Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

Forbrugerombudsmandens ekstra midler til indsatsen mod greenwashing ser ud til at falde bort fra næste år. Selvom alle aktører er enige om, at behovet for vejledning og håndhævelse stadig er stort.

Foto: 123RF.com

10.09.2025

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Finanslov uden besparelser” var DR’s overskrift, da de omtalte dette års finanslovsforslag. Det er dog en sandhed med modifikationer, for den ekstra bevilling på syv millioner kroner om året til bekæmpelse af greenwashing hos Forbrugerombudsmanden findes f.eks. ikke længere.  

Det betyder, at Forbrugerombudsmanden enten skal skrue ned for indsatsen eller tage penge fra andre områder.

Bevillingen har betydet både mere vejledning og information til virksomheder og muligheden for at tage flere konkrete sager op, som har ført til straffesager, bøder og indskærpelser til virksomheder. 

“Vi har kunnet hæve normeringen af medarbejdere og generelt skrue gevaldigt op for kampen mod greenwashing, til gavn for forbrugerne,” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen til Børsen.

Selvom der ikke ligefrem har været ramaskrig over den bortfaldne ekstrabevilling, så er flere aktører bekymrede. 

”Det kræver muskler at fortolke regler”

Et eksempel er Dansk Erhverv, hvor fagchef for markedsføringsret, Martin Jørgensen, har talt med Børsen. Han fremhæver behovet for en stærk vejlednings- og informationsindsats, fordi det ikke kun er antallet af behandlede sager om greenwashing, der er steget hos Forbrugerombudsmanden de sidste tre år, men også virksomhedernes henvendelser. De handler om alt fra fortolkning af de enkelte regler til muligheden for at få en vurdering af planlagt markedsføring, før f.eks. en kampagne lanceres. 

Det behov bliver næppe mindre når de nye EU-regler om oplysninger til forbrugerne, som også er godkendt af Folketinget til implementering i dansk lov, træder i kraft i september 2026.

“Det kræver muskler at afgøre fortolkningsspørgsmål i den nye lovgivning,” siger Martin Jørgensen. 

Underdirektør Karin Klitgaard fra DI, ser fortsat et stort behov for en indsats mod greenwashing: 

“Vi har en stærk lovgivning omkring greenwashingområdet i dag, men vi mangler mere tilsyn og kontrol med de udsagn, der findes. Vi har et håndhævelsesproblem i Danmark, om det så ligger hos ombudsmanden eller hos andre myndigheder,” siger hun til Børsen.

Dansk Industri og Erhvervsministeriet påpeger begge, at greenwashing-millionerne var en særbevilling over tre år, og den slags i sagens natur skal bortfalde, når det umiddelbare behov for at løfte en indsats er opfyldt. Fagforeningen DM Kommunikation kunne derimod godt tænke sig, at bevillingen til Forbrugerombudsmanden til at bekæmpe greenwashing fortsatte.

”Jeg mener, vi stadig har brug for yderligere vejledning og information inden for grøn kommunikation. Derfor så vi gerne, bevillingen til Forbrugerombudsmanden fortsætte,” siger Cathrine Holm-Nielsen, som er forperson for DM Kommunikation.  

Behovet er der stadig

Andre aktører peger på, at der stadig er et stort behov for at bekæmpe greenwashing: 

“Hvis der ikke er de fornødne ressourcer til at håndhæve greenwashingområdet, er det skidt for tilliden til virksomhedernes markedsføring og skidt for forbrugerne i sidste ende. Samtidig må virksomhederne gå et andet sted hen for vejledning,” siger Daniel Mathias Bager, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, som står bag en del af den voksende mængde klager.

Og det står allerede ringe til med tilliden til kommunikation om bæredygtigheds-emner. Det viser Sustainable Insights årlige undersøgelse af forbrugernes opfattelse af virksomheder og bæredygtighed i Danmark fra foråret 2025. Kun 22 procent stoler på kommunikation om ESG/bæredygtighed fra virksomheder, et fald på syv procentpoint siden 2021. Gruppen, der decideret har mistillid til samme kommunikation er på samme måde steget til 32 procent i 2025, hvilket er en stigning på seks procentpoint siden 2021. Samme billede gør sig i øvrigt gældende i Sverige, Norge, Finland og Holland. 

Forbrugerrådet Tænk kan også fortælle, at de i deres stikprøve-arbejde i f.eks. danske supermarkeder tydeligt kan se, at greenwashing stadig er et problem.

“Når vi er ude at kigge i indkøbscentre, kan vi på en enkelt dag konstatere, at der stadig er mange udsagn som ‘bæredygtig’ og ‘grøn’ i omløb. Virksomhederne ved godt, at det virker, og forbrugerne er interesserede i det. Men tilliden til den markedsføring forsvinder, hvis det viser sig, at mange overtræder dem, og der ikke er konsekvenser ved det,” siger han.

Samtidig kan DM Kommunikation konstatere, at et stigende antal af deres medlemmer arbejder med bæredygtighed, miljø og klima og at de efterspørger flere kompetencer inden for området. Som Forbrugerombudsmanden de senest tre år har været med til at udvikle med udvikling af nye vejledninger, informationsmøder mm. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Special closing event for the Business & Human Rights Accelerator

Join us in Copenhagen on 10 December 2025-International Human Rights Day-for the special closing event of the Business & Human Rights Accelerator.

Dato

10.12.2025

Tid

13:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Event
Business & Human Rights Accelerator Networking Reception

Join us in Copenhagen on 10 December 2025 - to a networking reception of Human Rights Day - and the continued efforts of companies advancing business respect for human rights.

Dato

10.12.2025

Tid

15:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

11.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom