3 nye CSR-tendenser

Gæsteskribent Per Krull har kigget nærmere på tre CSR-tendenser, som virksomhederne i stigende grad diskuterer og eksperimenterer med. Det handler om ledelse af processer, om koblingen mellem CSR og web 2.0 - og om at hente inspiration fra sociale virksomheder.

Per Krull er cand. mag. og har arbejdet med organisationsudvikling og ledertræning siden 2001 i en række private og offentlige virksomheder. Her i blandt Designskolen Kolding, Danmarks Radio og Microsoft. Per forsvarer i juni 2012 sin ph.d.-afhandling om ’social enterprises’ på Handelshøjskolen i Århus. Læs mere: www.perkrull.dk .

13.04.2012

CSR.dk

1. Dygtige procesledere er efterspurgte
Vi ved, at forbrugerne, kunderne, samarbejdspartnerne og andre interessenter skal involveres så meget som muligt i realisering af CSR-projekter. Men udfordringen er ikke så lige til. Sam-skabelse lyder godt, men kan være meget besværligt, med mindre organisationen kan byde på reelle kompetencer i procesledelse. Kun med disse kompetencer er det muligt at fastholde ejerskab, motivation og værdi hos alle, at skabe synergi med lokalsamfundet, at reagere på ændringer og at sikre rentabilitet.

Højt profilerede europæiske forskere efterspørger lige nu kompetencer i procesledelse inden for social innovation, ligesom “forståelse af CSR som en proces” blev nævnt som et af nøgleordene under uddelingen af CSR Communications Prize under CSR Award showet sidste år.

Læs også: Danmarks mest bæredygtige formidler er Grundfos

Interessen for strategiske partnerskaber vokser i øjeblikket og god procesledelse er et must, hvis partnerskaberne skal blive en succes, hvor begge parter, når deres mål. Et eksempel er designfirmaet Designit’s donation af 5.000 timers designarbejde for Dansk Røde Kors med det formål at kvalificere og øge beløbet for den årlige landsindsamling. Designit gør det, de er bedst til, og opnår positiv omtale, ny indsigt, nyt netværk, et potentielt større marked foruden mulighed for forretningsudvikling. Dansk Røde Kors opnår ifølge fundraiser Ann-Christin Lystrup et større pengebeløb at arbejde med, udvikling af deres organisation, nyt netværk og gratis konsulenttimer. Samarbejder som dette kræver ledelse af processerne på højt niveau.

Læs også: Kunsten at samarbejde med en NGO

2. Sociale virksomheder inspirerer kommercielle virksomheder.
Sociale virksomheder (Social Enterprises) skabes af idealistiske forretningsmænd. Man kan opfatte de sociale virksomheder som sociale entreprenører, der har succes med at opbygge en rentabel virksomhed samtidig med, at de skaber social værdi og livskvalitet for mange.

Et eksempel på en social virksomhed er det danskejede cykelfirma Baisikeli.dk, der opbygger en lokalt drevet cykelindustri i Tanzania og Mozambique baseret på kasserede cykler fra Danmark. Et andet eksempel er det danskejede designfirma Kondakis.biz i Nairobi, der designer og distribuerer modetøj fremstillet af lokale af udtjente faldskærme.

Læs også: Shared value er det nye business mantra

En række karaktertræk ved de sociale virksomheder kan inspirere kommercielle firmaer i deres CSR-arbejde. Sociale virksomheder er således ofte lanceret af en gruppe medborgere og supporteret af store netværk og fællesskaber, der sympatiserer og konkret leverer kompetencer og ydelser til understøttelse af det overordnede sociale formål. Altså en kæmpe relevant ressource.

Sociale virksomheder har også en meget stærk deltagende natur, hvilket konkret betyder, at de involverer slutbrugere og andre interessenter som fuldbyrdede deltagere i aktiviteter, der leder til udvikling af konkrete produkter og services.
De sociale virksomheder skalerer deres virkefelt gennem strategiske partnerskaber med alle typer aktører fra flere sektorer, og de er typisk højt kompetente, når det gælder om at skabe værdi for alle implicerede og på mange niveauer samtidig (multifacetteret værdiskabelse).

CSR-projekter og -kommunikation har udviklet sig fra at handle om standartløsninger og guidelines til at handle om unikke løsninger, skabt i innovative strategiske partnerskaber.

De unikke CSR-løsninger bliver populære fremover. Sociale virksomheder kan netop levere inspiration på dette område, da de realiserer nye innovative hybride forretningsmodeller og samarbejdsmodeller og udviser et meget højt ambitionsniveau hvad angår den sociale og samfundsmæssige mission.

3. CSR-kommunikation og web 2.0 går hånd i hånd
De sociale medier har i flere tilfælde på effektiv vis fundet anvendelse hos NGO’er og interesseorganisationer til afsløring af virksomheder, der belaster samfund eller miljø.

Et eksempel er Greenpeace, som sidste år rettede en massiv kampagne mod Barbie-producenten Mattel, fordi virksomheden brugte regnskovstræ i deres emballage.

I kampen for at få Mattel til at skifte leverandør af papirmasse, lavede Greenpeace blandt andet en youtube-video, hvor Barbies kæreste Ken slår op med Barbie, da han finder ud af, at hun er skyld i fældning af truet indonesisk regnskov. Videoen spredte sig over hele verden og medførte en storm af kommentarer fra vrede forbrugere på Mattels Facebook-side – så mange, at siden kortvarigt måtte lukke ned.

Læs også: CSR+sociale medier=problemer

Resultatet blev, at Mattel efter fire måneder gav efter for Greenpeaces krav, og kampagnen står tilbage som et skoleeksempel på, hvor store en magt NGO’er, der bruger de sociale medier effektivt, rent faktisk har.

Det generelle billede er i øjeblikket, at nogle virksomheder er meget bramfri og åbne i deres kommunikation på sociale medier, mens andre er mere tilbageholdende af frygt for beskyldninger om greenwashing og vrede kommentarer fra kunder.

Læs også: CSR-kommunikation er en balancegang

Sidste år konkluderede forskningsprojektet ”Responsible Business in the Blogosphere” da også, at mange virksomheder er ”famlende” i deres forsøg på at kommunikere CSR via de sociale medier.

Den generelle anbefaling fra CSR-eksperterne er, at virksomhederne bør gå i dialog og være åbne, hvis de bliver sat under pres af NGO’er via sociale medier. Altså at anlægge en taktik, der går på at diskutere og forbedre sig i forhold til det kritikpunkt, der bliver rejst, i samarbejde med NGO’en.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København