NGO's nye partnermodel rammer alles behov bedre

Red Barnet har udviklet en helt ny model for partnerskaber med virksomheder. Målet er bedre at opfylde både børns, Red Barnets og virksomhedernes behov.

Foto: Red Barnet.

07.10.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

En NGO som Red Barnet ønsker sig en vis forudsigelighed på indkomstsiden, så de bedre og fleksibelt kan planlægge aktiviteter, som hjælper børn. Virksomheder vil derimod gerne forholdsvist præcist vide, hvad det er, de er med til at støtte, når de indgår et samarbejde med en NGO.

De to behov kan ikke altid mødes, i den type samarbejder, Red Barnet normalt har med virksomhedspartnere.

Læs også: Succes med partnerskaber kræver mere end en god projektleder

”Vi er gode til kampagne og co-brandingsamarbejder baseret på produkter. Som vores samarbejde med Bisgaard Sko om salg af særligt designede gummistøvler, hvor en del af salget går til Red Barnet. Og vi er glade for den slags samarbejder. Udfordringen for os er dog, at vi ikke helt ved, hvor mange penge det giver til vores arbejde for børn, og at samarbejdet typisk har en på forhånd aftalt slutdato, så vi ofte skal designe og forhandle nye samarbejder,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm, som er ansvarlig for fundraising og marketing hos Red Barnet i Danmark.

En helt ny model
For at gøre op med den uforudsigelighed har Red Barnet ønsket at finde en måde at tilbyde samarbejde til virksomheder, som kunne tiltrække partnere med interesse i en mere omfattende og længerevarende relation.

Det er en del virksomheder ikke afvisende overfor, men de har stadig behov for på forhånd at vide, hvad pengene går til. Mens Red Barnets erfaring er, at en skarp øremærkning af penge til helt specifikke formål ikke altid er den bedste måde at skabe udvikling for børn.

Hvad gør en klog NGO så? Det, Red Barnet har valgt at gøre, er at tilbyde virksomheder en ny type partnerskab under overskriften ”Forandringspartner”. Et koncept, som er vokset i helt egen baghave, for Merete og hendes kollegaer har ikke stødt på andre NGO’er med lignende samarbejdsmodeller.

Fra to sommerlejre til hele feltet
Kernen i forandringspartnermodellen er, at virksomhed og Red Barnet bliver partnere over en flerårig periode, og at det partnerskab bidrager til ét af foreløbig tre fokusområder, hvor Red Barnet har aktiviteter:

  • Marginalisering og børnefattigdom
  • Mistrivsel og mobning
  • Tryg og sikker digital færden

”Det er en mulighed for at stå sammen med os om at løfte et område over flere år. Vi tror på, at vi på denne måde får den fleksibilitet, vi har brug for til at gøre det, der giver den bedste effekt for børnene på længere sigt. Vi har lavet indsatsplaner for områderne frem til 2025, og dem er man som forandringspartner med til at gøre virkelige,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

Så i stedet for at have en aftale om, at støtte f.eks. to specifikke sommerlejre for marginaliserede børn, så støtter man nu en pakke af sommerlejre, klubber, fritidsaktiviteter, involvering og træning af flere tusinde frivillige, dokumentation af indsatsernes effekt, kapacitetsopbygning i kommuner osv.

Red Barnet lover til gengæld at levere indhold i form af f.eks. casehistorier, man kan kommunikere både eksternt og internt, ideer til medarbejderinvolvering, samt udvikle involveringen af andre af virksomhedens stakeholders med forskellige kommunikations- og indsamlingsaktiviteter, hen over året.

Læs også: Hummel Indgår samarbejde med Amnesty International

”Det har vi mange gode erfaringer med fra de eksisterende kampagne- og produktsamarbejder, så vi kan bistå med en skræddersyet aktiveringsplan – hvis virksomheden ønsker det,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

Vi skal være mange om at forandre
Det nye koncept forventes dog på ingen måde at erstatte hverken kampagne- og produktsamarbejdet eller behovet for flere, forskellige partnere. Tværtimod er det et forsøg på at tiltrække en anden gruppe af virksomheder med henblik på at skabe en model, hvor de forskellige samarbejdsmodeller supplerer hinanden. 

”Hvis vi virkelig skal lave forandringer, så sker det i samskabelse og samarbejde med flere aktører. Det er derfor svært at forestille sig, at en aktør vil kunne bære et fokusområde alene, så vi vil altid skulle ud og finde flere partnere til samme områder,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

”Når vi rammer virkeligheden, kan vi se, at vi altid har brug for flere at stå sammen med. Så er vi endnu stærkere,” afslutter hun.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: samarbejde med NGO'er

Ingen store problemer kan løses uden samarbejde på tværs af sektorer, men al erfaring viser også, at det kan være svært at få den slags partnerskaber til at fungere. Så hvordan udvikler samarbejdsformerne mellem virksomheder og NGO'er sig? Og er der ny viden om, hvordan partnerskaber kan opnå sine mål og desuden skabe værdi for alle deltagere? 

Relateret indhold

12.12.2025CSR.dk

Dan Jørgensen vil samle EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025CSR.dk

Nyt værktøj skal være med til at halvere CO2-udledningen i Københavns Kommunes nybyggeri

11.12.2025CSR.dk

Ny opgørelse: Meget langsom fremgang for kvinder i toppen af dansk erhvervsliv

10.12.2025CSR.dk

Fra mayonnaise til hudcreme: Forskere opdager vandmændenes store potentiale

10.12.2025CSR.dk

Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams