Når CSR er integreret, er det ofte ikke længere CSR

Hvor er de typiske udfordringer i virksomhederne, når CSR for alvor skal integreres? Det handler om ledelse.

Det kræver forandring af alle, når CSR for alvor skal integreres i en virksomheds drift og udvikling..

10.12.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det er blevet sagt af virksomhederne i en del år: ”CSR er integreret i vores måde at drive virksomhed.” Nogle gange handlede det om integration i politikker og  processer, nogle gange om at ”sådan er vores virksomhed bare”.

Fra der, hvor vi står i dag, kan vi se, at det måske mere var ønsketænkning eller misforståelse. I hvert fald kan man konstatere, at CSR – eller bæredygtighed eller ESG eller samfundsansvar – nu faktisk er ved at blive ægte integreret i flere virksomheder. Som en del af strategien, de produkter man tilbyder i markedet, de KPI’er man måler og aflønner ledere på alle niveauer i virksomheden ud fra, osv.

Foto: Tania Ellis.

”I mit rådgivningsarbejde ser jeg tit, at virksomhederne er udfordrede, når de skal fra strategi til handling,” siger Tania Ellis, ejer og leder af kursus, foredrags- og rådgivningsvirksomheden The Social Business Company.

Balance mellem det hårde og det bløde
I første niveau omgang er der en bestemt snubletråd, der går igen. Den handler om balance i valget af metoder.

Der er groft sagt to veje til at fremme integration: hardwiring og softwiring. Hardwiring handler om systemer, processer, governancestrukturer, målsætninger, KPI’er, med mere, mens softwiring læner sig op ad værktøjer som træning, kulturændringer, medarbejderinvolvering og kommunikation.

”Der er en tendens i virksomhederne til at overfokusere på den ene tilgang og underfokusere på den anden. Man glemmer, at der skal sikres en kobling mellem begge de to slags wiring, for at integration kan lykkes. Så eksempelvis en ny politik og regler på et område bliver kommmunikeret og de relevante medarbejdere uddannet. Eller at fx intern træning til nye indsatsområder understøttes med relevante mål og KPIer,” siger Tania Ellis.

Forandringsledelse – ikke CSR
Næste udfordring i overgangen fra strategi til handling er, at virksomhederne kan overse, at det ofte ikke er et CSR-projekt, man er ved at gennemføre, men et internt forandringsprojekt. F.eks. når man udvikler nye, bæredygtige produkter eller når bæredygtighed ændrer ens markedsvilkår, og man skal tænke sin forretning på en anden måde.

”Den type integration kræver forandringsledelse mere end noget andet, og man skal tænke mere som en forandringsleder fremfor en bæredygtighedschef,” forklarer Tania Ellis.

Det handler om at etablere en brændende platform, om at formidle forandringens nødvendighed. Det handler om at holde fast og blive ved med at gå forrest, og om at sikre at forandringen bliver fuldt implementeret og indlejret i organisationens kultur. Og det er ikke altid CSR-afdelingen har kompetencer, ressourcer eller mandat til at gennemføre den proces.

Tre gode råd om integration

Du skal:

  1. Sikre dig at CSR-indsatsen indarbejdes i både struktur og kultur – tænk i at ”hardwiring” tiltag som fx politikker, KPIer og belønningssystemer skal understøtte ”softwiring” som fx intern kommunikation, træning og involvering – og vice versa.
  2. Tænke som en forandringsleder fremfor en CSR-chef, når du skal have organisationen med ombord.

Og du må aldrig:

  1. Gøre alting selv – find ambassadører og allierede både indenfor og udenfor din organisation, så de kan hjælpe dig med at omsætte strategi og mål til konkrete handlinger.

CSR-teamet som partnere
Men hvad skal CSR-folk så? Hvis det ikke er dem, som skal gennemføre alt, der har med CSR at gøre? Tania Ellis foreslår at man kigger over på HR-afdelingen.

”Det er jo ikke HR som bedriver personaleledelse ude i organisationen. På samme måde skal CSR-afdelinger nok heller ikke have driftsansvar for emner som CO2-reduktioner, ansvarlige leverandørkæder osv. I stedet bliver man de eksperter, som f.eks. kan uddanne resten af organisationen, sørge for at man har øje for CSR-risici, og at organisationen ved, hvor den næste, nye dagsorden eller lovgivning kommer fra. CSR-funktionen går fra at være udførende til at være faciliterende,” siger hun.

Helt fra toppen
Uanset om det er integrationen af CSR i due diligence-processer i forskellige områder af virksomheden, udviklingen af nye produkter eller etablering af nye leverandørkæder, og uanset hvilken rolle CSR-folk spiller i det, så er der én sandhed, der aldrig ændrer sig: Man skal have topledelsen med, hvis det skal batte.

Læs også: DSV løfter ambitionerne for bæredygtig transport

Det betyder sandsynligvis oplysning og læring i mange ledelser og bestyrelser, så det sikres, at man har øverste ledelseslag, som faktisk forstår bæredygtighed. Men det bør også betyde aflønningssystemer for topledelser, der er helt eller delvist knyttet til CSR-faktorer.

”Ude i virkeligheden kan vi se, at det er dét punkt, hvor det stadigvæk halter for mange i dag. Man har udarbejdet politikker og programmer for rigtig mange CSR-forhold, men topledelse og bestyrelse bliver ikke målt eller belønnet for at CSR-ambitionerne bliver realiseret. Og så er der grænser for, hvor langt man kommer,” afslutter Tania Ellis.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan integrerer vi bæredygtighed?

CSR og bæredygtighedsarbejdet rykker stadig længere ind i forretningsstrategien og ud i organisationen. Hvordan gør man begge dele klogt og virkningsfuldt?

Relateret indhold

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

09.10.2025Cabi

Sponseret

Nye veje til arbejdskraft styrker bæredygtighed og bundlinje

08.10.2025CSR.dk

AI-giganter satser på små atomreaktorer til datacentre

08.10.2025CSR.dk

Kunder skal være med til at sænke landbrugets CO2-aftryk

07.10.2025CSR.dk

Ny global undersøgelse: Én klimastrategi passer ikke til alle lande

07.10.2025CSR.dk

AI kan tage dataslæbet i ESG-arbejdet, men kommer med en stor energiregning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

07.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Certificeringer, rapportering og dokumentation

Lær at dokumentere og rapportere på dine bæredygtige tiltag, fx ESG-rapportering, ordninger og certificeringer, så det følger EU-taksonomi, EU-lovgivning og CSRD. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

10.10.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V