Ny solvandvarmer skal åbne milliardmarked for Aguasol

Gennem fire år har iværksættervirksomheden Aguasol forberedt sig på at blive en ny vækstvirksomhed på det europæiske milliardmarked for solvandvarme. Nøgleordene er godt design, nem installation og nem vedligeholdelse.

Aguasol vil erobre markedsandele inden for solvarme med helt nyt design..

01.11.2010

CSR.dk

Aguasol har siden 2006 arbejdet med udvikling af en ny type solvandvarmer, som skal løse de tre problemer, som kendetegner eksisterende solvandvarmere. Det første og måske største problem er, at mange solvandvarmere på markedet er så grimme, at det gør ondt i øjnene. Faktisk så ondt, at flere storbyer i Sydeuropa har forbudt deres indbyggere at opsætte solvandvarmere med henvisning til, at de skæmmer byens tage og dermed byens samlede fremtoning.

Det er også et problem, at produkterne er teknisk komplicerede og dermed vanskelige og tidskrævende at sætte op for selv professionelle installatører. For det tredje er der ofte problemer med den daglige funktion af solvandvarmere, hvilket betyder at brugeren skal tilse sin solvandvarmer mere, end man ønsker og har praktisk mulighed for, da det kan være vanskeligt at komme op på taget til solvandvarmeren.

Milliardmarked i vækst
På trods af de eksisterende produkters svagheder er europæernes behov for solvandvarmere enormt. De største markeder er nu Tyskland, Grækenland, Italien, Spanien og Framkrig. Aguasols forretningsplan er lagt an på at opnå en markedsandel på fem procent i 2014 og dermed nå en omsætning i nærheden af 100 mio. kroner årligt. Det europæiske marked forventes at vokse som følge af den øgede miljøbevidsthed i enkeltlande og EU. Desuden er der store markeder i Tyrkiet og Sydamerika, hvilket gør Aguasol til en forretning med mulighed for at vokse.

”Vi har brug for samarbejdspartnere med penge på lommen til at finansiere den omkostningskrævende fremstilling af produkterne. Men vi forventer egentlig ikke, at det vil blive en stopklods eller specielt vanskeligt, fordi vores forretningsplan er så god og gennemarbejdet, at vi ikke kommer til at fremstå, som om vi står med hatten i hånden og beder om økonomisk støtte, men som en ny virksomhed der kan tilbyde seriøse investorer en lukrativ forretning på et meget stort og skalerbart marked – endda inden for området vedvarende energi,” siger Morten Fuur.

Udover adm. dir. Morten Fuur, udgøres stifterkredsen og ledelsen af civilingeniør Peter Egelund, industriel designer Peter Boldsen og VVS-manden Flemming Fogh. De fire personer dækker sammen med deres bestyrelse dermed stort set alle de kompetencer, der er nødvendige i en iværksættervirksomhed med vækstambitioner.

Mulig genvej til finansiering
Allerede i morgen, tirsdag den 2. november, får Aguasol et fingerpeg om, hvad danske investeringseksperter mener om Aguasols potentiale som investeringsobjekt, når de skal vælge årets nye danske miljøhåb ved begivenheden DM i Cleantech. Udover Aguasol skal ni andre virksomheder præsentere deres virksomhed og forretningsplan for et panel nedsat af Venture Cup og Erhvervs- og byggestyrelsen. Vinderen får lov til at deltage som den danske repræsentant ved de uofficielle verdensmesterskaber for cleantech-virksomheder i San Fransisco, Cleantech Open Idea Competition, i midten af november, hvor der er iværksætteruge i hele verden. Til dette arrangement ventes deltagelse af ca. 2.500 investorer.

”Vi vil gerne have direkte adgang til tusindvis af investorer, da det vil kunne betyde, at vi kan tage en genvej til at finde en eller flere investorer,” siger Morten Fuur. ”Men hvis vi ikke vinder billetten til San Fransisco, fortsætter vi i vores eget tempo med at finde de danske og internationale investorer, der kan se potentialet i vores opfindelse, vores team og vores salgsmodel – sådan som det hele tiden har været vores plan.”

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.05.2025CSR.dk

Politiske beslutninger årsag til langsom udbygning af vedvarende energi

02.05.2025CSR.dk

Klimaforandringerne rammer Danmark: I forreste række står boligejerne

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Hvordan knækker vi affaldskurven og øger genbrug? - de danske ambitioner og tiltag

Hvordan kan vi sikre, at vi ikke blot overholder EU’s krav, men også går forrest i udviklingen af en cirkulær økonomi? Hvordan kan danske virksomheder, organisationer og offentlige instanser samarbejde om at reducere affaldsproduktionen og fremme genbrug?

Dato

06.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V