H&M's medarbejdere er omstillingens frontlinje

H&M er i færd med en cirkulær omstilling af sin forretningsmodel. Medarbejderne i butikkerne er spydspidsen i denne forandringsproces. Uden deres involvering og engagement når H&M ikke i mål.

08.12.2017

Nette Kirkegaard, CSR.dk

H&M vil være en 100 procent cirkulær virksomhed senest i 2030. Karl-Johan Persson, CEO og ejer af H&M formulerer det sådan her: ”Vi skal ændre måden, vi producerer og forbruger mode på”. Med den udtalelse indikerer Karl-Johan Persson ikke kun, at H&M som forretning står over for fundamentale forandringer, han iscenesætter også H&M som en del af løsningen på forbrugersamfundets miljø- og klimamæssige slagside.

Der er selvfølgelig meget, H&M selv kan gøre for at nå det mål, men fordi målet også handler om den måde, vi forbruger på, kan modegiganten ikke gøre det alene. De er afhængige af, at forbrugere i hele verden ændreradfærd.

Medarbejderne som forandringsagenter
En stor del af den forbrugeradfærdsændring er lagt i hænderne på medarbejderne i butikkerne. De har den direkte kontakt med kunderne og er i H&M’s cirkulære vision både interne og eksterne forandringsagenter:

Fire gode råd fra H&M

Det kan du med held gøre, når du skal i gang med at involvere medarbejderne i dit CSR-arbejde:

  1. Involver medarbejderne i noget, de har indflydelse på, og som de derfor kan se, skaber konkrete resultater.
  2. Involver medarbejder i centrale dele af strategien, så de kan se, at deres indsats er vigtig for at opnå strategiens mål.
  3. Tag imod feedback – også den kritiske. Kommuniker åbent om læring og erfaring undervejs, også der hvor I måske kom til kort.
  4.  Bliv ved. Det tager tid at involvere medarbejdere på tværs af en organisation, og det kræver en løbende indsats – både for ledere og medarbejdere

”Medarbejderne er vigtige change makers. De har den direkte kundekontakt, og de har føling med, hvor kunderne er henne i forhold til bæredygtighed. Uden involvering og opbakning fra medarbejderne i butikkerne, ville vi ikke være kommet så langt allerede”, fortæller Marie Serup, Sustainability Coordinator for H&M i Danmark.

En af de ting medarbejderne skal være med til at påvirke i forhold til forbrugerne er at de i langt højere grad afleverer deres tøj til genbrug enten i H&M’s butikker eller andre indsamlingssteder. Derfor har H&M bl.a. søsat sit Garment Collecting-initiativ; et tøjindsamlingsprogram, der har til formål at sikre, at så mange ressourcer som muligt forbliver i deres eget tekstilproduktionssystem.

Ambassadører i alle butikker
Involveringen af medarbejderne foregår ved, at hver butik har udnævnt en såkaldt conscious ambassadør, som har ansvaret for at uddanne, træne og inspirere kolleger i butikken. På den måde vil alle medarbejdere blive klædt på til at tage snakken om genbrug og bæredygtighed med kunderne i det daglige. Ambassadørerne er altså ankeret, der binder den overordnede forretningsvision sammen med konkret handling og resultater ude i butikkerne.

”Til at starte med lød det som en tidskrævende mundfuld, og vi bruger da også meget tid på at snakke med kunderne; fortælle dem hvordan de kan passe bedre på deres tøj, så det holder længere. Vi uddeler også flyers om Garment Collecting. Men nu, hvor det er sat i værk, er alle rigtig glade for at kunne gøre en forskel, og det betyder reelt ikke de store ændringer i vores hverdag.”, fortæller Betina Lundgaard, Sales Advisor og Conscious Ambassadør fra H&M i Skive.

Selv lidt overraskede
Fra det danske hovedkontor kan Marie Serup genkende medarbejdernes oplevelse af glæde og stolthed ved at være en del af en vision, som handler om at skabe positiv forandring. Det kan hun se på de årlige opgørelser over, hvor meget tøj, der bliver indsamlet. Det skinner imidlertid også igennem i de årlige tilfredshedsmålinger, hvor H&M oplever, at medarbejderne lægger stor vægt på glæden ved at arbejde i en virksomhed, hvor bæredygtighed er en integreret del af hverdagen.

Indsamlingen af brugt tøj i H&M's butikker er en af de aktiviteter, som butiksmedarbejderne bruger tid på at tale med kunderne om. .

”Det har imponeret mig, hvor meget ejerskab mine kolleger i butikkerne tager. De vil virkelig gerne være en del af den her positive forandring. Vi oplever også, at mange flere har lyst til se på, hvad butikkerne selv kan gøre, fx spare på strømmen og den slags.”

Den følgevirkning kan Betina Lundgaard fra Skive godt genkende:

”Vi sorterer vores affald i klar plast, farvet plast, papir og pap. Vi sender også vores bøjler retur til vores danske centrallager til genbrug eller omsmeltning. Vi genbruger papir ved at skrive på begge sider, ligesom der er timer på lyset i butikken for at spare på strømmen.”

Giv medarbejderne en stemme
Marie Serup oplever også at få masser af feedback, gode ideer til nyt indsatser og ikke mindst mange kommentarer på den information, hun og hendes kolleger sender ud til butikkerne fra hovedkontoret, blandt andet via en medarbejder-app, som alle ansatte kan downloade på deres smartphones. Involveringen har skabt så stort et ejerskab, at H&M skal udvikle den interne kommunikation yderligere.

”Vi kan se, at kollegaerne generelt føler sig godt klædt på, når det handler om den kommunikation, vi sender til dem fra hovedkontoret. Men vi vil selvfølgelig gerne arbejde på at blive endnu dygtigere til at klæde især vores Conscious Ambassadører på med den nyeste information og give dem mulighed for at dele erfaringer – samtidig med, at vi tager højde for deres tempofyldte hverdag,” siger Marie Serup.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup