H&M's medarbejdere er omstillingens frontlinje

H&M er i færd med en cirkulær omstilling af sin forretningsmodel. Medarbejderne i butikkerne er spydspidsen i denne forandringsproces. Uden deres involvering og engagement når H&M ikke i mål.

08.12.2017

Nette Kirkegaard, CSR.dk

H&M vil være en 100 procent cirkulær virksomhed senest i 2030. Karl-Johan Persson, CEO og ejer af H&M formulerer det sådan her: ”Vi skal ændre måden, vi producerer og forbruger mode på”. Med den udtalelse indikerer Karl-Johan Persson ikke kun, at H&M som forretning står over for fundamentale forandringer, han iscenesætter også H&M som en del af løsningen på forbrugersamfundets miljø- og klimamæssige slagside.

Der er selvfølgelig meget, H&M selv kan gøre for at nå det mål, men fordi målet også handler om den måde, vi forbruger på, kan modegiganten ikke gøre det alene. De er afhængige af, at forbrugere i hele verden ændreradfærd.

Medarbejderne som forandringsagenter
En stor del af den forbrugeradfærdsændring er lagt i hænderne på medarbejderne i butikkerne. De har den direkte kontakt med kunderne og er i H&M’s cirkulære vision både interne og eksterne forandringsagenter:

Fire gode råd fra H&M

Det kan du med held gøre, når du skal i gang med at involvere medarbejderne i dit CSR-arbejde:

  1. Involver medarbejderne i noget, de har indflydelse på, og som de derfor kan se, skaber konkrete resultater.
  2. Involver medarbejder i centrale dele af strategien, så de kan se, at deres indsats er vigtig for at opnå strategiens mål.
  3. Tag imod feedback – også den kritiske. Kommuniker åbent om læring og erfaring undervejs, også der hvor I måske kom til kort.
  4.  Bliv ved. Det tager tid at involvere medarbejdere på tværs af en organisation, og det kræver en løbende indsats – både for ledere og medarbejdere

”Medarbejderne er vigtige change makers. De har den direkte kundekontakt, og de har føling med, hvor kunderne er henne i forhold til bæredygtighed. Uden involvering og opbakning fra medarbejderne i butikkerne, ville vi ikke være kommet så langt allerede”, fortæller Marie Serup, Sustainability Coordinator for H&M i Danmark.

En af de ting medarbejderne skal være med til at påvirke i forhold til forbrugerne er at de i langt højere grad afleverer deres tøj til genbrug enten i H&M’s butikker eller andre indsamlingssteder. Derfor har H&M bl.a. søsat sit Garment Collecting-initiativ; et tøjindsamlingsprogram, der har til formål at sikre, at så mange ressourcer som muligt forbliver i deres eget tekstilproduktionssystem.

Ambassadører i alle butikker
Involveringen af medarbejderne foregår ved, at hver butik har udnævnt en såkaldt conscious ambassadør, som har ansvaret for at uddanne, træne og inspirere kolleger i butikken. På den måde vil alle medarbejdere blive klædt på til at tage snakken om genbrug og bæredygtighed med kunderne i det daglige. Ambassadørerne er altså ankeret, der binder den overordnede forretningsvision sammen med konkret handling og resultater ude i butikkerne.

”Til at starte med lød det som en tidskrævende mundfuld, og vi bruger da også meget tid på at snakke med kunderne; fortælle dem hvordan de kan passe bedre på deres tøj, så det holder længere. Vi uddeler også flyers om Garment Collecting. Men nu, hvor det er sat i værk, er alle rigtig glade for at kunne gøre en forskel, og det betyder reelt ikke de store ændringer i vores hverdag.”, fortæller Betina Lundgaard, Sales Advisor og Conscious Ambassadør fra H&M i Skive.

Selv lidt overraskede
Fra det danske hovedkontor kan Marie Serup genkende medarbejdernes oplevelse af glæde og stolthed ved at være en del af en vision, som handler om at skabe positiv forandring. Det kan hun se på de årlige opgørelser over, hvor meget tøj, der bliver indsamlet. Det skinner imidlertid også igennem i de årlige tilfredshedsmålinger, hvor H&M oplever, at medarbejderne lægger stor vægt på glæden ved at arbejde i en virksomhed, hvor bæredygtighed er en integreret del af hverdagen.

Indsamlingen af brugt tøj i H&M's butikker er en af de aktiviteter, som butiksmedarbejderne bruger tid på at tale med kunderne om. .

”Det har imponeret mig, hvor meget ejerskab mine kolleger i butikkerne tager. De vil virkelig gerne være en del af den her positive forandring. Vi oplever også, at mange flere har lyst til se på, hvad butikkerne selv kan gøre, fx spare på strømmen og den slags.”

Den følgevirkning kan Betina Lundgaard fra Skive godt genkende:

”Vi sorterer vores affald i klar plast, farvet plast, papir og pap. Vi sender også vores bøjler retur til vores danske centrallager til genbrug eller omsmeltning. Vi genbruger papir ved at skrive på begge sider, ligesom der er timer på lyset i butikken for at spare på strømmen.”

Giv medarbejderne en stemme
Marie Serup oplever også at få masser af feedback, gode ideer til nyt indsatser og ikke mindst mange kommentarer på den information, hun og hendes kolleger sender ud til butikkerne fra hovedkontoret, blandt andet via en medarbejder-app, som alle ansatte kan downloade på deres smartphones. Involveringen har skabt så stort et ejerskab, at H&M skal udvikle den interne kommunikation yderligere.

”Vi kan se, at kollegaerne generelt føler sig godt klædt på, når det handler om den kommunikation, vi sender til dem fra hovedkontoret. Men vi vil selvfølgelig gerne arbejde på at blive endnu dygtigere til at klæde især vores Conscious Ambassadører på med den nyeste information og give dem mulighed for at dele erfaringer – samtidig med, at vi tager højde for deres tempofyldte hverdag,” siger Marie Serup.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København