Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

BMW Danmark blev i juli 2023 politianmeldt af Forbrugerombudsmanden og sagen er nu afsluttet. Greenpeace, som oprindeligt indgav klagen, forstår ikke at bøden ikke er højere.

Foto: 123rf.com.

20.12.2024

CSR.dk

”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”. Det er eksempler på nogle af de udsagn, som BMW Danmark nu betaler en bøde på 3 millioner kroner for at have benyttet i sin markedsføring.

“Vi er meget tilfredse med, at BMW har erkendt sin greenwashing og er blevet idømt en bøde. Det er den anden store bilproducent, der i år bliver dømt for greenwashing efter en klage fra Greenpeace. Men vi er også enormt bekymrede over, at bøden er så håbløs lav, at store virksomheder i princippet blot kan spekulere i de milde straffe, når de planlægger deres markedsføring,” siger kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller i en pressemeddelelse.

11 overtrædelser i en kampagne

BMW Danmark betaler bøden efter at have overtrådt markedsføringsloven i 11 tilfælde. I alle tilfælde vurderede Forbrugerombudsmanden, at udsagnene var egnede til at give forbrugerne et urigtigt indtryk af bilernes miljøbelastning, herunder fordi BMW’s biler ikke var væsentligt mindre miljøbelastende end andre tilsvarende bilmærker. Alle udsagnene var derfor vildledende.

Det ændrede ikke Forbrugerombudsmandens vurdering af udsagnet ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, at BMW henviste til, at udsagnet blev anvendt på baggrund af, at Dow Jones havde kåret BMW som verdens mest bæredygtige bilproducent, hvilket fremgik sammen med udsagnet.

Udsagnene blev anvendt i BMW Danmarks markedsføring, herunder på egen hjemmeside, i en reklame på Facebook, på reklamer i Københavns gadebillede og i annoncer på Berlingskes hjemmeside.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

”En virksomhed må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomhedens miljøbelastning er mindre, end den reelt er. Vi har vurderet, at BMW’s markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende. BMW har da også erkendt 11 overtrædelser af markedsføringsloven og betalt en bøde på 3 millioner kroner.”

Ønske om større præventiv effekt

Greenpeace ville gerne være gået længere i forhold til bødens størrelse og placering af ansvar. 

NGO’en fremhæver, at forsikringsselskabet Alka fik en bøde på knap 17 millioner for at overtræde præcis samme paragraffer i markedsføringsloven, som BMW nu har accepteret at have overtrådt.  

“Når vi sammenligner bøderne med andre sager om vildledning, så virker bøden for BMW’s grove vildledning meget lav. Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer,” siger Sune Scheller. 

Greenpeaces mål er at de tildelte bøder får en præventiv effekt. De mener, at Forbrugerombudsmanden skylder at informere om, hvordan bødens størrelse konkret er fastsat. Et andet virkemiddel i lovgivningen er at man kan placere et ledelsesmæssigt ansvar, hvis der har været handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Det, mener Greenpeace, må være tilfældet, når man i én kampagne overtræder markedsføringsloven i 11 tilfælde. 

”Det havde vi argumenteret for i vores klage, men Forbrugerombudsmanden forholder sig ikke til det i sin kommunikation. Et personligt ansvar ville ellers have været noget, der virkelig kunne få en præventiv effekt, tror jeg,” afslutter Sune Scheller. 

- EHS

Gældende lovgivning på området

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Den 1. januar 2022 trådte en lovændring i kraft, som blandt andet skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven.

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00