Modegiganter lancerer bæredygtighedsagenda for topchefer

En stribe af den internationale modebranches topaktører er gået sammen om en guide til industriens øverste ledere, som med bæredygtighed som omdrejningspunkt skal hjælpe dem med at fremtidssikre deres virksomheder.

CEO Agendaen skal guide modeindustriens topchefer i prioriteringen af bæredygtighed..

27.03.2018

CSR.dk

Bæredygtighed er ikke længere bare en trend, det er en forretningsmæssig nødvendighed. Sådan lyder rationalet bag den CEO Agenda, som en række af den internationale modebranches absolutte giganter i dag har lanceret.

Læs også: Modevirksomheder vil gøre fremtiden cirkulær

Agendaen bliver præsenteret af NGO’en Global Fashion Agenda og omfatter de syv vigtigste bæredygtighedsprioriteter for topchefer i modeindustrien i 2018. Initiativets rolle er så at guide topcheferne i de relevante virksomheder i arbejdet med at fokusere deres indsats på bæredygtighedsfronten.

Programmet er designet i samarbejde med ledende brands som danske Bestseller, H&M, amerikanske Target, luksuskonglomeratet Kering (der har Gucci, Stella McCartney, Balenciaga m.fl. under sine vinger) og flere andre, og bygger oven på rapporten Pulse of the Fashion Industry 2017 fra GFA og Boston Consulting Group.

Fra Global Fashion Agendas side kalder man det ’en historisk milepæl for modebranchen’, der med CEO Eva Kruses ord ikke alene er en af de største i verden, men også en af de mest ressource- og arbejdsintensive.

”Det er første gang i historien af centrale aktører fra industrien er gået sammen om at diskutere – og nå til enighed om – hvad der skal prioriteres for at forbedre industriens miljømæssige og sociale fodaftryk. Det kræver en koordineret indsats at gøre en forskel når det kommer til bæredygtighed, og derfor kan denne agenda potentielt være et kæmpe gennembrud”, siger hun og fortsætter:

”De miljømæssige, sociale og etiske udfordringer, industrien står over for i dag er ikke kun en trussel mod planeten, men også mod industrien selv. Derfor er der ikke noget alternativ til at bæredygtighed bliver en central af et hvert selskabs forretningsstrategi”.

De syv prioriteter er fordelt på kort og langt sigt. Illustration: Global Fashion Agenda.

Prioriteter på både kort og langt sigt
De syv konkrete punkter på CEO Agendaen, der ifølge GFA bør være i toppen af dagsordenen for enhver topchef i branchen for tiden, er delt i to segmenter baseret på tidsrammen omkring dem.

Tre af prioriteterne bør implementeres med det samme:

  • Sporbarhed i forsyningskæden
  • Effektivt forbrug af vand, energi og kemikalier
  • Respektfulde og sikre arbejdsmiljøer

Fire prioriteter handler om fundamentale ændringer på længere sigt:

  • Bæredygtigt materialemix
  • Lukket kredsløb i produktionen
  • Promovering af bedre lønsystemer
  • Den fjerde industrielle revolution

Ifølge GFA er CEO Agendaen rettet mod topchefer, fordi ’bæredygtighed er et strategisk emne, der kræver engagement fra øverste niveau’. Og netop de respektive topchefer peger da også på de strategiske aspekter og potentialet i det samarbejde, Agendaen repræsenterer.

"Vi anser CEO Agendaen som et vigtigt initiativ og en driver til at håndtere udfordringer og muligheder kollektivt som industri, og til at inspirere enkelte virksomheder til at handle. Det at arbejde sammen med de andre strategiske partnere for at komme med input til dagsordenen har været en værdifuld og indsigtsfuld rejse, og vi vil anvende mange af disse indsigter i takt med at vi udvikler vores nye strategiske ramme for Bestseller", siger Head of Corporate Affairs, Dorthe Scherling Nielsen.

Hun bliver bakket op af sin kollega i den svenske gigant H&M, CEO Karl-Johan Persson.

”De store udfordringer, verden står overfor kan kun håndteres ved at arbejde sammen. Det er en forudsætning for at gøre modeindustrien til en del af løsningen i stedet for en del af problemet. Den tilgang har eksempelvis hjulpet os med at sætte det ambitiøse mål at blive klimapositive inden 2040. Det betyder at vi ikke bare minimerer de negative konsekvenser, vores forretning har for planeten, men gør en positiv forskel i stedet”, siger han.

Læs også: Ny Bangladesh Accord lægger vægt på fagforeninger

Udover Bestseller, H&M, Target og Kering har også den Hong Kong-baserede forbrugsvarekoncern Li & Fung samt interesseorganisationen Sustainable Apparel Coalition bidraget til udviklingen af CEO Agendaen. De udgør desuden også Global Fashion Agendas strategiske partnere.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Global undersøgelse: Byer verden over flytter sig væk fra kysten på grund af klimarisici

26.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Grønne fællesskaber kan nedbringe danskernes CO2-aftryk markant

25.11.2025CSR.dk

Forskere vil skabe mad ud af den blå luft

25.11.2025Klimaklar

Sponseret

Hovmand vinder talenterne med grøn omstilling og ansvarlighed

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

01.12.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

01.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online