Ny portal vil løse ungdomsarbejdsløsheden på ansvarlig vis

Rekrutteringssitet Meploy vil være et community, der forbinder arbejdsløse, specielt de unge, med virksomhederne, og sørger for fleksibilitet og sikkerhed. Særligt fokus på lager- og logistikbranchen, hvor behovet er stort.

Meploy fokuserer (indtil videre) på lager- og logistikindustrien, hvor det evige behov for fleksibilitet og hurtig handling er et oplagt match med selskabets forretningsmodel. Foto: Meploy.

07.06.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

”Vores formål er at løse ungdomsarbejdsløsheden, så det vi så spørger os selv om, er hvordan vi kan skabe bedre forhold for de unge. Det er der selvfølgelig ikke noget simpelt svar på, men grundlæggende handler det om at give dem bedre muligheder og mere erfaring, og samtidig sørger for, at de selv har kontrol over deres værdi”.

Læs også: Nestlé oplever succes i kamp mod ungdomsarbejdsløshed

Grundlægger af og CEO for Meploy, Michael Bugaj, har selv en (kort) fortid som lagerarbejder og hans mission med platformen er at tjene både branchen og (ikke mindst) de folk, som sitet kan formidle arbejde til. Foto: Meploy.

Sådan siger den svenske iværksætter Michael Bugaj om tankerne bag sitet meploy, som han har etableret og i dag er direktør for. Meploy blev oprindeligt lanceret i slutningen af 2015 som en deleøkonomisk platform for vikarer i Danmark, og fra starten har visionen, udover at få nogle folk i arbejde, været at gøre tingene på en ansvarlig måde.

Den 1. marts i år gik man så i luften med en udvidet model, der betyder at Meploy som arbejdsgiver sørger for, at de kontraktmæssige forhold er i orden, og betaler skat, forsikring, pension osv. for alle, som finder et job via portalen. Oven i det deler selskabet hvert år 10 procent af sit overskud med dem, der arbejder gennem tjenesten.

Og så skal sitet være et community, hvor virksomheder og (potentielle) medarbejdere kan bedømme hinanden, og på den måde skabe et transparent øjebliksbillede af markedet, som skal komme i særdeleshed den jobsøgende til gode.

”Idéen er, at individet bliver sat i centrum, men løsningen skal selvfølgelig fungere for alle parter. Den skal sikre, at folk selv kan styre deres likviditet og at de har overblik over deres situation. Samtidig skal den give mindre bureaukrati ved at decentralisere relationen mellem arbejdsgiver og -tager/søger ved at overlade kontakten til dem selv”, forklarer Michael Bugaj.

Han understreger i den forbindelse, at de kommunale jobcentre ikke er en konkurrent, men tværtimod en samarbejdspartner, som man har et pilotprojekt kørende sammen med. Derudover er der et foreløbigt geografisk fokus på Storkøbenhavn, hvor man indtil videre har 99 procent af sin aktivitet.

I første omgang skal vi ramme en million personer med platformen

Michael Bugaj

Lagerindustri er oplagt, automatisering kan dog komme på tværs
Det marked, som Meploy i første omgang har stillet skarpt på, er lager- og logistikindustrien, som ifølge Michael Bugaj, der selv har en (kort) fortid som lagerarbejder bag sig, er oplagt på grund af de specielle betingelser, branchen fungerer under.

”Der er altid behov for fleksibilitet i den sektor. Store ordrer skal behandles i en fart, ofte uden det store varsel, og her kan vi levere hurtigt og i de rigtige tidsrum, hvilket er korttidskontrakter på alt fra tre timer til tre måneder. En lagervirksomhed kan selv bygge sin stab op hos os, og så trække på den, når det er nødvendigt, eller hive flere folk ind, baseret på en forhåbentlig god rating fra medarbejderne”, siger han.

På sigt anerkender Michael Bugaj dog på, at den øgede automatisering i industrien – ”Det vil få lagrene til at rykke helt vildt”, som han siger – kan betyde, at man må udvide sit fokus. I den forbindelse peger han på plejesektoren som en mulighed, ligesom den cirkulære økonomi er en faktor, han mener vil ’skabe store mængder job’.

Arbejdskapital skal sikre kritisk masse og europæisk vækst
Bortset fra en smule video, så har Meploy ikke brugt nogen midler på markedsføring, og derfor er der selvsagt en del PR-arbejde i dels at ringe rundt til relevante virksomheder og skabe kontakter på den måde, og dels få skabt positiv word-of-mouth blandt såvel deltagende virksomheder som de jobsøgende.

Om Meploy

Meploy blev lanceret i efteråret 2015 som et supplement til det eksisterende jobmarked, hvor virksomheder let kan hyre folk til at hjælpe dig med de opgaver, der måtte være aktuelle.

Målgruppen er i høj grad de over 170.000 unge, der er uden arbejde i Danmark, og derudover også de ca. 300.000 studerende, der er på udkig efter en måde at supplere SU’en på, før de tilslutter sig det traditionelle arbejdsmarked.

Meploy har i dag:

  • Over 200 virksomheder i Danmark som aktive på sitet
  • Over 5000 registrerede profiler
  • Over 5000 vagter

Den strategi har man imidlertid stor tiltro til i det lille sekretariat bag platformen, og ambitionerne for fremtiden fejler da heller ikke noget. Inden for en overskuelig årrække vil man således ud i alle europæiske lande, og i takt hermed også ekspandere sin arbejdsstyrke betragteligt.

Læs også: Nyt værktøj beregner værdien af at få udsatte i job

”I første omgang skal vi ramme en million personer med platformen, og det kræver naturligvis en stor arbejdskapital. Vores model bygger på volumen, og vi har ikke den nødvendige, kritiske masse på plads endnu, men det skal nok komme”, siger Michael Bugaj og fortsætter:

”Vi skal have nogle private investorer om bord, som er klar på, at der må påregnes en hvis risiko i starten her, og at vi ikke ser på break even endnu, men har det lange træk for øje. Vi er i kontakt med 2-300 virksomheder, som er interesserede i at være med, og vi glæder os til at vokse”, slutter han.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby