Sænkning af takster over Storebælt kan sende flere lastbiler på vejene

Frem mod 2023 vil regeringen sænke priserne over Storebælt med 25 procent - bare ikke for godstog. Og det er noget, der kan være med til at flytte mere banegods over på vejene, advarer godsoperatør.

”Når man gennem en offentlig regulering nu skubber til den økonomiske balance mellem vejtransport og banetransport, så vil det selvfølgelig betyde, at en del af godset fremover vil blive transporteret på vejene", vurderer Jan Wildau, sekretariatschef for brancheforeningen Dansk Banegods. Foto: Sund & Bælt..

19.12.2017

CSR.dk

Som et led i regeringens finanslovsforslag bliver priserne over Storebæltsbroen sænket med 25 procent frem mod 2023.

Det betyder, ifølge regeringens egne beregninger, at 3.000-4.500 flere køretøjer vil passere Storebælt hvert døgn, når taksnedsættelsen er fuldt indfaset om fem år.

Læs også: Tesla har afsløret sin grønne lastbil

Tonsvis af gods vil flyttes til asfalten
Ud over pendlere og familier, der kan komme lidt billigere på familiebesøg, vil også tonsvis af gods blive flyttet over på asfalten, vurderer Jan Wildau, vicepresident for Corporate Affairs i DB Cargo Scandinavia og sekretariatschef for brancheforeningen Dansk Banegods.

”Meget af det, der i dag bliver transporteret gennem Danmark på jernbanen, er stål, papir og maskiner fra Sverige, der skal længere ned i Europa. Den type transporter kan en godskunde ikke sælge dyrere, bare fordi det er transporteret på en miljøvenlig måde, så den slags transporter er enormt følsomme”, siger han til Ingeniøren og fortsætter:

”Når man gennem en offentlig regulering nu skubber til den økonomiske balance mellem vejtransport og banetransport, så vil det selvfølgelig betyde, at en del af godset fremover vil blive transporteret på vejene”.

Ti procent af godset flyttes fra bane til vej
Med udgangspunkt i en rapport, som Copenhagen Economics har lavet for Deutsche Bahn, DB Cargo, vurderer Jan Wildau, at op til ti procent af det gods, der i dag ruller på skinnerne, vil blive transporteret af lastbiler gennem Danmark, når de lavere takster træder i kraft:

"Det er selvfølgelig ærgerligt for os i banegodsbranchen. Men det vil også give mere trængsel på vejene og samfundsøkonomisk koste Danmark dyrt", siger han.

Det er faktorer som drivhusgasemissioner, øvrige miljøeffekter, slid på vejene, ulykker og ventetid i køer, der gør lastbiltransport til en relativt dyrere forretning for samfundet end banegodstransport.

Læs også: Minister: Brug for mere agil lovgivning på elområdet

Takstnedsættelse vil ikke hjælpe på fælleseuropæiske ambitioner
De mange ekstra lastbiler på vejene vil imidlertid hverken gøre stor forskel på den samlede samfundsøkonomi eller for de øvrige trafikanter på motorvejene, fortæller Jacob Kronbak, der er lektor på DTU Management Engineering og har forsket i godstransport siden 2000.

Han medgiver dog, at takstnedsættelsen hverken hjælpe på problemerne med trængsel eller med at opfylde de fælleseuropæiske ambitioner om at flytte gods fra vej til skinner:

"Politikernes handlinger trækker i den modsatte retning og understøtter i hvert fald ikke strategien", siger Jacob Kronbak.

Taksterne for alle andre transportformer end godstog vil ifølge regeringens og DF’s aftale blive sænket med 15 procent fra 1. januar 2018, og i 2023 vil taksterne være 25 lavere.

- EL

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00