Virksomheder: Roskilde Festival er et vigtigt bæredygtighedslaboratorium

Danmarks største musikfestival er ikke bare væltede hegn, musikoplevelser og rigelige mængder fadøl. Det er også 'en brugertest, man ikke kan købe andre steder', og festivalen kan være med til at blåstemple nye produkter.

Med 130.000 indbyggere er Roskilde Festival et spændende midlertidigt bysamfund. .

11.12.2015

Sarah Stendorf Meier, CSR.dk

CSR.dk deltog tirsdag d. 8. december 2015 i en konference om innovative partnerskaber. Her blev der præsenteret 11 case-eksempler fra virksomheder, der alle har indledt et bæredygtigt samarbejde med Roskilde Festival. Virksomhedernes repræsentanter pegede på mange fordele ved sammenarbejdet, men særligt én sætning blev sagt igen og igen: ”Roskilde Festival er et testlaboratorium”.

For flere af virksomhederne har et helt centralt udbytte ved deres partnerskab med festivalen nemlig været at have en scene, hvor de kan teste og eksperimentere med bæredygtige løsninger og produkter. På festivalen kan virksomhederne få direkte feedback fra en del af de omtrent 130.000 mennesker, der hvert år er tilstede, når Roskilde Dyreskue omdannes til Danmarks største musikfestival. Af flere virksomheder blev festivalen sågar kaldt verdens største fokusgruppe. Her kan virksomhederne få en dialog med slutbrugerne og se, om deres produkt holder vand.

Foruden at teste og eksperimentere på Roskilde Festival har virksomhederne også glæde af den synlighed, der er forbundet med at være tilstede på den store festival. Her bliver de ikke bare set af de mange festivalgæster, men mange opnår også en overvældende presseomtale.

”Vi kunne både teste produktets holdbarhed, altså om pappen var stærk nok til at holde syv dage på en festival, men også hvordan folk tog i mod vores idé. Heldigvis blev de modtaget rigtig godt, og folk stjal dem endda fra hinanden”, fortæller Heiða Nolsøe om skraldespandenes debut på Roskilde Festival. Foto: DropBucket..

Bæredygtig skraldespand kom til live
Både store og små, nye og etablerede virksomheder har brugt Roskilde Festival til at prøve nye ideer eller videreudvikle de gamle.

Blandt disse virksomheder er DropBucket, der står bag en bæredygtig skraldespand, der hurtigt kan stilles op til festivaler og events. Skraldespanden, der er udfoldelig og fremstillet i genbrugsbølgepap, startede egentlig som en del af stifterne Marie Berggreen og Heiða Nolsøes første designprojekt på ingeniørstudiet på DTU. Men i 2013 fik de sat skraldespanden i produktion, og to uger inden festivalens start kontaktede de Roskilde Festival.

De fik lov til at teste spandene i udvalgte madboder og på et mindre område på campingarealerne. I alt havde de 400 bæredygtige skraldespande på pladsen det år.

”"På festivalen fik vi meget feedback fra både gæsterne og fra medarbejdere, der arbejder med skrald. Vi lavede nogle ændringer efter festivalen, som lige gjorde produktet lidt bedre. F.eks. lavede vi skraldespanden lidt større, så der er plads til pizzabakker”", siger Heiða Nolsøe.

Men feedbacken fra festivalen betød ikke blot produktændringer, det gav også de to designspirer blod på tanden. For inden de fik testet skraldespandene, fik de mange kritiske spørgsmål, og folk mente ikke, at man kunne lave skraldespande af pap. Derfor var det et kvalitetsstempel for dem, at skraldespandene overlevede en hård uge på festivalen. 

For Marie Berggreen og Heiða Nolsøe var det ikke bare vigtigt at få testet deres skraldespand på Roskilde Festival, det var afgørende:

”"Jeg tror ikke, at vi havde eksisteret i dag, hvis vi ikke havde fået den testet dengang. For vi havde ikke regnet med, at det skulle være mere end et skoleprojekt. Så det var nok bare endt som et skuffeprojekt”", siger Heiða Nolsøe.

Og næste gang festivalen løber af stablen er DropBucket at finde igen for at teste, om de kan ændre folks adfærd, så de sorterer affaldet på festivalen.

Skraldespanden bruges nu både til store og små festivaler og events. Og efter skraldespanden i år vandt den internationale designpris ’RedDot: Best of the Best’, er den også at finde på museer og indendørs messer. 

Rockwool: unik brugertest på Roskilde festival 
En af de mere etablerede virksomheder, der af flere omgange har brugt festivalen til test og innovation, er stenuldsvirksomheden Rockwool. Virksomheden har gennem årene haft flere produkter med i festivals-laboratoriet – både dem, der er en ren gimmick, og som aldrig bliver en del af forretningen, men også dem, der forhåbentligt snart kan munde ud i reelle produkter, der kan bruges uden for festivalpladsen.

Et eksempel på sidstnævnte er virksomhedens ikke-brændbare stenuldsshelter. Igen i år havde festivalgæsterne mulighed for at bo i de små ”hytter” i stedet for i de almindelige telte.

Håbet er, at de inden for en overskuelig fremtid kan bruges i flygtningelejre som et alternativ til de nuværende telte. Men først skal der laves lidt flere forbedringer, og i den proces er tilstedeværelsen på Roskilde Festival et vigtigt element. Virksomhedens stenuldsshelters har nemlig allerede gennemgået forbedringer på baggrund af feedback fra festivalens gæster.

Og ifølge Dorte Gram, der er innovations manager hos Rockwool, ved gæsterne faktisk ikke, at de tester produktet, når de booker sig ind i Rockwools shelters. Og den form for brugertest mener hun ikke, at man kan købe sig til andre steder. Selvom der er forskel på Roskilde Festival og en flygtningelejr, mener hun alligevel, at der er ligheder mellem at opbygge en festival og en flygtningelejr: Begge steder skal bygges hurtigt op og kunne tages hurtigt ned igen, og så rummer de begge en brandfare. 

Forskere på festival
At festivalen er et godt laboratorium til at teste bæredygtige løsninger, bakkes op af en udtalelse fra Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor og videnskabelig medarbejder på CBS, der i et tidligere interview med CSR.dk også omtalte festivalen som et vigtigt testområde.

”"Roskilde Festival er som en stor provinsby. De læringer fra festivalen kan man bringe videre til den virkelige verden. Det er ikke helt det samme, men det er godt laboratorium på grund af de mange mennesker og den store volumen i forbrug”", sagde Per Østergaard Jacobsen og tilføjede:

”"Det er vigtigt at have et testområde som Roskilde, for her kan vi få nogle vigtige læringspunkter, som blandt andet kan bruges, når man eksempelvis laver byplanlægning”".

Konferencen om innovative partnerskaber blev afholdt i et samarbejde mellem Roskilde Festival og Landbrug & Fødevarer og med CSR LINK som initiativtager og facilitator. Foruden Dropbucket og Rockwool var Hansen Is, Carlsberg og Det Runde Bord blandt dagens cases.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Grønne fællesskaber kan nedbringe danskernes CO2-aftryk markant

25.11.2025CSR.dk

Forskere vil skabe mad ud af den blå luft

25.11.2025Klimaklar

Sponseret

Hovmand vinder talenterne med grøn omstilling og ansvarlighed

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
EU-taksonomien i praksis

Dette kursus har til formål at give dig den nødvendige viden og de praktiske værktøjer til at arbejde strategisk og operationelt med EU-taksonomien i virksomheder.

Dato

27.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Sådan rapporterer du effektivt med VSME-standarden

I dette 45-minutters webinar kan du blive klogere på den frivillige standard målrettet til virksomheder, der ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering.

Dato

27.11.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online