Virksomhederne skal levere en ny slags godt liv

Verden over har mennesker stort samme forestillinger om, hvad et godt liv skal indeholde. Og de vil mægtig gerne have hjælp fra virksomhederne til at opnå det.

07.07.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Uanset om man spørger 1.000 voksne amerikanere, 1,000 personer i hvert af 21 lande eller gennemgår 5.000 instagramkonti for forestillinger om det gode liv, så når man frem til nogenlunde samme svar. Også uanset alder, geografi og politisk overbevisning.

Det handler om at være i kontakt med andre mennesker og naturen, at være sund og rask, at beskæftige sig med noget, man synes er meningsfuldt og at have frihed til selv at vælge – og tid til at nyde – sit liv. Det handler til gengæld ikke om at kende forskel på dem og os og passe på det, der er vores.Og da slet ikke om at eje mere, bo større, tjene flere penge, købe mere.

Ifølge Richard Notarianni fra det verdensomspændende reklame- og brandingbureau Havas, er det et fundamentalt skift.

”Vi har solgt stort set den samme idé om det gode liv siden 2. verdenskrig. Det var defineret ved at større var bedre, solokørsel, brug og smid væk, store portioner, og jeg vil have, og det skal være nu. Men det holder ikke længere. Vi går fra ”living bigger” til ”living better”, og den udgave af det gode liv handler om at have flere menneskelige forbindelser, at nyde rejsen med andre, at passe på tingene, at vide, hvad man spiser og mindre forbrug,” sagde han under Sustainable Brands’ konference i Detroit i maj 2017.

Det gode livs komponenter

De tre undersøgelser som denne artikel nævner, formulerer hver især indholdet i det gode liv i fire hovedpunkter.

Havas og World Business Council for Sustainable Development’s The Good Life Playbook 2.0 definer fire prioriteter:

1. Familie og hjem – vi vil gerne hjem til andre

2. Tid til at sætte farten ned – travle liv leder efter mere frihed

3. Rejsen i sig selv betyder noget

4. Balance mellem arbejde og resten af livet

Sustainable Brands og Harris Poll’s helt nye survey peger på fire elementer i den nye forståelse af det gode liv:

1. Balanced Simplicity – enkelhed, balance, sundhed og lykke

2. Meaningful Connections: med mennesker, med fællesskaber og miljøet – herunder naturen

3. Personal Goals: job og uddannelse skal give mening snarere end mange penge

4. Financial Independence: ikke mangle penge og muligheden for at nyde dem man har.

BBMG og GlobeScans internationale undersøgelse viser, at det, der betyder noget, er:

1. At være sund og have det godt

2. Økonomisk sikkerhed og et godt job

3. Meningsfulde forbindelser til andre

4. En følelse af at have et formål med sit liv

Store forventninger til virksomhederne
Hvad skal virksomhederne så gøre? Forventer folk, at de skal bidrage til deres forestilling om det gode liv? Det kan man vist roligt sige, at de gør.

For det første fordi alle undersøgelser af tillid til forskellige institutioner viser, at folk i store træk har opgivet tanken om, at de nationale regeringer kan bidrage med noget i forhold til udviklingen af bedre liv og mere bæredygtige samfund. De har heller ikke den store tillid til globale virksomheder, men de anser dem dog for at have potentialet til at bidrage til en positiv udvikling.

I rådgivervirksomheden BBMG og analysefirmaet GlobeScans internationale survey siger 60 procent af de 16.000 deltagere, at ”brands” – om det så er virksomheder eller enkelte produkter – har betydelig indflydelse på muligheden for at skabe det gode liv.

I Sustainable Brands og analysevirksomheden Harris Polls’ amerikanske undersøgelse siger 51% af deltagerne, at de tror på, at virksomheder går op i at hjælpe forbrugerne med at opnå det gode liv, men 65% af dem synes ikke, at virksomhederne i dag har produkter, som kan hjælpe dem med dét projekt.

Ingen nemme svar
Desværre stopper det enkle budskab her. For mens forbrugerne taler om brands’ potentiale og gerne vil involvere virksomhederne, så ved de ikke, hvad de vil have. De er også sjældent villige til at betale ekstra for det, de siger er vigtigt.

Det er, ifølge Erica Parker fra Harris Poll, bare ærgerligt.

”Det er ikke der, I skal lede efter business casen. Den ligger i loyalitet og ikke mindst i at få tilladelse til at repositionere jer selv i forhold til at være en troværdig deltager i en attraktiv fremtid og det gode liv,” sagde hun ved Sustainable Brands-konferencen i Detroit.

Hun pegede f.eks. på, hvordan virksomheden CVS gerne ville skifte identitet væk fra at blive opfattet som en ”drugstore” og henimod at være en sundhedsforretning – i bred forstand. For at det skulle være troværdigt var de nødt til at fjerne alle tobaksprodukter fra hylderne. Så det gjorde de.

”Forbrugerne kan ikke formulere, hvad de gerne vil have, så I skal lade jer inspirere af de virksomheder, der allerede har knækket koden til bæredygtige, værdibaseret vækst,” afsluttede hun.

To positioner
GlobeScan og BBMG’s mænd på scenen i Detroit var klar med nogle overordnede bud på, hvad virksomheder kan gøre – hvis de vil med på turen. Og det bør de nok ville, for ellers ender man som en slags kollivare, som ingen har et forhold til, lød det. Man er simpelthen nødt til at stå for noget.

Raphael Bemporad fra BBMG forklarede, at der er to overordnede positioner at vælge mellem: Aspirational og Advocate (hhv. visionsdrevet eller aktivist). Se figur 1.

Og så er det ellers med at komme i gang med at lytte. For betydningen af de meningsfulde forbindelse til andre gælder også mellem forbrugerne og dig og dit brand/din virksomhed. Som Richard Notarianni sagde i Detroit:

”Et af de stærkeste budskaber, vi får fra vores undersøgelser, er, ”jeg vil vide, at min mening tæller”. Så vi skal ikke til at ordinere den nye udgave af det gode liv til folk. Vi skal kke skubbe flere opskrifter ud. I stedet skal vi lytte. Vi skal lade folk fortælle os, hvad det gode liv er, og så kan virksomhederne spejle den fortælling i deres produkter."

Det Gode Liv i København
”Redefining the good life” er rammen for Sustainable Brands’ arbejde i år og de næste to år. Den 30. oktober til 1. november afholdes konference i København med samme hovedtema. Har du en historie at fortælle, er der stadig plads i programmet

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

21.10.2024CSR.dk

Nyt udspil: Den grønne omstilling skal være socialt retfærdig

18.10.2024CSR.dk

Nyt samarbejde styrker både cirkularitet og compliance

30.09.2024Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Bliv klogere på forbrugeradfærd og grøn kommunikation

26.09.2024CSR.dk

Følelser afslører hvor meget vi går op i miljø

10.09.2024CSR.dk

Jo mere bæredygtighed, jo mindre risiko for skandaler

10.09.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Hvert Ton Tæller.

09.09.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Det skal være lettere at vælge cirkulært - Derfor lancerer Elis Again

09.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Elektrikere i finalen til at repræsentere Danmark ved EuroSkills

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Efterår 24 - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

22.10.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsudvikling

Lær hvordan forretningen udvikler bæredygtige forretningsområder og sit værditilbud med udgangspunkt i de udfordringer planeten og vores globale samfund står overfor. 7 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

23.10.2024

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til ISO 20121 - bæredygtighed i oplevelses-, møde- og eventbranchen

Deltag i kurset "Introduktion til bæredygtighed i oplevelses-, møde- og eventbranchen" og få en grundlæggende forståelse af ISO 20121. Vi dykker ned i udvalgte kapitler af standarden og diskuterer betydningen af de enkelte krav.

Dato

24.10.2024

Sted

København

CABI
Webinar
Webinar | Kort og godt om sygedagpenge

Vi tilbyder dig "kort og godt" viden og fakta med gennemgang af de væsentligste pointer om regler for sygedagpenge.

Dato

24.10.2024

Tid

08:15

Sted

Online