Virksomheder deler viden om verdensmål og forretning

Gennem DI-projektet ”Fra filantropi til forretning” giver 21 danske og udenlandske virksomheder inspiration til, hvordan de har implementeret FN’s Udviklingsmål. Konference tilføjede konkrete metoder.

Future Fit Foundations Geoff Kendall på scenen i Industriens Hus, hvorfra han bl.a. opfordrede virksomheder med SDG-ambitioner til at tænke holistisk på hele systemet. Foto: Anders Kampmann.

27.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Om projektet

”Fra filantropi til forretning” startede d. 1. oktober 2017 og afsluttes 31. marts 2020, og er støttet af Industriens Fond med 5,25 mio. kroner.

Dansk Industri varetager den daglige ledelse af projektet, som udføres i samarbejde med Industriens Fond, Global Compact Network Denmark og CBS. Projektet samarbejder desuden med blandt andre UNDP, State of Green, Food Nation og Verdens Bedste Nyheder.

Se også projektets LinkedIn-netværk.

De deltagende virksomheder:

  • bObles
  • DuPont
  • Egmont
  • Fischer Lighting
  • FLSchmidt
  • Gehl
  • Haldor Topsøe
  • Hempel
  • Herning Vand
  • Kampstrup
  • Kopenhagen Fur
  • Krüger
  • LE34
  • Orana
  • Peter Larsen Kaffe
  • Plus Pack
  • Roskilde Festival
  • Royal Greenland
  • Stena Recycling
  • Stjernholm
  • Tasso

Projektet omfatter indtil videre 21 virksomheder, alle med strategiske ambitioner på området, og som via cases deler ud af deres erfaringer med at implementere målene i deres daglige arbejde og bruge dem til at skabe bæredygtige gevinster.

Den 12. juni indbød DI så til konference i hovedsædet ved Rådhuspladsen for at give de fremmødte deltagere konkret viden om, hvordan man som virksomhed kan tage de første spadestik til at skabe forretning gennem verdensmålene.

Tænk på systemets værdi
CEO for non-profit-konsulentvirksomheden Future Fit Foundation, Geoff Kendall, anerkendte at det ikke er så ligetil, men at selskaberne, med inspiration fra deltagerne i ”Fra filantropi til forretning”, ikke desto mindre skal gøre forsøget.

”De 21 virksomheder, der er med her, er sande ledere, fordi de ikke helt kender vejen til det mål, de har sat sig, men gør en indsats og gerne vil have folk med sig på turen. Her er SDG’erne som fælles ordforråd et fantastisk værktøj”, sagde han.

”Alle virksomheder er jo enige i målene, det svære er at vide, hvad man egentlig kan gøre. Derfor må vi gentænke den måde, vi driver og vurderer vores forretninger på. Som virksomhed er man nødt til at se på det jeg kalder system value, som tager det hele med; man har kun en forretning, hvis samfundet trives”, tilføjede Geoff Kendall.

Firmaer i alle brancher er derfor nødt til at tage højde for de systemiske påvirkninger, de bliver udsat for, pointerede han. I transportbranchen drejer det sig eksempelvis om faktorer som selvkørende lastbiler og konkurrencen fra ikke bare andre bilfirmaer, men også – og måske endnu vigtigere – tjenester som Uber.

Behov for intern transparens og fælles forståelse
En af virksomhederne i DIs projekt er industriproducenten FLSchmidt, der som koncernens kommunikationschef Sofie Karen Lindberg sagde, ”har et stort impact, ikke mindst fra vores miner og fabrikker”, hvor man udvinder mineraler som kobber og guld hhv. fremstiller bl.a. cement.

Samtidig er man udfordret af manglen på ressourcer som energi, vand og råmaterialer, som gør driften mere kompleks og omkostningsfuld, og ultimativt presser både resultater og kunder. Derfor har arbejdet med ansvarlighed, centreret omkring bæredygtighedsmålene, fået mere opmærksomhed på det seneste.

”Vi har arbejdet med SDG’erne i knap 2½ år nu, og fra i år vil de blive en del af vores overordnede strategi fremover. Det betyder blandt andet at vi skal have en større intern transparens, og vi skal opbygge en fælles forståelse for, hvor vi skal hen, hvilket vi mangler pt. Men grundlæggende vil vi gerne gøre noget, der er større end os selv”, sagde hun.

For de virksomheder, der har lignende målsætninger, serverede DIs chef for international forretningsudvikling, Jacob Kjeldsen, med inspiration fra John F. Kennedys berømte indsættelsestale fra 1961, et ganske konkret råd til forsamlingen, der nærmest vendte eftermiddagens tema på hovedet:

”Spørg ikke, hvad SDG’erne kan gøre for din virksomhed, men hvad din virksomhed kan gøre for SDG’erne”.

Læs også: Pas nu på: SDG-washing i fokus

Konferencen havde også deltagelse af trykkeriet KLS PurePrint (der bl.a. trykker CSR Quarterly), som ved kommerciel direktør Kasper Larsen fortalte om sin omstilling i retning af at blive verdens grønneste af sin slags – både ”for at redde verdenen, men ligeså meget for at redde vores forretning”, som han sagde.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld, som du tror?

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

12.09.2024CSR.dk

Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

12.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Nyhed til Harmony sikrer effektiv montering af trykknapper

12.09.2024Food Nation

Sponseret

Biosolution sector

12.09.2024CSR.dk

Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien

11.09.2024CSR.dk

Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

10.09.2024Food Nation

Sponseret

Fødevareklyngens Eksportdag 2024

10.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Tæt samarbejde skaber stærke fordele for kunder, forretning og partnere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

16.09.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 16. sep: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage vores praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager, men sidder inde med nogle spørgsmål du gerne lige vil have besvaret først? Eller har du brug for nogle fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt?

Dato

16.09.2024

Tid

12:15

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus