To modebrands' veje til bæredygtighed

Hvordan kommer man i gang med at blive et bæredygtigt tøjmærke? Danske Soulland og svenske Filippa K går to veje

30.11.2018

CSR.dk

“Vi har længe gået med ønsket om at arbejde mere med bæredygtighed. Men også med tankerne om, hvordan vi skulle gøre det på en ordentlig måde. På et tidspunkt blev det sådan en ting, der var umulig at komme i gang med. Hvor skulle vi starte? Derfor blev vi enige om, at i stedet for at gå og vente på den helt store gyldne plan for, hvordan vi kan blive 100 procent bæredygtige, så gjaldt det om at komme ud af starthullerne og fokusere på de steder, hvor vi kunne ændre noget nu og her,” fortæller CEO og medstifter Jacob Kampp Berliner til FashionForum.

Basisprodukterne først
Der er blevet set på både materialevalg, leverandørsamarbejder og salgsstrategien i denne omgang. Og de er startet med basisprodukterne som T-shirts, hoodies og sweatshirts, fordi det gør en større forskel i længden.

"Det er vigtigt for os, at vores bæredygtige ambitioner ikke blot bliver brugt som en slags story telling. Vores mål er at gøre det, der skaber den største ændring i vores forretning. Derfor giver det rigtig god mening at se på vores linje af jerseyprodukter, som er der, vi har den største volume og derfor der, hvor vi kan gøre den største forskel i vores samlede aftryk. Vi kunne sagtens have valgt at producere et sjovt produkt i et spændende nyt materiale. Men hvis vi kun sælger 50 af dem, skaber det jo ikke nogen større forandring,” siger Jacob Kampp Berliner.

I artiklen på FashionForum kan man læse meget mere om konsekvenser for leverandørvalg – som måtte skiftes ud, om hvorfor man stadig arbejder med bomuld, om at prissætte det bæredygtige lavere end resten af ens produkter for at skubbe på en udvikling, om at være villig til at fortælle, selvom man nok har lavet fejl, for at få bæredygtighed til at blive det nye normal, fordi ”andet giver ikke mening”.

Statement pieces viser vej hos Filippa K
Under titlen Front Runners præsenterede modebrandet Filippa K for nylige to produkter, som skal vise vejen for hele brandets fremtid. Det ene er en frakke produceret i polyester fra plastflasker, senere genanvendes til andre materialer til modeindustrien, det andet en kjole designet til kun at skulle anvendes et par gange for efterfølgende at blive kasseret og nedbrudt til kompost.

Produkterne kommer fra det svenske brand Filippa K og er det foreløbige resultat af et toårigt researchprojekt ved navn ‘Circular Design Speeds’, som brandet har deltaget i sammen med Mistra Future Fashion og University of Arts London. Formålet har været at teste nye teknologier og muligheder inden for bæredygtig design, som kan være med til at gøre modeindustrien mere cirkulær.

Som Elin Larsson, bæredygtig direktør hos Filippa K, forklarer i en pressemeddelelse:

”Der kommer mange udfordringer med at være en del af modebranchen, især i forhold til at branchen næst efter olieindustrien er den mest forurenende. Vores industri er nødt til at forandre sig, og vi tror på at en løsning er ved at indføre cirkulære modeller som naturens økosystemer. Vi ønsker at tilbyde smukke produkter og drive virksomhed gennem en global bæredygtig tankegang.”

Læs også: H&M med på moden: Vil reducere forbruget af plasticposer

Den store ambition for Filippa K er at hele sortimentet vil være bæredygtigt i 2030.

-EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.04.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Amerikanerne går imod Trump-linjen om DEI og klima

28.04.2025CSR.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

28.04.2025CSR.dk

Kina bekræfter klimaengagement trods globale spændinger

28.04.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Scaling Circularity: How Pioneers Are Leading the Transition

28.04.2025FSR - danske revisorer

Sponseret

Fra compliance til værdi: Dansk Wilton arbejder strategisk med ESG

28.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

Investér i sikkerheden i dag – det betaler sig i fremtiden!

25.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

25.04.2025CSR.dk

Grønne startups boomer: Men investorerne tøver

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

30.04.2025

Sted

Aarhus & København

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

30.04.2025

Sted

Onlineundervisning selvstudie

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

30.04.2025

Tid

08:00

Sted

Herning

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

30.04.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus