Orkla vil gøre det lettere for forbrugeren at handle bæredygtigt

Ny analyse viser at størstedelen af danskerne gerne vil handle mere klimavenligt, men mange ved ikke hvordan.

03.02.2021

CSR.dk

En ny analyse foretaget af IPSOS – Orklas årlige bæredygtighedsbarometer – viser at mere end hver anden dansker ønsker at købe mere bæredygtigt ind, men 7 ud af 10 synes det er svært at gennemskue, hvilke produkter de skal gå efter.

Orklas mål er at komme med en vejledning, der gør det let for forbrugeren at gennemskue samtlige produkter i detailhandlen både hvad angår CO2-aftryk og miljøbelastning forbundet med produktets emballage.

Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt

”Klimavejledning til forbrugerne er en vigtig del af vores bæredygtighedsstrategi, og vi kan se, at forbrugerne har et behov for vejledning. Vi har ikke nødvendigvis den fuldendte vejledning på plads endnu, men vi vil fortsætte med at samle erfaringer ved at klimavejlede på flere og flere af vores egne produkter og parallelt arbejde gennem fora som DI og Mærkevareleverandørerne (MLDK) for at skabe opbakning til en fælles klimavejledning. Vi skylder forbrugerne, at de kan foretage oplyste valg. Også med hensyn til bæredygtighed”, siger Nilüfer Sahin, som er kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark.

Orkla har allerede erfaring på området fra bl.a. Norge, hvor man har sat konkurrerende virksomheder sammen om at udarbejde anbefalinger om klimamærkning til myndighederne.

Nilüfer Sahin opfordrer til at forbrugerne får adgang til en vejledning, som en samlet branche står bag. Det handler om at gøre det let for forbrugeren at handle bæredygtigt, understreger hun.

Orklas analyse kommer sideløbende med Concitos database, der viser CO2-udledninger på 500 fødevarer.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle