Seks gode råd til markedsføring med bæredygtighed lige nu

Verdens største reklameprisfest, Cannes Lion, er på en gang mere fokuseret på bæredygtighed og mere presset på samme emne end nogensinde før. Hør insiderens gode råd.

Generaliseringer og alt for store og ligegyldige påstande øger skepsis over for reklamer - uanset kvaliteten af det arbejde, der ligger bag. .

05.07.2022

CSR.dk

Lovgiveres opmærksomhed på af markedsføringsaktivitet relateret til bæredygtighed bevæger sig langsomt i retning af egentlige politianmeldelser i Danmark. Greenpeace indsender klager over kampagner i flere europæiske lande, og gennemfører samtidig højlydte protester ved Cannes Lion. På den anden side har bæredygtighed som emne ved netop Cannes Loion bevæget sig fra at være begrænset til nogle ganske få specialpriser til at være en integreret del af flere vinder-kampagner og ved mange flere indsendte og shortlistede produkter.

Ekspert i reklame og marketing med impact og formål og formand for juryen knyttet til Cannes Lion’s SDG-pris, Thomas Kolster, er på sustainablebrands.com og andre platforme kommet med sine gode råd til virksomheder og bureauer baseret på dette års festival og vindere.
En af Thomas Kolsters overordnede kommentarer fortjener dog lige at blive refereret først. Han harcelerer nemlig over reklamebranchens tendens til halvblindt at koble sig på emner, der i forvejen får opmærksomhed.

”Med brug af data og social listening udvælger de dagens emne. Det er så uinteressant, som en papegøje ved et middagsselskab, som bare gentager hvad alle andre siger. Dit brand kan afspejle samfundet – eller det kan rykke samfundet. Jeg behøver ikke fortælle dig, hvad der er bedst til at gøre et brand berømt og anerkendt,” skriver han.

Årets gode råd:

  • Spild ikke dine penge på at prædike til koret – hvis du vil skabe forandring, skal du finde måder at tale til dem, der ikke allerede er enige med dig.
  • Forandring kræver mere end ideer og kampagner – der skal konkrete indsatser til over længere tid, og ikke bare løfter og masser af publikum. Det er reklamebranchen ikke rigtig gearet til at håndtere. Thomas Kolster fremhæver dog et eksempel fra Mexico, hvor fattige kvinder opbygger kreditværdighed gennem lokale og uformelle långivere. Se den her
  • Vælg den rigtige talsperson – som skal være en, din målgruppe lytter til. Så hvis du vil overbevise politikere og lovgivere om at gøre mere for klimaet, så er dinosaurbamsen næppe en god idé. Så skal der oliechefer eller andre tunge erhvervsfolk eller meningsdannere til.
  • Få nogle gode partnere – behovet for omstilling er så massivt at det kræver udstrakt samarbejde, og der er stadig meget at vinde ved at gå sammen med umage partnere om konkrete projekter. Se bare samarbejdet mellem giganten Dole og den lille b-corp, Ananas Anam, om at skabe og markedsføre Piñatex, en plantebaseret lædererstatning. 
  • Fortæl kun om rigtig forandring – der er for mange kampagner, der påberåber sig al mulig impact, uden at kunne dokumentere det. Hvis du ikke vil bidrage til den stigende skepsis, så sørg for at du kan sætte fakta og data bag dine påstande. Thomas Kolster fremhæver denne kampagne for sin no bullshit-approach. 
  • Du skal Ikke prale – du skal skabe muligheder – hvis tilliden til brands ikke skal erodere endnu mere, så må brands holde om med at ”pitche sig selv som helgener, der redder os”, og i stedet hjælpe forbrugere til at være med til at skabe forandring.

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler.

Dato

19.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

JUC SERVICE ApS
Kursus
Miljøvurdering af projekter og planer

Dette kursus giver dig viden til juridisk at tackle de udfordringer, som man møder i den nye lov om miljøvurdering af projekter og planer. Du får en oversigt og forståelse for relevante EU-domme, danske domme og klagenævnspraksis.

Dato

19.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

JUC SERVICE ApS
Kursus
Ekspropriationsproces

Dette kursus giver dig et dybdegående kendskab til ekspropriationsprocessen, så du bliver i stand til at gennemføre en ekspropriation på en lovlig og hensigtsmæssig måde.

Dato

19.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S