NGO's nye partnermodel rammer alles behov bedre

Red Barnet har udviklet en helt ny model for partnerskaber med virksomheder. Målet er bedre at opfylde både børns, Red Barnets og virksomhedernes behov.

Foto: Red Barnet.

07.10.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

En NGO som Red Barnet ønsker sig en vis forudsigelighed på indkomstsiden, så de bedre og fleksibelt kan planlægge aktiviteter, som hjælper børn. Virksomheder vil derimod gerne forholdsvist præcist vide, hvad det er, de er med til at støtte, når de indgår et samarbejde med en NGO.

De to behov kan ikke altid mødes, i den type samarbejder, Red Barnet normalt har med virksomhedspartnere.

Læs også: Succes med partnerskaber kræver mere end en god projektleder

”Vi er gode til kampagne og co-brandingsamarbejder baseret på produkter. Som vores samarbejde med Bisgaard Sko om salg af særligt designede gummistøvler, hvor en del af salget går til Red Barnet. Og vi er glade for den slags samarbejder. Udfordringen for os er dog, at vi ikke helt ved, hvor mange penge det giver til vores arbejde for børn, og at samarbejdet typisk har en på forhånd aftalt slutdato, så vi ofte skal designe og forhandle nye samarbejder,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm, som er ansvarlig for fundraising og marketing hos Red Barnet i Danmark.

En helt ny model
For at gøre op med den uforudsigelighed har Red Barnet ønsket at finde en måde at tilbyde samarbejde til virksomheder, som kunne tiltrække partnere med interesse i en mere omfattende og længerevarende relation.

Det er en del virksomheder ikke afvisende overfor, men de har stadig behov for på forhånd at vide, hvad pengene går til. Mens Red Barnets erfaring er, at en skarp øremærkning af penge til helt specifikke formål ikke altid er den bedste måde at skabe udvikling for børn.

Hvad gør en klog NGO så? Det, Red Barnet har valgt at gøre, er at tilbyde virksomheder en ny type partnerskab under overskriften ”Forandringspartner”. Et koncept, som er vokset i helt egen baghave, for Merete og hendes kollegaer har ikke stødt på andre NGO’er med lignende samarbejdsmodeller.

Fra to sommerlejre til hele feltet
Kernen i forandringspartnermodellen er, at virksomhed og Red Barnet bliver partnere over en flerårig periode, og at det partnerskab bidrager til ét af foreløbig tre fokusområder, hvor Red Barnet har aktiviteter:

  • Marginalisering og børnefattigdom
  • Mistrivsel og mobning
  • Tryg og sikker digital færden

”Det er en mulighed for at stå sammen med os om at løfte et område over flere år. Vi tror på, at vi på denne måde får den fleksibilitet, vi har brug for til at gøre det, der giver den bedste effekt for børnene på længere sigt. Vi har lavet indsatsplaner for områderne frem til 2025, og dem er man som forandringspartner med til at gøre virkelige,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

Så i stedet for at have en aftale om, at støtte f.eks. to specifikke sommerlejre for marginaliserede børn, så støtter man nu en pakke af sommerlejre, klubber, fritidsaktiviteter, involvering og træning af flere tusinde frivillige, dokumentation af indsatsernes effekt, kapacitetsopbygning i kommuner osv.

Red Barnet lover til gengæld at levere indhold i form af f.eks. casehistorier, man kan kommunikere både eksternt og internt, ideer til medarbejderinvolvering, samt udvikle involveringen af andre af virksomhedens stakeholders med forskellige kommunikations- og indsamlingsaktiviteter, hen over året.

Læs også: Hummel Indgår samarbejde med Amnesty International

”Det har vi mange gode erfaringer med fra de eksisterende kampagne- og produktsamarbejder, så vi kan bistå med en skræddersyet aktiveringsplan – hvis virksomheden ønsker det,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

Vi skal være mange om at forandre
Det nye koncept forventes dog på ingen måde at erstatte hverken kampagne- og produktsamarbejdet eller behovet for flere, forskellige partnere. Tværtimod er det et forsøg på at tiltrække en anden gruppe af virksomheder med henblik på at skabe en model, hvor de forskellige samarbejdsmodeller supplerer hinanden. 

”Hvis vi virkelig skal lave forandringer, så sker det i samskabelse og samarbejde med flere aktører. Det er derfor svært at forestille sig, at en aktør vil kunne bære et fokusområde alene, så vi vil altid skulle ud og finde flere partnere til samme områder,” siger Merete Gotsæd Falkenstrøm.

”Når vi rammer virkeligheden, kan vi se, at vi altid har brug for flere at stå sammen med. Så er vi endnu stærkere,” afslutter hun.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: samarbejde med NGO'er

Ingen store problemer kan løses uden samarbejde på tværs af sektorer, men al erfaring viser også, at det kan være svært at få den slags partnerskaber til at fungere. Så hvordan udvikler samarbejdsformerne mellem virksomheder og NGO'er sig? Og er der ny viden om, hvordan partnerskaber kan opnå sine mål og desuden skabe værdi for alle deltagere? 

Relateret indhold

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

01.12.2025BSR

Sponseret

Effective Stakeholder Engagement: Ensuring Internal Company Alignment

01.12.2025CSR.dk

LEGO kæmper med at gøre klodsen grøn

28.11.2025CSR.dk

EU lemper og udskyder banebrydende afskovningslov

28.11.2025CSR.dk

Over halvdelen af LEGO’s indpakning er nu papirbaseret

27.11.2025CSR.dk

Global undersøgelse: Byer verden over flytter sig væk fra kysten på grund af klimarisici

26.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Grønne fællesskaber kan nedbringe danskernes CO2-aftryk markant

25.11.2025CSR.dk

Forskere vil skabe mad ud af den blå luft

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Beierholm
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København december 2025

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

13:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Webinar: Åbent infomøde om UN Global Compact

Vil du høre mere om UN Global Compact, de Ti Principper og verdensmålene? Er jeres virksomhed endnu ikke tilsluttet UN Global Compact, og vil du høre, hvordan UN Global Compact kan være med til at styrke jeres arbejde med bæredygtighed og ansvarlig virksomhedspraksis? Så tilmeld dig vores webinar om UN Global Compact.

Dato

04.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Kom godt i gang med ESG

Kom godt i gang med ESG på Valified og gør ESG til en forretning - ikke en byrde. Enkelt. Datadrevet. Og med en klar retning.

Dato

05.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online