Ny kampagne hylder kvinder: ”Kvinder er mere end bare udseendet”

Kvinder skal anerkendes for det, de kan, gør og er – og ikke kun reduceres til deres udseende. Det vil Nilens Jord slå fast med ny kampagne, der går i luften i morgen.

Uanset hvilke fantastiske bedrifter, kvinder kaster sig ud i, bliver de primært bedømt på deres udseende i stedet for deres handlinger. Det skal der gøres op med, er budskabet i den nye kampagne fra Nilens Jord, som lanceres d. 16. november. Foto: Nilens Jord.

15.11.2022

CSR.dk

”For dyb kavalergang”, ”for lårkort”, ”for tyk”, ”for køn” og sågar “husmoragtig”. Sådan bliver selv de mest magtfulde og entreprenante kvinder dagligt beskrevet i mediebilledet trods kølvandet fra MeToo, og hver eneste dag bliver kvinder verden over mødt med lignende, stereotype kommentarer.

Det vil Nilens Jord nu gøre op med i en helt ny kampage, som meget passende hedder Look Beyond Beauty.

“Look Beyond Beauty opfordrer alle til at overveje det absurde i udelukkende at bedømme kvinder ud fra deres udseende fremfor deres handlinger og erkende den ødelæggende effekt det har på kvinders potentiale,” fortæller Jakob Marum, som er adm. direktør hos Nilens Jord.

“Selvom kvindesynet de seneste år har rykket sig i takt med globale tendenser som for eksemepl kropspositivisme og ‘empowerment’, fokuseres der stadig primært på kvinders udseende frem for noget som helst andet. Så meget desto vigtigere er det nu at se ind i et nyt paradigme, der ikke handler om, hvordan den finske statsminister Sanna Marin går til fest eller Helle Thorning-Schmidts kjole, men snarere om deres kompetencer og bedrifter,” siger Jakob Marum.

I Nilens Jords kampagnefilm følger man ”Sara” – en fiktiv person, som oplever, at omverdenen kun har fokus på hendes udseende - uanset hvor hun befinder sig i livet – og hvilke bedrifter hun end formår at gennemføre.

Sara er skabt på baggrund af en lang række interviews med kvinder fra Skandinavien, Tyskland og England, som del af den grundlæggende research.

Læs også: Kritikken hagler ned over Arla efter lancering af ny kampagne

At alle de adspurgte kvinder har nikket genkendende til de evige, stereotype kommentarer om deres udseende, uanset om de er advokater, sygeplejersker eller politikere, har kun bekræftet Nilens Jord i, hvor vigtigt det er at udfordre de mange fordomme og reaktionsmønstre.

”En af interviewpersonerne sagde eksempelvis, at hendes liv ville blive lettere, hvis hun var 20 procent smukkere og 20 procent mindre intelligent. Hun er i øvrigt jurist. Det bekræfter, hvor vigtig debatten er, og hvor væsentligt det er at få den på dagsordenen,” mener Jakob Marum.

Derfor er det en større kulturændring, der i sidste er brug, fortsætter han og tilføjer han, at Nilens Jord ikke kun vil lave kampagner, men også ”følge op med forskellige tiltag, der honorerer og støtter de kvinder, der går forrest.”

”Skønhedsindustrien har selv været med til at skabe problemet med det ensidige kvindesyn. Derfor vil vi nu også være en del af løsningen,” afslutter han.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - December

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

01.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

02.12.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: ISO 27001 roadmap

Dette webinar er til dig som skal til at opbygge et Informationssikkerheds ledelsessytem (ISMS) og til dig der gerne vil certificeres.

Dato

02.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Klimarisici og ESG i kreditvurderingen - sådan forbereder du din virksomhed

Virksomheder kan ikke længere se bort fra klimarisici og ESG-krav, når de planlægger fremtiden. Pengeinstitutter er fra 1. juli 2025 forpligtede til at inddrage ESG i deres kreditvurderinger – og det kan få direkte betydning for finansieringen.

Dato

02.12.2025

Tid

08:15

Sted

Teams