Nu skærpes indsatsen mod greenwashing

Den nye finanslov har afsat 28 millioner til styrkelse af Forbrugerombudsmanden. Pengene skal blandt andet bruges til at behandle de stigende antal sager om vildledende grøn markedsføring.

09.12.2021

CSR.dk

Enhedslisten kom sidste uge med et udspil, der krævede hårdere straffe mod greenwashing. SF kom i efteråret med lignende forslag og Socialdemokratiet har også meldt ud, at de ønsker at arbejde med, hvordan det kan gøres lettere for forbrugeren at gennemskue, hvilke produkter der er reelt grønne.

Det skriver Fashion Forum.

Et af forslagene fra Enhedslisten lød på at styrke Forbrugerombudsmanden med syv millioner kroner årligt i de næste fire år. Pengene skal blandt andet bruges til at behandle de stigende antal sager, der ender hos Forbrugerombudsmanden. Alene sidste år var der flere sager om greenwashing end de foregående fem år tilsammen.

Gode råd til at undgå greenwashing

1. Skriv kun det, du kan dokumentere, og som beror på data
Vær selvkritisk, og skriv kun det, der kan dokumenteres, og som beror på data. I mode og tekstil betyder det f.eks.: En oeko-tex-certificering betyder ikke økologisk. Man kan heller ikke skrive, at et produkt er klimaneutralt, fordi systuen kører på grøn energi. Ens produkter er heller ikke bæredygtige, fordi de er økologiske – det er ikke det samme. 

2. Undgå generelle, abstrakte og upræcise udsagn
Overskrifter, tags og bæredygtige kategorier – pas på! Brugen af eksempelvis ordet ‘bæredygtig’ om et produkt eller en kollektion kan hurtigt blive vildledende. I stedet anbefales det, at man taler om de ‘bæredygtige initiativer’, man har taget – og forklarer, hvad de går ud på. Det er sjældent en god idé at kalde hele sin kollektion – eller virksomhed – for bæredygtig, grøn eller klimavenlig, for hvis bare én T-shirt alene er produceret i for eksempel økologisk bomuld – så betragtes det som vildledende.

3. Vær konkret, tydelig og præcis
Forbrugeren må meget gerne høre, om alt det gode din virksomhed arbejder med. Har I for eksempel arbejdet med at mindske miljøpåvirkningen, så kommuniker gerne, hvordan I har reduceret brugen af skadelig kemi, reduceret CO2-udledninger eller mindsket affald. Igen – vær så konkret som overhovedet mulig.

4. Sørg for, at udsagnet ikke giver anledning til spørgsmål, men derimod giver svar og klarhed
Hvad betyder ‘grøn’? Og hvad dækker ‘responsible’ egentligt over, når det står skrevet hen over et konkret produkt? Pas på med overordnede buzzwords, der ikke siger noget om lige præcis det, din virksomhed arbejder med. Lad generelt være med at opfinde egne certificeringer og mærkningsordninger, da der er stor risiko for, at de kan være vildledende for forbrugeren. 

5. Sørg for, at dokumentationen er uvildig og fra en anerkendt kilde
Hav altid dokumentation på plads – uanset hvad du skriver.Klimaneutral og CO2-neutral – det lyder konkret og præcist, men vær varsom med brugen, da det kræver overordentlig god dokumentation. Det forudsætter en beregning af det samlede udslip fra hele produktets værdikæde. Beregningen skal være foretaget i henhold til internationalt anerkendte standarder og beregningsmetoder som for eksempel IPCC’s Emission Factor Database eller ISO-standarder. 

“Det er en regulær jungle for forbrugerne i dag at træffe grønne valg. Kød mærkes som klimavenligt og flyselskaber reklamerer for grønne flyrejser. Det er på tide, at vi tager kampen op mod greenwashing. Derfor foreslår vi en række initiativer, der skal styrke forbrugernes rettigheder og sikre, at virksomhederne stilles til ansvar for deres markedsføring,” siger Søren Egge Rasmussen, Enhedslistens klimaordfører.

I denne uge kom Finansloven så på plads, og det blev meldt ud, at der vil blive tilført de i alt 28 millioner kroner til Forbrugerombudsmanden, som Enhedslisten foreslog i deres udspil. 

“Som forbrugere kan vi drive den grønne omstilling fremad, hvis vi køber produkter, der er mindre skadelige for miljø og klima end andre produkter. Det vurderer forbrugerne ud fra den markedsføring, som virksomheder laver om produkter. Derfor er det væsentligt, at vi som forbrugere har tillid til markedsføringen, for så tillægger vi den betydning. Men hvis vi omvendt kan konstatere, at markedsføringen ikke er korrekt, så mister vi tilliden,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Hos brancheorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T) er man enig i, at området skal have langt mere fokus. CSR- og bæredygtighedschef Marie Busck mener dog, at det vil være at foretrække, at der kommer nogle regler, der gælder for alle EU-lande – ikke kun de danske virksomheder.

Hun understreger desuden, at det ikke kun handler om hårdere straffe, men også om nogle mere let-forstålige retningslinjer på området.

Læs også: Greenwashing: Det er virksomhedernes eget ansvar at sætte sig grundigt ind i reglerne, påpeger ekspert

DM&T mener nemlig, at de nuværende retningslinjer er alt for komplicerede. Af den årsag udgav organisationen tilbage i juni måned en vejledning til virksomhederne, der bygger på den danske markedsføringsret og Forbrugeromdbudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande.

Forbrugerombudsmanden arbejder nu på en kvikguide, som forventes offentliggjort inden jul. 

Indtil da kan man læne sig op ad DM&Ts vejledning, som ses i tekstboksen til højre. 

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Sorø

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

11.11.2025

Tid

12:00

Sted

Fulbyvej 15, 4180 Sorø, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

JUC SERVICE ApS
Kursus
Strategisk implementering af CSRD

Dette kursus giver dig et væsentligt og opdateret overblik over EU's Corporate Sustainability Reporting-direktiv (CSRD), med et specifikt fokus på den seneste lovgivningsmæssige udvikling og det udviklende landskab for oplysning om bæredygtighed i EU.

Dato

12.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn