Nyt initiativ skal sikre mere plastikgenbrug

Plastik skal genbruges i langt højere grad end det er tilfældet i dag, og hele produktionsprocessen skal fundamentalt redesignes. Sådan lyder hovedpunkterne i et nyt initiativ fra Ellen MacArthur Fonden, der bliver lanceret på World Economic Forums årsmøde i Davos i denne uge.

Ellen MacArthur Fonden vil sammen med World Economic Forum arbejde for, at andelen af plastik, der ender på lossepladser, forbrændingsanlæg eller i naturen bliver kraftigt mindsket over de kommende år..

18.01.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

For at ændre på netop den udvikling, er de to parter gået sammen om et nyt initiativ, der skal sikre en langt højere grad af genbrug af plastik end hvad der tilfældet i dag. Rapporten, The New Plastics Economy: Catalysing action, præsenterer tre strategier for, hvordan den aktuelle genbrugsrate på beskedne 14 procent kan blive løftet til 70 procent.

  • 20 procent af plastemballagen kan genbruges profitabelt ved eksempelvis at udskifte éngangsposer med nogle langtidsholdbare alternativer, eller ved at frembringe nye, innovative indpakningsløsninger med fokus på genopfyldning.
  • Yderligere 50 procent kan blive genanvendt økonomisk rentabelt, hvis såvel designfasen som systemerne til håndtering af plasten efter brug bliver forbedret.
  • Endelig skal der gøres en fundamental redesign- og innovationsindsats når det kommer til de mindre plastformater (miniposer, slikpapir, låg etc.), der målt på vægt udgør de resterende 30 procent af markedet, svarende til 10 mia. skraldeposer om året. Disse går ofte uden om indsamlingssystemerne og ender i naturen.

Den nye action plan bliver officielt lanceret på World Economic Forums årsmøde i Davos i denne uge, bl.a. med en session i morgen, og er en del af initiativet New Plastics Economy, som Ellen MacArthur Fonden søsatte i maj 2016. Projektet har samlet mere end 40 virksomheder og organisationer, der repræsenterer hele den globale plastikindustri, lige fra de kemiske fabrikanter over dagligvareproducenter til forhandlere og offentlige instanser.

Konkret målsætning fra Unilever
Kernepartnerne i samarbejdet er bl.a. Coca-Cola, Danone, Mars og Unilever. De har sat sig for at arbejde målrettet i retning af rapportens strategier, som Unilevers CEO, Paul Polman, kalder ”en vigtig milepæl, der kalder på konkret handling for at gribe mulighederne for redesign, innovation, genbrug og recycling. Nu er det op til os at få det gjort”, siger han videre.

Netop Unilever er en af de virksomheder, der i tråd med den nye rapports anbefalinger, har meldt en konkret målsætning ud. I 2025 sigter man således efter, at 100 procent af den plastik, koncernen bruger til emballage og indpakning, skal være fuldt ud genbrugeligt, recirkulérbart eller komposterbart.

Ifølge Paul Polman er det et skridt på vejen mod det ”ultimative mål om, at al industriens plastik er komplet cirkulært”. For at nå dertil, vil man fra Unilevers side bl.a. også ”etablere partnerskaber med regeringer og andre stakeholders, der kan understøtte udviklingen af infrastrukturen omkring indsamling og genbrug, der er essentiel i transitionen i retning af en cirkulær økonomi”.

Læs også: Marokko har forbudt plastikposer

Målsætningen lægger sig op af FN’s Udviklingsmål nr. 12 om ansvarligt forbrug og produktion, og får rosende ord med på vejen fra Ellen MacArthur selv, der peger på, at ”Unilever bidrager til en håndgribelig systemisk forandring og sender et stærkt signal til hele fast-moving consumer goods-industrien” om den tilgang der er nødvendig, for at gøre den nye plastikøkonomi til virkelighed.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i rapportering

01.12.20253H Law

Sponseret

Black Friday: Fest for forbrugerne – minefelt for virksomheder

28.11.2025CSR.dk

Investorer vil investere mere i bæredygtighed

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle