Min vej til CSR-jobbet
Mette Gyde Møller fik lyst til en CSR-karriere, da hun som udviklingskonsulent oplevede, hvor stor en forskel virksomheder gør, når de integrerer bæredygtighed i måden at drive forretning på.
Mette Gyde Møller, Sustainability Manager i Novozymes Tidligere job: Sustainability advisor, Novozymes, 2004 til 2008 Business development consultant, DI International Business Development (DIBD), 1999 - 2004 Uddannelse: MSc. i intercultural Management fra CBS, 2004 Bachelor, International Business Administration and Modern Languages fra CBS, 1999.
Hvilke kvalifikationer har sikret dig din nuværende stilling?
Som cand. merc. int. i Intercultural Management fra CBS har jeg opbygget forretnings- og strategiforståelse, udviklet mine kommunikationsevner og fået et stærkt metodisk fundament for projektledelse. Mit varemærke er blevet evnen til at omsætte generelle og abstrakte visioner indenfor feltet til konkrete budskaber og værktøjer, så mine kolleger i forretningssammenhæng kan se og skabe værdi af bæredygtighed.
Hvad tændte din lyst til at arbejde med CSR?
Jeg har altid haft lyst til at kombinere min interesse for samfund og mennesker med værdiskabelse i business. Som forretningsudviklingskonsulent i DIBD hjalp jeg danske virksomheder med at etablere sig i udviklingslande og oplevede, hvor stor en forskel virksomheder gør, når de integrerer bæredygtighed i måden at drive forretning på. Det gav mig stor lyst til at arbejde videre med CSR.
Hvem har hjulpet dig på vej?
Jeg har haft virkelig gode ledere, vejledere og kolleger. Min chef Steen Donner i DIBD tog mig under sin vinge, mens han skubbede mig direkte ud på det dybe vand, hvor jeg fik praktisk erfaring med forretningsudvikling i det sydøstlige Afrika. Det lærte jeg rigtig meget af. Vice President i Forca, Anne Marie Jess Hansen, der var vejleder på mit CBS-speciale, er stadig i dag en fantastisk sparringspartner, som løbende har rådgivet mig i forbindelse med store valg.
Hvilke råd vil du give til andre, der gerne vil have et lignende job?
Jeg har altid haft svært ved at se værdien i en rendyrket CSR-profil, der risikerer at blive alt for virkelighedsfjern. For mig giver CSR først værdi, når det bliver en del af virksomhedens kernediscipliner - som i Novozymes. Derfor vil jeg klart anbefale andre at opbygge kompetencer indenfor marketing, strategiudvikling, innovation og andre betydningsfulde led i værdikæden.
Hvad har du gjort for at brande dig selv i forhold til CSR-stillinger?
Jeg har hele vejen igennem brandet mig mere på forretningsforståelse og interkulturelle kompetencer. Desuden har jeg i Novozymes haft ideelle muligheder for at positionere mig i forhold til mulighederne i CSR, særligt på produktniveau og i relationen til kunder og strategiske samarbejdspartnere.
Hvem er dit forbillede i branchen?
Jeg er meget fascineret af Mads Øvlisen, der i sin tid som CEO i Novo Nordisk gjorde CSR til selve måden at drive forretning på, og som i dag stadig gør sin indflydelse gældende både nationalt og internationalt. I forhold til at CSR agendaen har udviklet sig fra at være en risikominimerende disciplin til at være skabende for forretningsmuligheder, har jeg stor respekt for virksomhedsledere, der går all in i at opbygge disse kompetencer i salgsstyrken.
www.csr.dk/strategi