Kritikken hagler ned over Arla efter lancering af ny kampagne

Efter lanceringen af kampagnen "Mælk er mere end mælk", møder Arla kritik fra flere parter, der kalder kampagnen og mejerikoncernens klimainitiativer for uambitiøse.

Arla kritiseres blandt andet for ikke at udfase sojafoder fuldstændig, men i stedet belønne landmænd, som ikke bruger det. Arkivfoto..

01.11.2022

CSR.dk

Midt i debatten om, hvordan og hvorvidt landbruget skal klimaeffektiviseres mere, end der er planer om nu, melder mejerikoncernen Arla sig på banen med en ny kampagne.

Gennem kampagnen, der har sloganet ”Mælk er mere end mælk”, vil Arla fortælle om de grønne løsninger, som der kommer af samarbejde mellem landmænd og forskning.

”Her vil Arla vise danskerne, hvordan andelsmejeriet og landmændene samarbejder tæt med forskere, universiteter, forbrugere, kunder, leverandører og andre virksomheder om nye metoder og løsninger for at reducere erhvervets klimaaftryk. Derudover arbejder landmændene tæt sammen med hinanden, hvor de deler deres viden og erfaring”, lyder det blandt andet fra koncernen i en pressemeddelelse.

Læs også: Ny Arla-kampagne vil fremvise de grønne løsninger

Men kampagnen møder samtidig omfattende kritik fra en række eksperter, skriver Danwatch.

Aske Skovmand Bosselmann, professor ved Københavns Universitet, kalder blandt andet Arlas fokus på tværfagligt samarbejde for en lappeløsning, og han mener, at hvis danskernes mælkeforbrug for alvor skal værre bæredygtigt, bliver vi nødt til at drikke mindre af det.

Skal øge presset 
Den nye kampagne kommer derudover netop, som Arlas nye klimaplan er blevet offentliggjort.

Planen skal tilskynde landmændene i en mere bæredygtig retning gennem et pointsystem, der giver de mest klimaeffektive gårde større tillæg per liter mælk.

Men det møder også skepsis, især i forhold til det foder, som køerne spiser.

I øjeblikket bliver køerne primært fodret med soja, som Danmark importerer fra Sydamerika, og dyrkningen medfører ofte rydning af regnskov.

Læs også: Arla vil belønne klimahandlekraftige mælkeproducenter

Derfor forsøger Arla at skære ned for denne fodertype ved at belønne landmænd, som ikke gør brug af det.

Derudover køber koncernen såkaldte RTRS-kreditter, som støtter produktionen af certificeret soja.

Men ifølge Henrik Hauggaard-Nielsen burde man gøre ligesom Thise, der fra den 1. oktober har stoppet brugen af soja til fordel for danskproducerede hestebønner, ærter og lupiner.

“Thise tager alvorligt fat og viser, at vi skal i en anden retning nu. I stedet for at blive ved med at importere soja kunne Arla udfase ligesom Thise og dermed øge presset på, at foderproducenter innoverer indenfor det her område. Det pres kan aftage, i og med Arla har en mindre konfrontatorisk tilgang end Thise. Det er ærgerligt, for Arla er en meget stor og vigtig spiller”, siger han til Danwatch.

Arla påpeger selv, at de grundet sin størrelse vil få brug for markant mere landbrugsjord, hvis man skal gøre Thise efter.

- HCL

Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

Viegand Maagøe

Sponseret

Digital CO2-beregner viser uddannelsesinstitution vejen til skarpere klimaindsats

Mere fra...

05.12.2023CSR.dk

Politisk klimaforslag er effektløst, vurderer økonomer

04.12.2023CSR.dk

COP28: lande underskriver aftale om tredobling af kapacitet til vedvarende energi

01.12.2023CSR.dk

Vigtig aftale lander på første COP28-dag

01.12.2023CSR.dk

Migrantarbejdere får det farligste arbejde på danske byggepladser

01.12.2023CSR.dk

Klimaundersøgelse viser danskere i to fløje

01.12.2023CSR.dk

Global undersøgelse: Der er døvt - ikke koldt - på toppen

30.11.2023CSR.dk

Professor: Markedsføring kan få os til at spise insekter

30.11.2023CSR.dk

Fynsk virksomhed laver legepladser ud af fiskenet og gamle underbukser

Jobmarked

Se alle

Miljømærkning Danmark

Kommunikationskonsulent med fokus på forbrugere og presse til Miljømærkning Danmark

Synes du, der er brug for at sætte tempoet op på den grønne omstilling, og vil du gerne bidrage? Kan du komme ud over rampen med at tilpasse sprog og budskaber til de mange forskellige forbrugermålgrupper og -kanaler? Og er du klar til at opsøge og servere gode historier til medierne? Så er det måske dig, vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

07.12.2023

Etisk Handel Danmark

Praktikant

Vil du være med til at sætte fart på den grønne og ansvarlige omstilling? Så er det nu vi søger praktikanter til forårssemesteret 2024.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Viegand Maagøe

Studentermedhjælper med interesse og kompetencer inden for livscyklusanalyser

Interesserer du dig for livscyklusanalyser (LCA) og andre miljøanalyser, og vil du gerne udbygge din viden om, hvordan de bruges i praksis? Så er det dig, vi leder efter! Viegand Maagøe søger en studerende, der er i gang med en relevant videregående uddannelse inden for Miljøteknologi eller lign., og som brænder for at arbejde med grøn omstilling, cirkulær økonomi, livscyklusanalyser og bæredygtighed.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Sustainable Business Solutions ApS

Student Sustainability Advisor

Brænder du for klima, ESG og bæredygtighed? Har du kompetencer indenfor kommunikation og digitale platforme? Så har du nu muligheden for at blive en del af holdet som Student Sustainability Advisor.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

TotalEnergies Upstream Danmark A/S

Communications Advisor (maternity cover)

Do you want to play a part in the Energy transition? We are looking for a new colleague to help drive our communication, CSR, and employer branding activities in Denmark.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SustainBusiness

Praktikant med fokus på EU Lovgivning herunder CSRD og ESG søges til konsulenthuset SustainBusiness

Vi søger en praktikant som har lyst til at få hands-on erfaring og understøtte vores konsulenter med diverse projekter og analyser i relation til bæredygtighed og EU-lovgivning herunder udvikling i CSRD, ESRS og ESG.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Sådan gør du din virksomhed mere modstandsdygtig

Verden forandrer sig i dag hurtigere og mere uforudsigeligt end nogensinde før, hvilket skaber øgede krav til virksomheders modstandsdygtighed.

Dato

05.12.2023

Tid

13:00

Sted

Webinar

Valified
Webinar
Webinar: Greenwashing - hvordan kommunikerer du om bæredygtighed

Kom til Valifieds gratis webinar med fokus på hvad du skal forholde dig til når du kommunikerer om bæredygtighed

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Global Compact Network Denmark
Morgenmøde
Morgenmøde: Erhvervsstyrelsens nye Bæredygtighedsvejledning

Til dette morgenmøde for vores medlemmer har vi inviteret Erhvervsstyrelsen til at præsentere deres nye vejledning om bæredygtighed på Virksomhedsguiden.dk, som skal hjælpe virksomhederne med at finde rundt i eksisterende og kommende krav og regler,

Dato

06.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
Temadag: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet

Kom med på denne temadag og lær hvordan du styrker bestyrelsens kompetencer inden for bæredygtighed og grøn omstilling.

Dato

07.12.2023

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Forum for Bæredygtige Indkøb
Webinar
Gå-hjem-møde: Biodiversitet i indkøb

Forum for Bæredygtige Indkøb inviterer til et gå-hjem-møde, som giver dig indsigt i, hvordan det er muligt at medtænke biodiversitet i indkøb og udbud.

Dato

07.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online