Seks gode råd til markedsføring med bæredygtighed lige nu

Verdens største reklameprisfest, Cannes Lion, er på en gang mere fokuseret på bæredygtighed og mere presset på samme emne end nogensinde før. Hør insiderens gode råd.

Generaliseringer og alt for store og ligegyldige påstande øger skepsis over for reklamer - uanset kvaliteten af det arbejde, der ligger bag. .

05.07.2022

CSR.dk

Lovgiveres opmærksomhed på af markedsføringsaktivitet relateret til bæredygtighed bevæger sig langsomt i retning af egentlige politianmeldelser i Danmark. Greenpeace indsender klager over kampagner i flere europæiske lande, og gennemfører samtidig højlydte protester ved Cannes Lion. På den anden side har bæredygtighed som emne ved netop Cannes Loion bevæget sig fra at være begrænset til nogle ganske få specialpriser til at være en integreret del af flere vinder-kampagner og ved mange flere indsendte og shortlistede produkter.

Ekspert i reklame og marketing med impact og formål og formand for juryen knyttet til Cannes Lion’s SDG-pris, Thomas Kolster, er på sustainablebrands.com og andre platforme kommet med sine gode råd til virksomheder og bureauer baseret på dette års festival og vindere.
En af Thomas Kolsters overordnede kommentarer fortjener dog lige at blive refereret først. Han harcelerer nemlig over reklamebranchens tendens til halvblindt at koble sig på emner, der i forvejen får opmærksomhed.

”Med brug af data og social listening udvælger de dagens emne. Det er så uinteressant, som en papegøje ved et middagsselskab, som bare gentager hvad alle andre siger. Dit brand kan afspejle samfundet – eller det kan rykke samfundet. Jeg behøver ikke fortælle dig, hvad der er bedst til at gøre et brand berømt og anerkendt,” skriver han.

Årets gode råd:

  • Spild ikke dine penge på at prædike til koret – hvis du vil skabe forandring, skal du finde måder at tale til dem, der ikke allerede er enige med dig.
  • Forandring kræver mere end ideer og kampagner – der skal konkrete indsatser til over længere tid, og ikke bare løfter og masser af publikum. Det er reklamebranchen ikke rigtig gearet til at håndtere. Thomas Kolster fremhæver dog et eksempel fra Mexico, hvor fattige kvinder opbygger kreditværdighed gennem lokale og uformelle långivere. Se den her
  • Vælg den rigtige talsperson – som skal være en, din målgruppe lytter til. Så hvis du vil overbevise politikere og lovgivere om at gøre mere for klimaet, så er dinosaurbamsen næppe en god idé. Så skal der oliechefer eller andre tunge erhvervsfolk eller meningsdannere til.
  • Få nogle gode partnere – behovet for omstilling er så massivt at det kræver udstrakt samarbejde, og der er stadig meget at vinde ved at gå sammen med umage partnere om konkrete projekter. Se bare samarbejdet mellem giganten Dole og den lille b-corp, Ananas Anam, om at skabe og markedsføre Piñatex, en plantebaseret lædererstatning. 
  • Fortæl kun om rigtig forandring – der er for mange kampagner, der påberåber sig al mulig impact, uden at kunne dokumentere det. Hvis du ikke vil bidrage til den stigende skepsis, så sørg for at du kan sætte fakta og data bag dine påstande. Thomas Kolster fremhæver denne kampagne for sin no bullshit-approach. 
  • Du skal Ikke prale – du skal skabe muligheder – hvis tilliden til brands ikke skal erodere endnu mere, så må brands holde om med at ”pitche sig selv som helgener, der redder os”, og i stedet hjælpe forbrugere til at være med til at skabe forandring.

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København