i en organisation, uanset hvor gode argumenterne måtte være. Det har blandt andet den hollandske investeringsbank ING indset.

”Vi prøver simpelthen på at komme ind i hovedet på vores folk for at finde ud af, hvad der kan få dem til at prioritere bæredygtighed i en travl hverdag, hvor nogle mere håndgribelig mål normalt fylder det meste. Et af midlerne, fandt vi ud af, er at kommunikere hvorfor det her vigtigt, så bliver opfyldningen af målsætningen langt mere common sense”, fortalte ING’s chef for responsible procurement, amerikanske Kaitlin Crouch, der i samme åndedrag understregede de kulturelle forskelle, der blandt andet på baggrund af nationalitet gør sig gældende i sammenhæng som denne.

Hun blev straks bakket op af Oliver Hurrey, executive director for britiske 2degrees, der er en samarbejdsplatform for bæredygtig forretning.

”Det er mennesker, vi har med at gøre her, og de har brug for at kunne tage forandringer til sig i deres eget tempo. En genvej til det er også, at dels starte med nogle af de berømte lavthængende frugter, og så efterfølgende sørge for, at folk nemt kan dele deres succesoplevelser med sine kolleger og i organisationen. På den måde kan vi få de personlige erfaringer – inklusiv bumpene på vejen – frem”, sagde han.

Et tog kan få flere med
At de interne engagement er vigtigt, er man bestemt ikke uenig i hos den amerikanske softwaregigant Cisco Systems. Men på spørgsmålet om, hvordan man pitcher bæredygtighed til en CEO, præsenterede virksomhedens director of supply chain value protection, Kathleen Shaver, et vigtigt læringspunkt fra hendes egen organisatoriske erfaring med netop den udfordring og det at sprede budskabet, der gav et godt praktisk perspektiv på opgaven.

”En topchef vil altid gerne se det lange perspektiv, effekten i forhold til virksomhedens image, brandopfattelse og status udadtil, både overfor kunder og potentielle kommende medarbejdere. Plus selvfølgelig de mere hårde ROI-argumenter. Og så vil sige, at man altså ikke behøves at overbevise alt og alle i første omgang. Det gælder om at identificere de folk, der er klar til at tage strategien ind og så lade dem inspirere resten. Find det tog, der kører, der skal nok få folk med”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

3H Law
Seminar
Seminar om grøn markedsføring

Formålet med seminaret er at belyse nogle af de hyppigt forekommende problemstillinger, som virksomheder kan stå overfor ved brugen af grønne udsagn i deres markedsføring. Deltagerne vil blive oplyst om de gældende vildledningsregler med fokus på grøn markedsføring og forstå hensynene bag reglerne, samt gøres bekendt med, hvilke udsagn der er sikrest at bruge.

Dato

25.11.2025

Tid

14:00

Sted

København (nærmere adresse TBA)

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn