H&M's medarbejdere er omstillingens frontlinje

H&M er i færd med en cirkulær omstilling af sin forretningsmodel. Medarbejderne i butikkerne er spydspidsen i denne forandringsproces. Uden deres involvering og engagement når H&M ikke i mål.

08.12.2017

Nette Kirkegaard, CSR.dk

H&M vil være en 100 procent cirkulær virksomhed senest i 2030. Karl-Johan Persson, CEO og ejer af H&M formulerer det sådan her: ”Vi skal ændre måden, vi producerer og forbruger mode på”. Med den udtalelse indikerer Karl-Johan Persson ikke kun, at H&M som forretning står over for fundamentale forandringer, han iscenesætter også H&M som en del af løsningen på forbrugersamfundets miljø- og klimamæssige slagside.

Der er selvfølgelig meget, H&M selv kan gøre for at nå det mål, men fordi målet også handler om den måde, vi forbruger på, kan modegiganten ikke gøre det alene. De er afhængige af, at forbrugere i hele verden ændreradfærd.

Medarbejderne som forandringsagenter
En stor del af den forbrugeradfærdsændring er lagt i hænderne på medarbejderne i butikkerne. De har den direkte kontakt med kunderne og er i H&M’s cirkulære vision både interne og eksterne forandringsagenter:

Fire gode råd fra H&M

Det kan du med held gøre, når du skal i gang med at involvere medarbejderne i dit CSR-arbejde:

  1. Involver medarbejderne i noget, de har indflydelse på, og som de derfor kan se, skaber konkrete resultater.
  2. Involver medarbejder i centrale dele af strategien, så de kan se, at deres indsats er vigtig for at opnå strategiens mål.
  3. Tag imod feedback – også den kritiske. Kommuniker åbent om læring og erfaring undervejs, også der hvor I måske kom til kort.
  4.  Bliv ved. Det tager tid at involvere medarbejdere på tværs af en organisation, og det kræver en løbende indsats – både for ledere og medarbejdere

”Medarbejderne er vigtige change makers. De har den direkte kundekontakt, og de har føling med, hvor kunderne er henne i forhold til bæredygtighed. Uden involvering og opbakning fra medarbejderne i butikkerne, ville vi ikke være kommet så langt allerede”, fortæller Marie Serup, Sustainability Coordinator for H&M i Danmark.

En af de ting medarbejderne skal være med til at påvirke i forhold til forbrugerne er at de i langt højere grad afleverer deres tøj til genbrug enten i H&M’s butikker eller andre indsamlingssteder. Derfor har H&M bl.a. søsat sit Garment Collecting-initiativ; et tøjindsamlingsprogram, der har til formål at sikre, at så mange ressourcer som muligt forbliver i deres eget tekstilproduktionssystem.

Ambassadører i alle butikker
Involveringen af medarbejderne foregår ved, at hver butik har udnævnt en såkaldt conscious ambassadør, som har ansvaret for at uddanne, træne og inspirere kolleger i butikken. På den måde vil alle medarbejdere blive klædt på til at tage snakken om genbrug og bæredygtighed med kunderne i det daglige. Ambassadørerne er altså ankeret, der binder den overordnede forretningsvision sammen med konkret handling og resultater ude i butikkerne.

”Til at starte med lød det som en tidskrævende mundfuld, og vi bruger da også meget tid på at snakke med kunderne; fortælle dem hvordan de kan passe bedre på deres tøj, så det holder længere. Vi uddeler også flyers om Garment Collecting. Men nu, hvor det er sat i værk, er alle rigtig glade for at kunne gøre en forskel, og det betyder reelt ikke de store ændringer i vores hverdag.”, fortæller Betina Lundgaard, Sales Advisor og Conscious Ambassadør fra H&M i Skive.

Selv lidt overraskede
Fra det danske hovedkontor kan Marie Serup genkende medarbejdernes oplevelse af glæde og stolthed ved at være en del af en vision, som handler om at skabe positiv forandring. Det kan hun se på de årlige opgørelser over, hvor meget tøj, der bliver indsamlet. Det skinner imidlertid også igennem i de årlige tilfredshedsmålinger, hvor H&M oplever, at medarbejderne lægger stor vægt på glæden ved at arbejde i en virksomhed, hvor bæredygtighed er en integreret del af hverdagen.

Indsamlingen af brugt tøj i H&M's butikker er en af de aktiviteter, som butiksmedarbejderne bruger tid på at tale med kunderne om. .

”Det har imponeret mig, hvor meget ejerskab mine kolleger i butikkerne tager. De vil virkelig gerne være en del af den her positive forandring. Vi oplever også, at mange flere har lyst til se på, hvad butikkerne selv kan gøre, fx spare på strømmen og den slags.”

Den følgevirkning kan Betina Lundgaard fra Skive godt genkende:

”Vi sorterer vores affald i klar plast, farvet plast, papir og pap. Vi sender også vores bøjler retur til vores danske centrallager til genbrug eller omsmeltning. Vi genbruger papir ved at skrive på begge sider, ligesom der er timer på lyset i butikken for at spare på strømmen.”

Giv medarbejderne en stemme
Marie Serup oplever også at få masser af feedback, gode ideer til nyt indsatser og ikke mindst mange kommentarer på den information, hun og hendes kolleger sender ud til butikkerne fra hovedkontoret, blandt andet via en medarbejder-app, som alle ansatte kan downloade på deres smartphones. Involveringen har skabt så stort et ejerskab, at H&M skal udvikle den interne kommunikation yderligere.

”Vi kan se, at kollegaerne generelt føler sig godt klædt på, når det handler om den kommunikation, vi sender til dem fra hovedkontoret. Men vi vil selvfølgelig gerne arbejde på at blive endnu dygtigere til at klæde især vores Conscious Ambassadører på med den nyeste information og give dem mulighed for at dele erfaringer – samtidig med, at vi tager højde for deres tempofyldte hverdag,” siger Marie Serup.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

07.10.2024CSR.dk

Klimapåvirkningen af modulbyggeri kommer med i tilbud til bygherrer

04.10.2024CSR.dk

Ved du, hvad vaskemaskiner kan betyde for klimaet?

26.09.2024BSR

Sponseret

Four Tips for Business Leaders to Advance Social Justice Amidst DEI Blowback

Vi elsker kaffe i Danmark

26.09.2024Blind Coffee

Sponseret

Vi er, hvem vi er

23.09.2024Blind Coffee

Sponseret

23.09.2024BSR

Sponseret

Responsible Innovation in the Automotive Industry

Blind Coffee støtter regnskoven

18.09.2024Blind Coffee

Sponseret

09.09.2024Blind Coffee

Sponseret

Blindestokken træder ind i Coop 365

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager Online (INTL): Online certificate programme. Starting Oct. 2024

Turn your sustainability ambitions into value-adding actions! Get the latest knowledge and tools for integrating sustainability and responsibility into the heart of a company's strategy and organisation. Starting October 8.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Webinar | Social bæredygtighed og S’et i ESG

Måske har din virksomhed mødt krav om ESG-dokumentation fra større kunder eller jeres bank? Måske vil I gerne være på forkant? Hop med på dette webinar og få en konkurrencefordel.

Dato

10.10.2024

Tid

08:15

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Certificeringer, rapportering og dokumentation

Lær at dokumentere og rapportere på dine bæredygtige tiltag, fx ESG-rapportering, ordninger og certificeringer, så det følger EU-taksonomi, EU-lovgivning og CSRD. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

10.10.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

10.10.2024

Tid

08:00

Sted

Copenhagen Marriott Hotel