Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

Forbrugerombudsmandens ekstra midler til indsatsen mod greenwashing ser ud til at falde bort fra næste år. Selvom alle aktører er enige om, at behovet for vejledning og håndhævelse stadig er stort.

Foto: 123RF.com

10.09.2025

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Finanslov uden besparelser” var DR’s overskrift, da de omtalte dette års finanslovsforslag. Det er dog en sandhed med modifikationer, for den ekstra bevilling på syv millioner kroner om året til bekæmpelse af greenwashing hos Forbrugerombudsmanden findes f.eks. ikke længere.  

Det betyder, at Forbrugerombudsmanden enten skal skrue ned for indsatsen eller tage penge fra andre områder.

Bevillingen har betydet både mere vejledning og information til virksomheder og muligheden for at tage flere konkrete sager op, som har ført til straffesager, bøder og indskærpelser til virksomheder. 

“Vi har kunnet hæve normeringen af medarbejdere og generelt skrue gevaldigt op for kampen mod greenwashing, til gavn for forbrugerne,” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen til Børsen.

Selvom der ikke ligefrem har været ramaskrig over den bortfaldne ekstrabevilling, så er flere aktører bekymrede. 

”Det kræver muskler at fortolke regler”

Et eksempel er Dansk Erhverv, hvor fagchef for markedsføringsret, Martin Jørgensen, har talt med Børsen. Han fremhæver behovet for en stærk vejlednings- og informationsindsats, fordi det ikke kun er antallet af behandlede sager om greenwashing, der er steget hos Forbrugerombudsmanden de sidste tre år, men også virksomhedernes henvendelser. De handler om alt fra fortolkning af de enkelte regler til muligheden for at få en vurdering af planlagt markedsføring, før f.eks. en kampagne lanceres. 

Det behov bliver næppe mindre når de nye EU-regler om oplysninger til forbrugerne, som også er godkendt af Folketinget til implementering i dansk lov, træder i kraft i september 2026.

“Det kræver muskler at afgøre fortolkningsspørgsmål i den nye lovgivning,” siger Martin Jørgensen. 

Underdirektør Karin Klitgaard fra DI, ser fortsat et stort behov for en indsats mod greenwashing: 

“Vi har en stærk lovgivning omkring greenwashingområdet i dag, men vi mangler mere tilsyn og kontrol med de udsagn, der findes. Vi har et håndhævelsesproblem i Danmark, om det så ligger hos ombudsmanden eller hos andre myndigheder,” siger hun til Børsen.

Dansk Industri og Erhvervsministeriet påpeger begge, at greenwashing-millionerne var en særbevilling over tre år, og den slags i sagens natur skal bortfalde, når det umiddelbare behov for at løfte en indsats er opfyldt. Fagforeningen DM Kommunikation kunne derimod godt tænke sig, at bevillingen til Forbrugerombudsmanden til at bekæmpe greenwashing fortsatte.

”Jeg mener, vi stadig har brug for yderligere vejledning og information inden for grøn kommunikation. Derfor så vi gerne, bevillingen til Forbrugerombudsmanden fortsætte,” siger Cathrine Holm-Nielsen, som er forperson for DM Kommunikation.  

Behovet er der stadig

Andre aktører peger på, at der stadig er et stort behov for at bekæmpe greenwashing: 

“Hvis der ikke er de fornødne ressourcer til at håndhæve greenwashingområdet, er det skidt for tilliden til virksomhedernes markedsføring og skidt for forbrugerne i sidste ende. Samtidig må virksomhederne gå et andet sted hen for vejledning,” siger Daniel Mathias Bager, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, som står bag en del af den voksende mængde klager.

Og det står allerede ringe til med tilliden til kommunikation om bæredygtigheds-emner. Det viser Sustainable Insights årlige undersøgelse af forbrugernes opfattelse af virksomheder og bæredygtighed i Danmark fra foråret 2025. Kun 22 procent stoler på kommunikation om ESG/bæredygtighed fra virksomheder, et fald på syv procentpoint siden 2021. Gruppen, der decideret har mistillid til samme kommunikation er på samme måde steget til 32 procent i 2025, hvilket er en stigning på seks procentpoint siden 2021. Samme billede gør sig i øvrigt gældende i Sverige, Norge, Finland og Holland. 

Forbrugerrådet Tænk kan også fortælle, at de i deres stikprøve-arbejde i f.eks. danske supermarkeder tydeligt kan se, at greenwashing stadig er et problem.

“Når vi er ude at kigge i indkøbscentre, kan vi på en enkelt dag konstatere, at der stadig er mange udsagn som ‘bæredygtig’ og ‘grøn’ i omløb. Virksomhederne ved godt, at det virker, og forbrugerne er interesserede i det. Men tilliden til den markedsføring forsvinder, hvis det viser sig, at mange overtræder dem, og der ikke er konsekvenser ved det,” siger han.

Samtidig kan DM Kommunikation konstatere, at et stigende antal af deres medlemmer arbejder med bæredygtighed, miljø og klima og at de efterspørger flere kompetencer inden for området. Som Forbrugerombudsmanden de senest tre år har været med til at udvikle med udvikling af nye vejledninger, informationsmøder mm. 

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Water Stewardship Masterclass

UN Global Compact Network Denmark invites you to join an exclusive Water Stewardship Masterclass organized by the Finnish GloWater Project, UN Global Compact Finland and FIBS Finnish Business and Society. The Masterclass is free of charge and allows participants to join remotely.

Dato

22.10.2025

Tid

10:30

Sted

Hybrid: Helsinki or online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg