Sænkning af takster over Storebælt kan sende flere lastbiler på vejene

Frem mod 2023 vil regeringen sænke priserne over Storebælt med 25 procent - bare ikke for godstog. Og det er noget, der kan være med til at flytte mere banegods over på vejene, advarer godsoperatør.

”Når man gennem en offentlig regulering nu skubber til den økonomiske balance mellem vejtransport og banetransport, så vil det selvfølgelig betyde, at en del af godset fremover vil blive transporteret på vejene", vurderer Jan Wildau, sekretariatschef for brancheforeningen Dansk Banegods. Foto: Sund & Bælt..

19.12.2017

CSR.dk

Som et led i regeringens finanslovsforslag bliver priserne over Storebæltsbroen sænket med 25 procent frem mod 2023.

Det betyder, ifølge regeringens egne beregninger, at 3.000-4.500 flere køretøjer vil passere Storebælt hvert døgn, når taksnedsættelsen er fuldt indfaset om fem år.

Læs også: Tesla har afsløret sin grønne lastbil

Tonsvis af gods vil flyttes til asfalten
Ud over pendlere og familier, der kan komme lidt billigere på familiebesøg, vil også tonsvis af gods blive flyttet over på asfalten, vurderer Jan Wildau, vicepresident for Corporate Affairs i DB Cargo Scandinavia og sekretariatschef for brancheforeningen Dansk Banegods.

”Meget af det, der i dag bliver transporteret gennem Danmark på jernbanen, er stål, papir og maskiner fra Sverige, der skal længere ned i Europa. Den type transporter kan en godskunde ikke sælge dyrere, bare fordi det er transporteret på en miljøvenlig måde, så den slags transporter er enormt følsomme”, siger han til Ingeniøren og fortsætter:

”Når man gennem en offentlig regulering nu skubber til den økonomiske balance mellem vejtransport og banetransport, så vil det selvfølgelig betyde, at en del af godset fremover vil blive transporteret på vejene”.

Ti procent af godset flyttes fra bane til vej
Med udgangspunkt i en rapport, som Copenhagen Economics har lavet for Deutsche Bahn, DB Cargo, vurderer Jan Wildau, at op til ti procent af det gods, der i dag ruller på skinnerne, vil blive transporteret af lastbiler gennem Danmark, når de lavere takster træder i kraft:

"Det er selvfølgelig ærgerligt for os i banegodsbranchen. Men det vil også give mere trængsel på vejene og samfundsøkonomisk koste Danmark dyrt", siger han.

Det er faktorer som drivhusgasemissioner, øvrige miljøeffekter, slid på vejene, ulykker og ventetid i køer, der gør lastbiltransport til en relativt dyrere forretning for samfundet end banegodstransport.

Læs også: Minister: Brug for mere agil lovgivning på elområdet

Takstnedsættelse vil ikke hjælpe på fælleseuropæiske ambitioner
De mange ekstra lastbiler på vejene vil imidlertid hverken gøre stor forskel på den samlede samfundsøkonomi eller for de øvrige trafikanter på motorvejene, fortæller Jacob Kronbak, der er lektor på DTU Management Engineering og har forsket i godstransport siden 2000.

Han medgiver dog, at takstnedsættelsen hverken hjælpe på problemerne med trængsel eller med at opfylde de fælleseuropæiske ambitioner om at flytte gods fra vej til skinner:

"Politikernes handlinger trækker i den modsatte retning og understøtter i hvert fald ikke strategien", siger Jacob Kronbak.

Taksterne for alle andre transportformer end godstog vil ifølge regeringens og DF’s aftale blive sænket med 15 procent fra 1. januar 2018, og i 2023 vil taksterne være 25 lavere.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby