Seks gode råd til markedsføring med bæredygtighed lige nu

Verdens største reklameprisfest, Cannes Lion, er på en gang mere fokuseret på bæredygtighed og mere presset på samme emne end nogensinde før. Hør insiderens gode råd.

Generaliseringer og alt for store og ligegyldige påstande øger skepsis over for reklamer - uanset kvaliteten af det arbejde, der ligger bag. .

05.07.2022

CSR.dk

Lovgiveres opmærksomhed på af markedsføringsaktivitet relateret til bæredygtighed bevæger sig langsomt i retning af egentlige politianmeldelser i Danmark. Greenpeace indsender klager over kampagner i flere europæiske lande, og gennemfører samtidig højlydte protester ved Cannes Lion. På den anden side har bæredygtighed som emne ved netop Cannes Loion bevæget sig fra at være begrænset til nogle ganske få specialpriser til at være en integreret del af flere vinder-kampagner og ved mange flere indsendte og shortlistede produkter.

Ekspert i reklame og marketing med impact og formål og formand for juryen knyttet til Cannes Lion’s SDG-pris, Thomas Kolster, er på sustainablebrands.com og andre platforme kommet med sine gode råd til virksomheder og bureauer baseret på dette års festival og vindere.
En af Thomas Kolsters overordnede kommentarer fortjener dog lige at blive refereret først. Han harcelerer nemlig over reklamebranchens tendens til halvblindt at koble sig på emner, der i forvejen får opmærksomhed.

”Med brug af data og social listening udvælger de dagens emne. Det er så uinteressant, som en papegøje ved et middagsselskab, som bare gentager hvad alle andre siger. Dit brand kan afspejle samfundet – eller det kan rykke samfundet. Jeg behøver ikke fortælle dig, hvad der er bedst til at gøre et brand berømt og anerkendt,” skriver han.

Årets gode råd:

  • Spild ikke dine penge på at prædike til koret – hvis du vil skabe forandring, skal du finde måder at tale til dem, der ikke allerede er enige med dig.
  • Forandring kræver mere end ideer og kampagner – der skal konkrete indsatser til over længere tid, og ikke bare løfter og masser af publikum. Det er reklamebranchen ikke rigtig gearet til at håndtere. Thomas Kolster fremhæver dog et eksempel fra Mexico, hvor fattige kvinder opbygger kreditværdighed gennem lokale og uformelle långivere. Se den her
  • Vælg den rigtige talsperson – som skal være en, din målgruppe lytter til. Så hvis du vil overbevise politikere og lovgivere om at gøre mere for klimaet, så er dinosaurbamsen næppe en god idé. Så skal der oliechefer eller andre tunge erhvervsfolk eller meningsdannere til.
  • Få nogle gode partnere – behovet for omstilling er så massivt at det kræver udstrakt samarbejde, og der er stadig meget at vinde ved at gå sammen med umage partnere om konkrete projekter. Se bare samarbejdet mellem giganten Dole og den lille b-corp, Ananas Anam, om at skabe og markedsføre Piñatex, en plantebaseret lædererstatning. 
  • Fortæl kun om rigtig forandring – der er for mange kampagner, der påberåber sig al mulig impact, uden at kunne dokumentere det. Hvis du ikke vil bidrage til den stigende skepsis, så sørg for at du kan sætte fakta og data bag dine påstande. Thomas Kolster fremhæver denne kampagne for sin no bullshit-approach. 
  • Du skal Ikke prale – du skal skabe muligheder – hvis tilliden til brands ikke skal erodere endnu mere, så må brands holde om med at ”pitche sig selv som helgener, der redder os”, og i stedet hjælpe forbrugere til at være med til at skabe forandring.

- EHS

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

14.06.2024CSR.dk

AI-metode afslører millioner af døde træer, skjult blandt de levende, før Californiens historiske skovbrande i 2020

14.06.2024CSR.dk

Løn ud fra ESG-mål er det ultimative integrations-værktøj

06.06.2024CSR.dk

Hvad skulle jeg have læst i sidste uge?

06.06.2024CSR.dk

Avocadoer er ’slemme’, og veganere er latterlige: Sådan retfærdiggør vi at spise for meget kød

27.05.2024Fristads Kansas

Sponseret

Fristads indgår partnerskab med Danmarks Cykle Union

24.05.2024TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Sådan får du CSR ind i hjertet af salgsindsatsen

23.05.2024P+, Pensionskassen for Akademikere

Sponseret

Nye risikoprofiler i P+ Bæredygtig

22.05.2024Valified

Sponseret

Årets SMV 2024: Valified som Guld Partner

Jobmarked

Se alle

ista Danmark A/S

Salgsassistent til kampagnesalg

Drømmer du om en karriere inden for salg og rådgivning? Så har ista brug for dig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

27.06.2024

ista Danmark A/S

Kontorassistent til Team Aflæsning og Service

ista Danmark søger en kontorassistent til vores Team Aflæsning og Service i Ballerup

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

27.06.2024

Energi Danmark A/S

Junior ESG Analyst

Do you want to work in a leading Nordic energy trading company and be a part of a newly established ESG team? Do you thrive in an international environment and want to contribute to the green transition? Then you could be our Junior ESG Analyst.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

29.06.2024

Rambøll A/S

Commercial Lead, Incept Sustainability

We're looking for a passionate sustainability professional to help us take our offering, Incept Sustainability, to the next level.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

KØBENHAVNS KOMMUNE

Konsulent til Bæredygtige Indkøb (barselsvikariat)

Vil du arbejde med menneske- og arbejdstagerrettigheder i globale værdikæder? Vil du være til at med at omsætte politiske ambitioner om bæredygtighed i Københavns Kommunes værdikæde til praksis? Vil du arbejde med at stille ambitiøse krav til beskyttelse af bl.a. af menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, klima og miljø i kommunens kontrakter, og sikre at disse overholdes?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.06.2024

Dagrofa aps

Brænder du for grøn omstilling i Dagligvarehandlen?

I Dagrofa- koncernen intensiverer vi i disse dage vores fokus på bæredygtighed og samfundsansvar, herunder kommende lovgivning på CSRD, samt udvikling af en ny klimaplan. Vi arbejder intensivt med at indfri vores målsætninger på området og søger derfor en ESG- analytiker til vores CSR-team.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.06.2024

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

To konsulenter til forsvarets arbejde med ESG og CSR

Vi kan tilbyde et arbejde der giver mening og en spændende og udviklende stilling som konsulent, hvor du vil blive central i arbejdet med CSR og ESG i Forsvarets anskaffelser.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

15.06.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
access2innovation
Morgenmøde
Combining aid, trade, and development finance into the Ugandan agriculture sector

In this Virtual A2i Talk, Ole Dahl Rasmussen from the Danish Embassy in Uganda and Moses Nyabila, CEO of aBi Development, will talk about current initiatives and programs that support the development and financing of the Ugandan agriculture sector. This includes, lessons learned, from the recent Danish business delegation to Uganda, co-organised by Access2innovation, the Danish Agriculture & Food Council and the Embassy.

Dato

14.06.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Juni

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

17.06.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Upstream-udledninger

Bliv klogere på de 8 upstream-kategorier i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én eller én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er gratis og en del af Sustainable Business Solutions webinarserie, "ESG to the point".

Dato

18.06.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

PwC Danmark
Webinar
Corporate ESG Reporting 2024 - Learn From the Best

PwC's annual conference, 'the CFO's agenda', celebrates the best annual reports among the C25 listed companies and the 10 largest non-listed and large cap companies in Denmark.

Dato

18.06.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Etisk Handel Danmark
Kursus
Ansvarlig Indkøbspraksis: En nøgle til vellykket due diligence

Du vil blive opmærksom på de bæredygtighedsrisici, der er forbundet med blandt andet prispres og sidste-øjebliks-ændringer i produktionsplanlægningen, når vi d. 18. juni 2024 stiller skarpt på ansvarlig indkøbspraksis.

Dato

18.06.2024

Tid

12:00

Sted

Overgaden Oven Vandet 101415 København

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C