Scandics handicapambassadør fylder fem år
For fem år siden var Magnus Berglund sygemeldt på fuld tid, uden håb om at kunne vende tilbage til et liv i arbejde. Men så fik han en idé om, hvordan Scandic ville kunne øge sine indtægter og samtidig bidrage til en øget tilgængelighed i samfundet.
Den 3. december var det FN's internationale handicapdag, og Scandic lykønsker Magnus Berglund med sine fem år som hotelkædens egen handicapambassadør. Tendensen er tydelig. Flere og flere mennesker med funktionsnedsættelse arbejder, rejser til konferencer og møder samt bor på hotel i privat regi. I Europa er antallet af personer med funktionsnedsættelse ca. 50 millioner, og mange virksomheder tager stor hensyn til medarbejderes forskellige behov. En person, som sidder i kørestol, kan påvirke, hvor en konference for flere hundrede personer kommer til at finde sted.
- Det er enormt vigtig, at virksomheder ser tilgængelighed som en investering. Jeg tror, at turisterhvervet i Sverige og resten af Norden kan miste mange penge i fremtiden, hvis ikke alle begynder at arbejde aktivt med tilgængelighed. Hvorfor er der ikke flere, som satser lige så meget som os? Siger Magnus Berglund, handicapambassadør hos Scandic.
For fem år siden var Magnus Berglund sygemeldt på fuld tid, uden håb om at kunne vende tilbage til et liv i arbejde. Men så fik han en idé om, hvordan Scandic ville kunne øge sine indtægter og samtidig bidrage til en øget tilgængelighed i samfundet. Nu fejrer han fem år som Scandics handicapambassadør. Magnus og servicehunden Ada er blevet to velkendte profiler både på og uden for Scandic.
Alles penge er lige meget værd?
Der er sket meget som en direkte følge af det bevidste arbejde for en øget tilgængelighed. Titusindvis af ekstra hotelovernatninger er blevet booket, priser er blevet vundet, og Magnus' job som handicapambassadør hjælper Scandic med at holde styr på, hvad gæsterne behøver og ønsker. Hotelkæden har sin egen minimumstandard for tilgængelighed i form af en liste med 93 punkter. Eksempelvis øges standarden på handicapværelser med hæve-/sænkbare senge og et vibrerende vækkeur, som også er sluttet til brandalarmen, ligesom receptionen har en stokholder. Værelserne er både funktionelle og flot indrettede.
- Da jeg rejste rundt i Europa for fem år siden og boede på handicapværelser, så de ofte ud som på et sygehus. Hvem vil betale for det på en forretnings- eller ferierejse? Jeg ønsker, at mine penge skal være lige så meget værd som ikke-funktionshæmmede gæsters, siger Magnus.
Meget er gjort, meget skal fortsat gøres
Magnus mener, at flere virksomheder skal lade spørgsmålene vedrørende tilgængelighed gennemsyre hele arbejdet og ikke lade dem bremse af noget, som gøres for at undgå kritik. Når Scandic bygger eller renoverer hoteller, ser man ikke bare på, hvad loven siger, man skal gøre, men lytter nøje til gæsternes behov. De ved bedst, de stiller krav og betænker sig ikke på at fravælge et hotel, som ikke tager tilgængelighed alvorligt. Derfor er vi hos Scandic overbeviste om, at et forretningsmæssigt syn på tilgængelighed er den eneste vej i fremtiden.
- Kun få personer med funktionsnedsættelse ønsker at få særbehandling; de vil bare have de samme muligheder som alle andre i samfundet, herunder mulighed for rejser, møder og ophold. For Scandic er det et konkurrencespørgsmål. Ud over at være en god medspiller i samfundet ser vi, at der er store gevinster ved at være tilgængelig for alle. Dette er et særligt jubilæum for mig. For fem år siden var jeg afskåret fra arbejdsmarkedet. I dag er jeg med til at styre udviklingen inden for tilgængelighed; et område, som påvirker virksomhedens overskud og berører tusindvis af mennesker hver dag, afslutter Magnus Berglund, handicapambassadør hos Scandic.