Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

BMW Danmark blev i juli 2023 politianmeldt af Forbrugerombudsmanden og sagen er nu afsluttet. Greenpeace, som oprindeligt indgav klagen, forstår ikke at bøden ikke er højere.

Foto: 123rf.com.

20.12.2024

CSR.dk

”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”. Det er eksempler på nogle af de udsagn, som BMW Danmark nu betaler en bøde på 3 millioner kroner for at have benyttet i sin markedsføring.

“Vi er meget tilfredse med, at BMW har erkendt sin greenwashing og er blevet idømt en bøde. Det er den anden store bilproducent, der i år bliver dømt for greenwashing efter en klage fra Greenpeace. Men vi er også enormt bekymrede over, at bøden er så håbløs lav, at store virksomheder i princippet blot kan spekulere i de milde straffe, når de planlægger deres markedsføring,” siger kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller i en pressemeddelelse.

11 overtrædelser i en kampagne

BMW Danmark betaler bøden efter at have overtrådt markedsføringsloven i 11 tilfælde. I alle tilfælde vurderede Forbrugerombudsmanden, at udsagnene var egnede til at give forbrugerne et urigtigt indtryk af bilernes miljøbelastning, herunder fordi BMW’s biler ikke var væsentligt mindre miljøbelastende end andre tilsvarende bilmærker. Alle udsagnene var derfor vildledende.

Det ændrede ikke Forbrugerombudsmandens vurdering af udsagnet ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, at BMW henviste til, at udsagnet blev anvendt på baggrund af, at Dow Jones havde kåret BMW som verdens mest bæredygtige bilproducent, hvilket fremgik sammen med udsagnet.

Udsagnene blev anvendt i BMW Danmarks markedsføring, herunder på egen hjemmeside, i en reklame på Facebook, på reklamer i Københavns gadebillede og i annoncer på Berlingskes hjemmeside.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

”En virksomhed må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomhedens miljøbelastning er mindre, end den reelt er. Vi har vurderet, at BMW’s markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende. BMW har da også erkendt 11 overtrædelser af markedsføringsloven og betalt en bøde på 3 millioner kroner.”

Ønske om større præventiv effekt

Greenpeace ville gerne være gået længere i forhold til bødens størrelse og placering af ansvar. 

NGO’en fremhæver, at forsikringsselskabet Alka fik en bøde på knap 17 millioner for at overtræde præcis samme paragraffer i markedsføringsloven, som BMW nu har accepteret at have overtrådt.  

“Når vi sammenligner bøderne med andre sager om vildledning, så virker bøden for BMW’s grove vildledning meget lav. Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer,” siger Sune Scheller. 

Greenpeaces mål er at de tildelte bøder får en præventiv effekt. De mener, at Forbrugerombudsmanden skylder at informere om, hvordan bødens størrelse konkret er fastsat. Et andet virkemiddel i lovgivningen er at man kan placere et ledelsesmæssigt ansvar, hvis der har været handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Det, mener Greenpeace, må være tilfældet, når man i én kampagne overtræder markedsføringsloven i 11 tilfælde. 

”Det havde vi argumenteret for i vores klage, men Forbrugerombudsmanden forholder sig ikke til det i sin kommunikation. Et personligt ansvar ville ellers have været noget, der virkelig kunne få en præventiv effekt, tror jeg,” afslutter Sune Scheller. 

- EHS

Gældende lovgivning på området

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Den 1. januar 2022 trådte en lovændring i kraft, som blandt andet skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.12.2025CSR.dk

Første straffesag om greenwashing: Kunne ikke dokumentere bæredygtighedsudsagn

11.12.2025CSR.dk

Ny podcast om virksomheder som motor i omstilling

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

06.01.2026

Tid

12:30

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens bæredygtige strategi

Ønsker du strategisk forståelse i hvordan du arbejder med og implementerer virksomhedens bæredygtige strategier? Deltag på dette kursus og lær om bæredygtige startegier. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

08.01.2026

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 9. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

09.01.2026

Tid

12:30

Sted

Zoom