Virksomheder deler viden om verdensmål og forretning

Gennem DI-projektet ”Fra filantropi til forretning” giver 21 danske og udenlandske virksomheder inspiration til, hvordan de har implementeret FN’s Udviklingsmål. Konference tilføjede konkrete metoder.

Future Fit Foundations Geoff Kendall på scenen i Industriens Hus, hvorfra han bl.a. opfordrede virksomheder med SDG-ambitioner til at tænke holistisk på hele systemet. Foto: Anders Kampmann.

27.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Om projektet

”Fra filantropi til forretning” startede d. 1. oktober 2017 og afsluttes 31. marts 2020, og er støttet af Industriens Fond med 5,25 mio. kroner.

Dansk Industri varetager den daglige ledelse af projektet, som udføres i samarbejde med Industriens Fond, Global Compact Network Denmark og CBS. Projektet samarbejder desuden med blandt andre UNDP, State of Green, Food Nation og Verdens Bedste Nyheder.

Se også projektets LinkedIn-netværk.

De deltagende virksomheder:

  • bObles
  • DuPont
  • Egmont
  • Fischer Lighting
  • FLSchmidt
  • Gehl
  • Haldor Topsøe
  • Hempel
  • Herning Vand
  • Kampstrup
  • Kopenhagen Fur
  • Krüger
  • LE34
  • Orana
  • Peter Larsen Kaffe
  • Plus Pack
  • Roskilde Festival
  • Royal Greenland
  • Stena Recycling
  • Stjernholm
  • Tasso

Projektet omfatter indtil videre 21 virksomheder, alle med strategiske ambitioner på området, og som via cases deler ud af deres erfaringer med at implementere målene i deres daglige arbejde og bruge dem til at skabe bæredygtige gevinster.

Den 12. juni indbød DI så til konference i hovedsædet ved Rådhuspladsen for at give de fremmødte deltagere konkret viden om, hvordan man som virksomhed kan tage de første spadestik til at skabe forretning gennem verdensmålene.

Tænk på systemets værdi
CEO for non-profit-konsulentvirksomheden Future Fit Foundation, Geoff Kendall, anerkendte at det ikke er så ligetil, men at selskaberne, med inspiration fra deltagerne i ”Fra filantropi til forretning”, ikke desto mindre skal gøre forsøget.

”De 21 virksomheder, der er med her, er sande ledere, fordi de ikke helt kender vejen til det mål, de har sat sig, men gør en indsats og gerne vil have folk med sig på turen. Her er SDG’erne som fælles ordforråd et fantastisk værktøj”, sagde han.

”Alle virksomheder er jo enige i målene, det svære er at vide, hvad man egentlig kan gøre. Derfor må vi gentænke den måde, vi driver og vurderer vores forretninger på. Som virksomhed er man nødt til at se på det jeg kalder system value, som tager det hele med; man har kun en forretning, hvis samfundet trives”, tilføjede Geoff Kendall.

Firmaer i alle brancher er derfor nødt til at tage højde for de systemiske påvirkninger, de bliver udsat for, pointerede han. I transportbranchen drejer det sig eksempelvis om faktorer som selvkørende lastbiler og konkurrencen fra ikke bare andre bilfirmaer, men også – og måske endnu vigtigere – tjenester som Uber.

Behov for intern transparens og fælles forståelse
En af virksomhederne i DIs projekt er industriproducenten FLSchmidt, der som koncernens kommunikationschef Sofie Karen Lindberg sagde, ”har et stort impact, ikke mindst fra vores miner og fabrikker”, hvor man udvinder mineraler som kobber og guld hhv. fremstiller bl.a. cement.

Samtidig er man udfordret af manglen på ressourcer som energi, vand og råmaterialer, som gør driften mere kompleks og omkostningsfuld, og ultimativt presser både resultater og kunder. Derfor har arbejdet med ansvarlighed, centreret omkring bæredygtighedsmålene, fået mere opmærksomhed på det seneste.

”Vi har arbejdet med SDG’erne i knap 2½ år nu, og fra i år vil de blive en del af vores overordnede strategi fremover. Det betyder blandt andet at vi skal have en større intern transparens, og vi skal opbygge en fælles forståelse for, hvor vi skal hen, hvilket vi mangler pt. Men grundlæggende vil vi gerne gøre noget, der er større end os selv”, sagde hun.

For de virksomheder, der har lignende målsætninger, serverede DIs chef for international forretningsudvikling, Jacob Kjeldsen, med inspiration fra John F. Kennedys berømte indsættelsestale fra 1961, et ganske konkret råd til forsamlingen, der nærmest vendte eftermiddagens tema på hovedet:

”Spørg ikke, hvad SDG’erne kan gøre for din virksomhed, men hvad din virksomhed kan gøre for SDG’erne”.

Læs også: Pas nu på: SDG-washing i fokus

Konferencen havde også deltagelse af trykkeriet KLS PurePrint (der bl.a. trykker CSR Quarterly), som ved kommerciel direktør Kasper Larsen fortalte om sin omstilling i retning af at blive verdens grønneste af sin slags – både ”for at redde verdenen, men ligeså meget for at redde vores forretning”, som han sagde.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup