Unilever klar til at frasælge brands uden ægte purpose

Et varemærke skal have et højere formål end bare øget salg, og så skal det være klar til at sætte handling bag ordene. Sådan lyder kravene fra Unilevers topchef Alan Jope, der understreger, at koncernen er klar til at skille sig af med brands, der ikke kan leve op til dem.

Unilever sigter højt og vil kun arbejde med brands, der har et ægte purpose. Foto: flickr/apm(eye)r.

26.08.2019

CSR.dk

Med Jopes ord ønsker Unilever ”at være en virksomhed, der gør mere godt for planeten – og ikke bare mindre skade”, og det er ensbetydende med, at også alle koncernens mange brands, omkring 400 stk., ligeledes skal ”arbejde for positiv forandring”, som han siger.

Det indebærer på det strategiske niveau, at det enkelte varemærke skal have et purpose – altså et højere formål end bare at øge salget og tjene flere penge til aktionærerne. “Vi går ALL IN på purpose”, fastslår Jope, og fremhæver den finansielle logik bag udmeldingen.

Unilevers 28 brands med et formål, samlet i den såkaldte Sustainable Living Plan, vokser 69 procent hurtigere end resten af forretningen, og leverer 75 procent af den samlede omsætningsvækst. I 2018 stod de desuden for over halvdelen af koncernens samlede salg på 380 mia. kr.

Reklamebureauer har også et ansvar
Og så skal det her formål være ægte, og ikke bare et marketingstunt, understreger Alan Jope. Faktisk mener han, at ”Marketing har et enormt troværdighedsproblem”, når virksomheder lancerer kampagner uden at sætte handling bag de fine ord.

Dermed gør de sig skyldige i ”green-washing, purpose-washing, cause-washing [og] woke-washing”, som ”er begyndt at inficere vores branche”, hvilket truer troværdigheden, mener Jope. ”Det forurener formålene. Vi har alle set det, og vi ved det, når vi ser det”, lyder det videre.

Derfor har han også en direkte bøn til reklamebureauerne om ikke at lave kampagner ud af et brands kommunikation, hvis der ikke er nogen substans bag ordene. Og som han også påpeger: ”Bureauer der har for vane at producere hule budskaber uden substans bag sig, kommer ikke til at arbejde for os.” Det gælder i øvrigt SoMe-platforme.

Læs også: Formål er godt, men det skal være ægte

Edie spekulerer i, at varemærker som Marmite, Magnum og Pot Noodle skal løfte sig, hvis de skal forblive en del af Unilevers portefølje. At et frasalg af forskellige brands kan gå ud over bundlinjen, er man klar til at acceptere. ”Principper er kun principper, hvis de koster dig noget”, siger Jope ifølge edie.

-AK

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Stor stigning i antallet af svanemærkede kantiner

Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

Mere fra...

05.12.2023CSR.dk

Politisk klimaforslag er effektløst, vurderer økonomer

04.12.2023CSR.dk

COP28: Lande underskriver aftale om tredobling af kapacitet til vedvarende energi

01.12.2023CSR.dk

Vigtig aftale lander på første COP28-dag

01.12.2023CSR.dk

Migrantarbejdere får det farligste arbejde på danske byggepladser

01.12.2023CSR.dk

Klimaundersøgelse viser danskere i to fløje

01.12.2023CSR.dk

Global undersøgelse: Der er døvt - ikke koldt - på toppen

30.11.2023CSR.dk

Professor: Markedsføring kan få os til at spise insekter

30.11.2023CSR.dk

Fynsk virksomhed laver legepladser ud af fiskenet og gamle underbukser

Jobmarked

Se alle

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser inden for bæredygtighed og grøn omstilling

Erhvervsakademi Aarhus søger en ny kollega til undervisning på vores kurser og efter-/videreuddannelser indenfor virksomhedernes grønne omstilling og bæredygtighed. Jobstart er 1. marts.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Miljømærkning Danmark

Kommunikationskonsulent med fokus på forbrugere og presse til Miljømærkning Danmark

Synes du, der er brug for at sætte tempoet op på den grønne omstilling, og vil du gerne bidrage? Kan du komme ud over rampen med at tilpasse sprog og budskaber til de mange forskellige forbrugermålgrupper og -kanaler? Og er du klar til at opsøge og servere gode historier til medierne? Så er det måske dig, vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

07.12.2023

Etisk Handel Danmark

Praktikant

Vil du være med til at sætte fart på den grønne og ansvarlige omstilling? Så er det nu vi søger praktikanter til forårssemesteret 2024.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Viegand Maagøe

Studentermedhjælper med interesse og kompetencer inden for livscyklusanalyser

Interesserer du dig for livscyklusanalyser (LCA) og andre miljøanalyser, og vil du gerne udbygge din viden om, hvordan de bruges i praksis? Så er det dig, vi leder efter! Viegand Maagøe søger en studerende, der er i gang med en relevant videregående uddannelse inden for Miljøteknologi eller lign., og som brænder for at arbejde med grøn omstilling, cirkulær økonomi, livscyklusanalyser og bæredygtighed.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Sustainable Business Solutions ApS

Student Sustainability Advisor

Brænder du for klima, ESG og bæredygtighed? Har du kompetencer indenfor kommunikation og digitale platforme? Så har du nu muligheden for at blive en del af holdet som Student Sustainability Advisor.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

TotalEnergies Upstream Danmark A/S

Communications Advisor (maternity cover)

Do you want to play a part in the Energy transition? We are looking for a new colleague to help drive our communication, CSR, and employer branding activities in Denmark.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SustainBusiness

Praktikant med fokus på EU Lovgivning herunder CSRD og ESG søges til konsulenthuset SustainBusiness

Vi søger en praktikant som har lyst til at få hands-on erfaring og understøtte vores konsulenter med diverse projekter og analyser i relation til bæredygtighed og EU-lovgivning herunder udvikling i CSRD, ESRS og ESG.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle
Valified
Webinar
Webinar: Greenwashing - hvordan kommunikerer du om bæredygtighed

Kom til Valifieds gratis webinar med fokus på hvad du skal forholde dig til når du kommunikerer om bæredygtighed

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Global Compact Network Denmark
Morgenmøde
Morgenmøde: Erhvervsstyrelsens nye Bæredygtighedsvejledning

Til dette morgenmøde for vores medlemmer har vi inviteret Erhvervsstyrelsen til at præsentere deres nye vejledning om bæredygtighed på Virksomhedsguiden.dk, som skal hjælpe virksomhederne med at finde rundt i eksisterende og kommende krav og regler,

Dato

06.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
Temadag: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet

Kom med på denne temadag og lær hvordan du styrker bestyrelsens kompetencer inden for bæredygtighed og grøn omstilling.

Dato

07.12.2023

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Forum for Bæredygtige Indkøb
Webinar
Gå-hjem-møde: Biodiversitet i indkøb

Forum for Bæredygtige Indkøb inviterer til et gå-hjem-møde, som giver dig indsigt i, hvordan det er muligt at medtænke biodiversitet i indkøb og udbud.

Dato

07.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - onlineforløb i december

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

07.12.2023

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)