3 nye CSR-tendenser

Gæsteskribent Per Krull har kigget nærmere på tre CSR-tendenser, som virksomhederne i stigende grad diskuterer og eksperimenterer med. Det handler om ledelse af processer, om koblingen mellem CSR og web 2.0 - og om at hente inspiration fra sociale virksomheder.

Per Krull er cand. mag. og har arbejdet med organisationsudvikling og ledertræning siden 2001 i en række private og offentlige virksomheder. Her i blandt Designskolen Kolding, Danmarks Radio og Microsoft. Per forsvarer i juni 2012 sin ph.d.-afhandling om ’social enterprises’ på Handelshøjskolen i Århus. Læs mere: www.perkrull.dk .

13.04.2012

CSR.dk

1. Dygtige procesledere er efterspurgte
Vi ved, at forbrugerne, kunderne, samarbejdspartnerne og andre interessenter skal involveres så meget som muligt i realisering af CSR-projekter. Men udfordringen er ikke så lige til. Sam-skabelse lyder godt, men kan være meget besværligt, med mindre organisationen kan byde på reelle kompetencer i procesledelse. Kun med disse kompetencer er det muligt at fastholde ejerskab, motivation og værdi hos alle, at skabe synergi med lokalsamfundet, at reagere på ændringer og at sikre rentabilitet.

Højt profilerede europæiske forskere efterspørger lige nu kompetencer i procesledelse inden for social innovation, ligesom “forståelse af CSR som en proces” blev nævnt som et af nøgleordene under uddelingen af CSR Communications Prize under CSR Award showet sidste år.

Læs også: Danmarks mest bæredygtige formidler er Grundfos

Interessen for strategiske partnerskaber vokser i øjeblikket og god procesledelse er et must, hvis partnerskaberne skal blive en succes, hvor begge parter, når deres mål. Et eksempel er designfirmaet Designit’s donation af 5.000 timers designarbejde for Dansk Røde Kors med det formål at kvalificere og øge beløbet for den årlige landsindsamling. Designit gør det, de er bedst til, og opnår positiv omtale, ny indsigt, nyt netværk, et potentielt større marked foruden mulighed for forretningsudvikling. Dansk Røde Kors opnår ifølge fundraiser Ann-Christin Lystrup et større pengebeløb at arbejde med, udvikling af deres organisation, nyt netværk og gratis konsulenttimer. Samarbejder som dette kræver ledelse af processerne på højt niveau.

Læs også: Kunsten at samarbejde med en NGO

2. Sociale virksomheder inspirerer kommercielle virksomheder.
Sociale virksomheder (Social Enterprises) skabes af idealistiske forretningsmænd. Man kan opfatte de sociale virksomheder som sociale entreprenører, der har succes med at opbygge en rentabel virksomhed samtidig med, at de skaber social værdi og livskvalitet for mange.

Et eksempel på en social virksomhed er det danskejede cykelfirma Baisikeli.dk, der opbygger en lokalt drevet cykelindustri i Tanzania og Mozambique baseret på kasserede cykler fra Danmark. Et andet eksempel er det danskejede designfirma Kondakis.biz i Nairobi, der designer og distribuerer modetøj fremstillet af lokale af udtjente faldskærme.

Læs også: Shared value er det nye business mantra

En række karaktertræk ved de sociale virksomheder kan inspirere kommercielle firmaer i deres CSR-arbejde. Sociale virksomheder er således ofte lanceret af en gruppe medborgere og supporteret af store netværk og fællesskaber, der sympatiserer og konkret leverer kompetencer og ydelser til understøttelse af det overordnede sociale formål. Altså en kæmpe relevant ressource.

Sociale virksomheder har også en meget stærk deltagende natur, hvilket konkret betyder, at de involverer slutbrugere og andre interessenter som fuldbyrdede deltagere i aktiviteter, der leder til udvikling af konkrete produkter og services.
De sociale virksomheder skalerer deres virkefelt gennem strategiske partnerskaber med alle typer aktører fra flere sektorer, og de er typisk højt kompetente, når det gælder om at skabe værdi for alle implicerede og på mange niveauer samtidig (multifacetteret værdiskabelse).

CSR-projekter og -kommunikation har udviklet sig fra at handle om standartløsninger og guidelines til at handle om unikke løsninger, skabt i innovative strategiske partnerskaber.

De unikke CSR-løsninger bliver populære fremover. Sociale virksomheder kan netop levere inspiration på dette område, da de realiserer nye innovative hybride forretningsmodeller og samarbejdsmodeller og udviser et meget højt ambitionsniveau hvad angår den sociale og samfundsmæssige mission.

3. CSR-kommunikation og web 2.0 går hånd i hånd
De sociale medier har i flere tilfælde på effektiv vis fundet anvendelse hos NGO’er og interesseorganisationer til afsløring af virksomheder, der belaster samfund eller miljø.

Et eksempel er Greenpeace, som sidste år rettede en massiv kampagne mod Barbie-producenten Mattel, fordi virksomheden brugte regnskovstræ i deres emballage.

I kampen for at få Mattel til at skifte leverandør af papirmasse, lavede Greenpeace blandt andet en youtube-video, hvor Barbies kæreste Ken slår op med Barbie, da han finder ud af, at hun er skyld i fældning af truet indonesisk regnskov. Videoen spredte sig over hele verden og medførte en storm af kommentarer fra vrede forbrugere på Mattels Facebook-side – så mange, at siden kortvarigt måtte lukke ned.

Læs også: CSR+sociale medier=problemer

Resultatet blev, at Mattel efter fire måneder gav efter for Greenpeaces krav, og kampagnen står tilbage som et skoleeksempel på, hvor store en magt NGO’er, der bruger de sociale medier effektivt, rent faktisk har.

Det generelle billede er i øjeblikket, at nogle virksomheder er meget bramfri og åbne i deres kommunikation på sociale medier, mens andre er mere tilbageholdende af frygt for beskyldninger om greenwashing og vrede kommentarer fra kunder.

Læs også: CSR-kommunikation er en balancegang

Sidste år konkluderede forskningsprojektet ”Responsible Business in the Blogosphere” da også, at mange virksomheder er ”famlende” i deres forsøg på at kommunikere CSR via de sociale medier.

Den generelle anbefaling fra CSR-eksperterne er, at virksomhederne bør gå i dialog og være åbne, hvis de bliver sat under pres af NGO’er via sociale medier. Altså at anlægge en taktik, der går på at diskutere og forbedre sig i forhold til det kritikpunkt, der bliver rejst, i samarbejde med NGO’en.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

03.05.2024CSR.dk

3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport

03.05.2024CSR.dk

Danske C25-selskaber har øget omfanget af deres frivillige skatterapportering

29.04.2024Alexandra Instituttet

Sponseret

GreenTec strækker sig fra grønne fingre til grønne strategier

26.04.2024CSR.dk

Et udvalg fra nyhedstrømmen

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024CSR.dk

OL i Paris planlægger efter opdateret ISO-standard for bæredygtighed

24.04.2024Prysmian Group Denmark A/S

Sponseret

Prysmian investerer 1,8 mia. euro i kapacitetsudvidelse

23.04.2024CSR.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

Jobmarked

Se alle

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Kolding i maj

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Kolding

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus