Svært at score med bæredygtighed

De siger, det vigtigste er humor og gode værdier. Alligevel går de altid hjem med en med brede skuldre/stor barm. Sådan er det også, når man gerne vil differentiere sig på bæredygtighed. Man skal være helt klar på, hvem man er, og hvordan man forklarer det.

Vi er flokdyr og leder hele tiden efter nogle at identificere os med - en følelse af at komme hjem. Det skal med i bæredygtighedskommunikationen, hvis man vil have sine kunder til at reagere..

05.02.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Tiden er løbet fra umiddelbart at få en positiv effekt af at skrive ”grøn” eller ”bæredygtig” på sit produkt. Paradoksalt nok er det sådan, at jo mere aktuel bæredygtighed bliver, jo mere sværere får kunderne ved at handle på det.

F.eks. viste Orklas nyligt udgivne bæredygtighedsbarometer, at 60 procent af forbrugerne forsøger at købe produkter og mærker, som de opfatter som bæredygtige, men at 70 procent synes det er svært at vurdere produkters bæredygtighed.

Læs også: Orkla vil gøre det lettere for forbrugere at handle bæredygtigt

Midt i det paradoks står virksomheder, som allerede har besluttet, at bæredygtighed er en central del af deres brand. Men efterspørgslen leverer måske ikke helt det afkast af investeringerne i bæredygtighed, som de ønsker sig.

Hvorfor mon? Det prøver Letz Sushi, Sinatur-hotellerne Coop, Irma, Max Burger, SEAS NVE og Nrgii at finde svar på, i et vidensudviklingsprojekt drevet af rådgivervirksomheden Märk.

Det stikker dybt, men skal forklares let
Som en del af det arbejde, greb virksomhederne en onsdag i november 2020 i egen barm, og diskuterede åbent, om deres værditilbud til kunder og marked var stærkt og relevant nok?

Det kom der tre hovedkonklusioner ud af:

  • Uanset hvor solid ens bæredygtighedsprofil er, vil der altid være konkurrerende budskaber og prioriteter i virksomheden, hvoraf pris er en af de vigtigste. Det pres forsvinder aldrig.
  • Samme budskab skal kommunikeres på alle platforme – fra salgsmaterialer og pressearbejde til emballage og onlineprofiler. Det kræver, at man har en solid overligger – hvad er vores grundhistorie om, hvem vi er, og hvad vi vil?
  • Alt tyder på, at når man bliver god til bæredygtighed, bidrager måden man taler om det ikke til, at kunderne bliver draget ind i ens projekt. Det er stærkt problematisk.

”Det er jo blevet til, at vi snakker bæredygtighed om alting. Men det er virkelig svært at forholde sig til, og når man spørger, hvad det er, så skal man ofte igennem flere spørgsmål: Om det er grøn eller social og hvilken slags grøn i så fald – hvad er det for noget? Og der ligger en kæmpe opgave i at omsætte det til, hvad betyder det for ”os”? Hvad er det for vores virksomhed og vores kunder – og hvordan fortæller vi det?” sagde Nicoline Olesen fra Märk.

Det er et stort spørgsmål. Og svaret begynder tilsyneladende med, hvad det ikke er. Som at tale til kunderne om bæredygtighed, som vi taler til specialisterne.

”Sproget for at kommunikere bæredygtighed findes i virkeligheden ikke for andre end de specialister og virksomhedsledere, der arbejder med det. Som sprog er det uendelig lidt udbredt. Så man har et ansvar og en mulighed for at hjælpe til med at udbrede sproget, på en måde, der virker. Hvad kan man tale om, og hvad kan man ikke?” forklarede Rikke Laumann, som er selvstændig branding- og kommunikationsrådgiver.

Syv sandheder om branding
Rikke Laumanns 15 års arbejde med store og små virksomheder har ført til udviklingen af det, hun kalder ”Syv sandheder”: 

  1. Al forbrugsadfærd er en funktion af vores værdier og holdninger og de er træge, dvs. svære at forandre.
  2. Vores indkøbsvaner og adfærd er forudsigelige - fordi vi har et indre kompas, som styrer os helt langt mere, end man skulle tro. Så der skal tales dybt og argumenteres for handling for at ændre adfærd. (Det klassiske argument for handling er ”et godt tilbud”).
  3. Brands er produkttilbud iklædt menneskelige egenskaber og personlighed.
  4. Kommunikation og reklame er matchmaking - man skal appellere til ligesindede for at skabe et lykkeligt match.
  5. Lige brands og forbrugere leger bedst – hvis man er i øjenhøjde med sine modtagere, så har man bedre chancer for at blive valgt. Man skal møde folk der hvor de er i deres forestillinger om f.eks. ens produkt. Er man for langt fra, forvirrer det. 
  6. Mange bække små giver ikke altid en stor å - så start med at tegne åen og ikke bare skyde budskaber af.
  7. Corporate påstande, der mest lyder som ’så så man lige os’ har uendelig lidt umiddelbar relevans for forbrugeren, om end det kan være med til at flytte ens image lidt over tid.

”Vi elsker at komme hjem”
Konklusionen er, at man skal se sin bæredygtighedsprofil som en del af en matchmaking, man er i gang med i forhold til nye og gamle kunder. Og her har Rikke Laumann en klar opfordring:

”Vi skal til gengæld lede efter det take på vores målgruppe, som etablerer os og vores bæredygtighedprofil som nogle, der tænker og opfatter tingene lige som dem. For vi elsker – også som kunder og professionelle – at komme hjem. Vi er flokdyr og vil helst have nogen at identificere os med – og nogle andre at differentiere os fra. Det leder vi efter hele tiden,” sagde hun.

Læs også: Nyt netværk vil knække koden til bæredygtigt forbrug

Til gengæld skal man virkelig passe på sproget. Der er studier, der viser, at for mange gør ord som f.eks. bæredygtighed og klima dem bare nedtrykte og apatiske. Som Rikke Laumann konkluderede:

”Når man er i gang med matchmaking, er det i dag en ultimativ turn-off at tale om bæredygtighed. Man får ikke simpelthen ikke noget på den dumme af bæredygtighed.”

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00