Supermarkedskunder giver 1,5 mio. kroner til syriske flygtninge

Kunderne i Føtex, Bilka, Netto og Salling har tilsammen givet 1,5 mio. kroner til Folkekirkens Nødhjælp. Pengene skal gå til nødhjælp til de mange, som er på flugt fra borgerkrigen i Syrien.

Mens mediestrømmen flyder i andre retninger, har Dansk Supermarkeds fokus på katastrofen i Syrien resulteret i en indsamling på 1.542.893 kroner fra kunderne i Føtex, Bilka, Netto og Salling til Folkekirkens Nødhjælp. Foto: Folkekirkens Nødhjælp.

05.12.2013

CSR.dk

Dansk Supermarkeds har i september og oktober haft fokus på katastrofen i Syrien, hvilket har resulteret i en indsamling på 1.542.893 kroner fra kunderne i Føtex, Bilka, Netto og Salling til Folkekirkens Nødhjælp.

De indsamlede penge skal blandt andet bruges til at give børn skolebøger og forsyne familier i Za’ateri-flygtningelejren i Jordan med tæpper og varmeapparater til den kolde vinter. Pengene går også til uddeling af madkuponer og hygiejnepakker til flygtningene, når de ankommer i lejrene i Jordan og Libanon.

Læs også: Bilka lancerer CSR-projekt

Nye tal fra FN viser, at over ni millioner mennesker har brug for hjælp i Syrien. Samtidig er over to millioner flygtet ud af landet med et intenst pres på nabolandene til følge. I Jordan og Libanon hjælper Folkekirkens Nødhjælp derfor med mad, tæpper, tøj og husly, så flygtningene kan klare sig i den desperate situation.

”Ofrene for borgerkrigen i Syrien går en kold vinter i møde, og det er derfor en stor glæde at kunne konstatere det varme engagement, som både medarbejdere og kunder har vist. Hjælpen fra danskerne vil blive omsat til alt det, som de mange syriske familier har mest brug for,” siger Dansk Supermarkeds CSR-chef, Helene Regnell, i en pressemeddelelse fra Folkekirkens Nødhjælp. Hun er stolt over resultatet af indsamlingen.

Læs også: Dansk Supermarked og WWF samarbejder om fisk

Hos Folkekirkens Nødhjælp sætter generalsekretær Henrik Stubkjær også stor pris på den indsats, som Dansk Supermarked har gjort for at samle penge ind til Syriens ofre.

”Vi er meget imponerede over den effektive og hurtige måde, som Dansk Supermarked fik sat en indsamling i gang på til ofrene i Syrien. På den måde var Dansk Supermarked med til at gøre hjælpen til en vigtig ting for danskerne. Og vi siger tak til de mange kunder, som har hjulpet. Jeg kan forsikre for, at der er brug for varm hjælp, her hvor vinterkulden har ramt de mange flygtninge fra krigen i Syrien,” siger Henrik Stubkjær.

Indsamlingen i landets mere end 500 Føtex-, Bilka- og Netto-butikker samt Sallings stormagasiner fandt sted fra den 6. september til den 18. oktober 2013.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby