Modegiganter lancerer bæredygtighedsagenda for topchefer

En stribe af den internationale modebranches topaktører er gået sammen om en guide til industriens øverste ledere, som med bæredygtighed som omdrejningspunkt skal hjælpe dem med at fremtidssikre deres virksomheder.

CEO Agendaen skal guide modeindustriens topchefer i prioriteringen af bæredygtighed..

27.03.2018

CSR.dk

Bæredygtighed er ikke længere bare en trend, det er en forretningsmæssig nødvendighed. Sådan lyder rationalet bag den CEO Agenda, som en række af den internationale modebranches absolutte giganter i dag har lanceret.

Læs også: Modevirksomheder vil gøre fremtiden cirkulær

Agendaen bliver præsenteret af NGO’en Global Fashion Agenda og omfatter de syv vigtigste bæredygtighedsprioriteter for topchefer i modeindustrien i 2018. Initiativets rolle er så at guide topcheferne i de relevante virksomheder i arbejdet med at fokusere deres indsats på bæredygtighedsfronten.

Programmet er designet i samarbejde med ledende brands som danske Bestseller, H&M, amerikanske Target, luksuskonglomeratet Kering (der har Gucci, Stella McCartney, Balenciaga m.fl. under sine vinger) og flere andre, og bygger oven på rapporten Pulse of the Fashion Industry 2017 fra GFA og Boston Consulting Group.

Fra Global Fashion Agendas side kalder man det ’en historisk milepæl for modebranchen’, der med CEO Eva Kruses ord ikke alene er en af de største i verden, men også en af de mest ressource- og arbejdsintensive.

”Det er første gang i historien af centrale aktører fra industrien er gået sammen om at diskutere – og nå til enighed om – hvad der skal prioriteres for at forbedre industriens miljømæssige og sociale fodaftryk. Det kræver en koordineret indsats at gøre en forskel når det kommer til bæredygtighed, og derfor kan denne agenda potentielt være et kæmpe gennembrud”, siger hun og fortsætter:

”De miljømæssige, sociale og etiske udfordringer, industrien står over for i dag er ikke kun en trussel mod planeten, men også mod industrien selv. Derfor er der ikke noget alternativ til at bæredygtighed bliver en central af et hvert selskabs forretningsstrategi”.

De syv prioriteter er fordelt på kort og langt sigt. Illustration: Global Fashion Agenda.

Prioriteter på både kort og langt sigt
De syv konkrete punkter på CEO Agendaen, der ifølge GFA bør være i toppen af dagsordenen for enhver topchef i branchen for tiden, er delt i to segmenter baseret på tidsrammen omkring dem.

Tre af prioriteterne bør implementeres med det samme:

  • Sporbarhed i forsyningskæden
  • Effektivt forbrug af vand, energi og kemikalier
  • Respektfulde og sikre arbejdsmiljøer

Fire prioriteter handler om fundamentale ændringer på længere sigt:

  • Bæredygtigt materialemix
  • Lukket kredsløb i produktionen
  • Promovering af bedre lønsystemer
  • Den fjerde industrielle revolution

Ifølge GFA er CEO Agendaen rettet mod topchefer, fordi ’bæredygtighed er et strategisk emne, der kræver engagement fra øverste niveau’. Og netop de respektive topchefer peger da også på de strategiske aspekter og potentialet i det samarbejde, Agendaen repræsenterer.

"Vi anser CEO Agendaen som et vigtigt initiativ og en driver til at håndtere udfordringer og muligheder kollektivt som industri, og til at inspirere enkelte virksomheder til at handle. Det at arbejde sammen med de andre strategiske partnere for at komme med input til dagsordenen har været en værdifuld og indsigtsfuld rejse, og vi vil anvende mange af disse indsigter i takt med at vi udvikler vores nye strategiske ramme for Bestseller", siger Head of Corporate Affairs, Dorthe Scherling Nielsen.

Hun bliver bakket op af sin kollega i den svenske gigant H&M, CEO Karl-Johan Persson.

”De store udfordringer, verden står overfor kan kun håndteres ved at arbejde sammen. Det er en forudsætning for at gøre modeindustrien til en del af løsningen i stedet for en del af problemet. Den tilgang har eksempelvis hjulpet os med at sætte det ambitiøse mål at blive klimapositive inden 2040. Det betyder at vi ikke bare minimerer de negative konsekvenser, vores forretning har for planeten, men gør en positiv forskel i stedet”, siger han.

Læs også: Ny Bangladesh Accord lægger vægt på fagforeninger

Udover Bestseller, H&M, Target og Kering har også den Hong Kong-baserede forbrugsvarekoncern Li & Fung samt interesseorganisationen Sustainable Apparel Coalition bidraget til udviklingen af CEO Agendaen. De udgør desuden også Global Fashion Agendas strategiske partnere.

-AK

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.06.2025CSR.dk

Ny rapport: EU risikerer at bremse bæredygtigheden med for lave krav

30.06.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Deltag i ESG Sommerskole: Få viden og værktøjer i din sommerferie

27.06.2025CSR.dk

Hvordan vil EU bekæmpe greenwashing uden regulering?

26.06.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtige karriereveje: nyt initiativ sætter fokus på kompetencer, karriereskift og ESG-roller

26.06.2025CSR.dk

Apple kritiserer EU-krav: iPads får bundkarakter i energimærkning

25.06.2025CSR.dk

Færre krav, færre hænder: ESG-ansatte skubbes ud af omnibus

25.06.2025CSR.dk

Mængderabat sender maden direkte i skraldespanden

24.06.2025Valified

Sponseret

Analyse: Grønne indsatser løfter bundlinjen - når de forankres

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom