Seks gode råd til markedsføring med bæredygtighed lige nu

Verdens største reklameprisfest, Cannes Lion, er på en gang mere fokuseret på bæredygtighed og mere presset på samme emne end nogensinde før. Hør insiderens gode råd.

Generaliseringer og alt for store og ligegyldige påstande øger skepsis over for reklamer - uanset kvaliteten af det arbejde, der ligger bag. .

05.07.2022

CSR.dk

Lovgiveres opmærksomhed på af markedsføringsaktivitet relateret til bæredygtighed bevæger sig langsomt i retning af egentlige politianmeldelser i Danmark. Greenpeace indsender klager over kampagner i flere europæiske lande, og gennemfører samtidig højlydte protester ved Cannes Lion. På den anden side har bæredygtighed som emne ved netop Cannes Loion bevæget sig fra at være begrænset til nogle ganske få specialpriser til at være en integreret del af flere vinder-kampagner og ved mange flere indsendte og shortlistede produkter.

Ekspert i reklame og marketing med impact og formål og formand for juryen knyttet til Cannes Lion’s SDG-pris, Thomas Kolster, er på sustainablebrands.com og andre platforme kommet med sine gode råd til virksomheder og bureauer baseret på dette års festival og vindere.
En af Thomas Kolsters overordnede kommentarer fortjener dog lige at blive refereret først. Han harcelerer nemlig over reklamebranchens tendens til halvblindt at koble sig på emner, der i forvejen får opmærksomhed.

”Med brug af data og social listening udvælger de dagens emne. Det er så uinteressant, som en papegøje ved et middagsselskab, som bare gentager hvad alle andre siger. Dit brand kan afspejle samfundet – eller det kan rykke samfundet. Jeg behøver ikke fortælle dig, hvad der er bedst til at gøre et brand berømt og anerkendt,” skriver han.

Årets gode råd:

  • Spild ikke dine penge på at prædike til koret – hvis du vil skabe forandring, skal du finde måder at tale til dem, der ikke allerede er enige med dig.
  • Forandring kræver mere end ideer og kampagner – der skal konkrete indsatser til over længere tid, og ikke bare løfter og masser af publikum. Det er reklamebranchen ikke rigtig gearet til at håndtere. Thomas Kolster fremhæver dog et eksempel fra Mexico, hvor fattige kvinder opbygger kreditværdighed gennem lokale og uformelle långivere. Se den her
  • Vælg den rigtige talsperson – som skal være en, din målgruppe lytter til. Så hvis du vil overbevise politikere og lovgivere om at gøre mere for klimaet, så er dinosaurbamsen næppe en god idé. Så skal der oliechefer eller andre tunge erhvervsfolk eller meningsdannere til.
  • Få nogle gode partnere – behovet for omstilling er så massivt at det kræver udstrakt samarbejde, og der er stadig meget at vinde ved at gå sammen med umage partnere om konkrete projekter. Se bare samarbejdet mellem giganten Dole og den lille b-corp, Ananas Anam, om at skabe og markedsføre Piñatex, en plantebaseret lædererstatning. 
  • Fortæl kun om rigtig forandring – der er for mange kampagner, der påberåber sig al mulig impact, uden at kunne dokumentere det. Hvis du ikke vil bidrage til den stigende skepsis, så sørg for at du kan sætte fakta og data bag dine påstande. Thomas Kolster fremhæver denne kampagne for sin no bullshit-approach. 
  • Du skal Ikke prale – du skal skabe muligheder – hvis tilliden til brands ikke skal erodere endnu mere, så må brands holde om med at ”pitche sig selv som helgener, der redder os”, og i stedet hjælpe forbrugere til at være med til at skabe forandring.

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

17.11.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

18.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online