Konsortium klar til at anlægge elvej på Gotland

En stump vej med indlagt elektricitet til opladning af elkøretøjer vil inden længe være virkelighed på den svenske ø Gotland. Både en bus og en lastbil skal teste trådløs opladning på strækningen, der skal give viden til den videre udvikling af den klimavenlige teknologi.

Elvejen på Gotland vil både kunne oplade personbiler og tungere køretøjer i fart. Det første testforløb vil omfatte Sveriges første fuldt elektriske 40 tons-lastbil, og senere – i foråret 2020 – vil en bus støde til. Foto: SmartRoad Gotland.

24.04.2019

CSR.dk

I slutningen af efteråret 2019 starter anlægsarbejdet af 4,1 km vej på den svenske Østersø-ø Gotland. Vejen skal gå fra hovedbyen Visbys lille lufthavn og ind til centrum af købstaden, der tæller godt 23.500 indbyggere og i øvrigt er på Unescos verdensarvsliste.

Læs også: Volvo og Scania vil gøre Sverige til ’fossilfri verdensudstilling’

Alec Arho-Harvén fra Gotland GPe Circuit AB foran Visby lufthavn, hvor elvejen skal starte. Foto: SmartRoad Gotland.

I sig selv måske ikke specielt bemærkelsesværdigt, hvis det ikke var fordi, at en strækning på 1,6 kilometer af den nye landevej bliver elektrificeret med en usynlig opladningsinfrastruktur lagt ned otte centimeter under asfalten, hvilket parterne bag projektet, samlet i konsortiet SmartRoad Gotland, kalder ’verdensunikt’.

Tidligere i denne måned åbnede en strækning på to km elvej uden for Stockholm, men her foregår opladningen ved at en mekanisk arm under køretøjet griber fat i en skinne lagt ned i toppen af vejbanen. Derudover har Scania i et par år eksperimenteret med pantografer, som man kender dem fra jernbanerne, monteret på toppen af sine lastbiler.

To elektriske køretøjer, en bus og Sveriges første fuldt elektriske 40 tons-lastbil, skal teste den trådløse opladning på Gotland-strækningen, med lastbilen som den første forsøgskanin, der efter planen skal køre til vinter, mens bussen følger efter i foråret 2020.

Initiativet til projektet kommer fra Gotland GPe Circuit AB (der driver det, selskabet markedsfører som ’verdens første bæredygtige racerbane’, GotlandRing) og det lokalt baserede konsulentbureau World Ecological Forum.

Sammen med de øvrige partnere i SmartRoad Gotland vil man opbygge viden og kundskaber om elveje, dels i tråd med det svenske Trafikverkets nationale plan på området, og derudover – og mindst ligeså vigtigt, påpeger man – de oplagte fordele for miljø og klima.

Inspiration og opskalering
”Fra et makroperspektiv er det yderst vigtig at mindske CO2-udslippet markant på flere områder, ikke mindst inden for den tunge trafik, som er et udviklingsområde, der trænger til betydelige ændringer. Ved at starte projektet op med tungere og mere frekvente transportformater, skabes der mest merværdi fra et miljøperspektiv”, siger direktør for og grundlægger af Gotland GPe Circuit AB/Gotland Ring og World Ecological Forum, Alec Arho-Harvén.

Han startede projektet sammen med Oren Ezer, der er adm. direktør for Electreon, som er et datterselskab under Electreon Wireless, der har udviklet teknologien til dynamisk trådløs energioverførsel. Det er denne løsning, med induktiv ladning uden fysisk kontakt mellem ladepunkterne, der gør den kommende svenske vej unik.

Oren Ezer ser frem til at ”vise teknikkens fordele og at den er klar til markedet”, hvilket han er overbevist om vil få ”resten af verden til at følge efter”. Det synspunkt deler man i Matters Group, der rådgiver inden for bæredygtig forretningsudvikling.

”Vi er sikre på, at Electreons elvejsteknik kan mindske klimapåvirkningen fra transportsektoren dramatisk. Det er et startpunkt for et meget smartere system til transport og for mobilitet. Et smart system, som kan identificere hvilke køretøjer, der er nøglen til fremtidens bæredygtige forretningsmodeller”, fortæller direktør Niclas Ihrén.

Konsortiet SmartRoad Gotland består af:

  • Advantage Group/World Ecological Forum, ekspertnetværk og konsulenthus inden for bæredygtighedsspørgsmål og greentech
  • Dan Transport – busoperatør og strategisk investor i Electreon, leverandør af den kinesiske HIGER E-bus med supercapacitator
  • Hutchinson – førende fransk producent som fremstiller installationen under vejbanen
  • Electreon AB – datterselskab under Electreon Wireless, et israelsk børsnoteret firma, der har udviklet teknologien til dynamisk trådløs energioverførsel
  • Eitech – datterselskab under infrastruktur- og byggeselskabet Vinci
  • Flygbussarna – operatør af offentlig transport
  • GEAB – elleverandør (datterselskab under Vattenfall)
  • Gotland Ring/Gotland GPe Circuit AB – verdens første bæredygtige racerbane, partner omkring trafikelektrificering i transportindustrien
  • Matters Group – konsulenter inden for bæredygtig forretningsudvikling, ansvarlige for kommunikation og PR
  • OSAB – lokalt byggefirma, vejanlægning og modifikationer
  • Region Gotland – økokommune Gotland, regional partner
  • RISE – førende forskningsinstitut inden for innovation og viden om elveje
  • Swedavia – Visby lufthavn

Selve udviklingsarbejdet kommer bl.a. til at foregå i regi af RISE, der bedriver forskning inden for blandt meget andet innovation og viden omkring elektromobilitet. Her ser man frem til at få mere ekspertise omkring udfordringerne i forhold til at gøre forsøg som dette til realiteter i større skala.

”Elveje har potentialet til at blive en afgørende faktor for at nå en fossilfri transportsektor, men det er stadig usikkert om og hvordan de skal implementeres og finansieres i større skala. I projektet vil RISE teste og validere sikkerheden for induktive elveje samt øge kendskabet til, hvilke muligheder og udfordringer, som den nye teknik medfører for forskellige aktører. Analyserne i dette projekt kommer derfor til at udgøre et vigtigt beslutningsgrundlag for en storskala-udbygning af elvejssystemet”, siger Stefan Tongur fra RISE.

Læs også: Den elektriske varevogn er på vej – i en fart

Ifølge SmartRoad Gotland er der flere fordele ved det trådløse opladningssystem. Dels kan adskillige køretøjer bruge det samtidig og uden at stoppe, ligesom det er kompatibelt med mange forskellige typer køretøjer, såvel tunge som lette. Derudover tillader elvejen også eksempelvis busser at køre helt uden batteri, men hente energi til kørslen direkte fra vejen, som vi kender det fra elektriske tog.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

3H Law
Seminar
Seminar om grøn markedsføring

Formålet med seminaret er at belyse nogle af de hyppigt forekommende problemstillinger, som virksomheder kan stå overfor ved brugen af grønne udsagn i deres markedsføring. Deltagerne vil blive oplyst om de gældende vildledningsregler med fokus på grøn markedsføring og forstå hensynene bag reglerne, samt gøres bekendt med, hvilke udsagn der er sikrest at bruge.

Dato

25.11.2025

Tid

14:00

Sted

København (nærmere adresse TBA)

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn