Kommunikation som drivkraft for bæredygtighed

Kommunikationsstrategier kan gøre en forskel i bestræbelsen på at skabe en bæredygtig verden. Men det kræver en fundamentalt anden måde at tænke på virksomheden og dens kommunikation. Det er budskabet i en ny bog af Karin M. Laljani og Lars Ludvigsen.

11.05.2009

CSR.dk

Bæredygtig kommunikation handler ikke kun om, at formidle budskabet om, hvor dygtig virksomheden er blevet til at arbejde med miljø og udvise social ansvarlighed. En virkelig bæredygtig virksomhed har ikke den opfattelse, at den selv er i centrum for virksomhedens interessentkort med alle andre som mere eller mindre perifere aktører, der skal håndteres for at give sig selv maksimal frihed. Nej, ifølge de to forfattere tilpasser den bæredygtige virksomhed sig de andre aktører og argumenterer for forandringer i en åben og transparent kommunikationsform med respekt for andre holdninger. Hvordan gøres det så i praksis? Det er omdrejningspunktet for bogen: ”Bæredygtig kommunikation”, som netop er udkommet fra Gyldendal Business.

Både teori og praksis
Bogen er delt op i 7 kapitler, hvor de første par kapitler definerer begrebet ”bæredygtig kommunikation” samt de syv principper (etisk, transparent, faktabaseret, udfordrende, profitskabende, konsistent og originalt), der kan fungere som en ledetråd for den ansvarlige og bæredygtige kommunikation. Her gives også eksempler på de kommunikationsformer, som forfatterne bestemt ikke betegner som bæredygtige såsom viral markedsføring og guerilla-PR. De følgende fem kapitler er mere praktisk orienterede. I kapitel 3 introduceres læseren for eksempel for en ny analysemetode, der kan bruges til selvanalyse, hvor vægten lægges på virksomhedens kommunikationshandlinger. I kapitel 5 gennemgås en række værktøjer, der kan benyttes i den kommunikative forandringsproces, der kan skubbe virksomheden i retning af en mere bæredygtig forretningspraksis. Kapitel 4 gennemgår fire forskellige strategier for arbejdet med bæredygtig kommunikation. Et interessant kapitel, hvor der fokuseres på de mest markante strategiske udfordringer for fire forskellige typer af virksomheder; født bæredygtig, konverteret, megabrands og særlig forpligtet. Forfatterne har talt med kommunikations/CSR-ansvarlige i de fire typer af virksomheder om deres udfordringer, og deres faktiske kommunikationspraksis vurderes også via den introducerede analysemetode.

Hastværk er godt!
Bogen slutter af med et spark til den kommunikationsansvarlige, som godt kan regne med, at hvis medarbejdere og ledere begynder at tale om at ”se tiden an”, hastværk er lastværk” og udvalgsarbejde, så er organisations-forandringerne allerede mentalt skrottet. Hastværk er godt. Den kommunikationsansvarlige skal føle jorden brænde under sig og komme i sving med forandringerne. Man skal som kommunikationsansvarlig leve og ånde for at ændre kommunikationen til bæredygtig kommunikation og selv tage initiativet – jo hurtigere jo bedre. I slutningen af bogen lanceres også en sekspunkts-plan, som kan hjælpe den kommunikationsansvarlige i gang med at implementere forandrings-processen. Bogen er interessant i sit mere teoretiske grundsyn på kommunikationens fundamentalt forandrede rolle i forhold til virksomhed og omverden og samtidig praktisk anvendelig med forslag til analysemetoder og værktøjer.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Klimaklar
Gå-hjem-møde
Stå stærkere med din ESG-profil - Søg støtteprogrammer og udnyt VSME

Hør Kohberg fortælle om sine erfaringer med ESG-rapportering og mød tre støtteprogrammer, der kan hjælpe din virksomhed i gang med bæredygtighedsrapportering og grøn omstilling

Dato

06.05.2025

Tid

16:00

Sted

Folkehjem, Haderslevvej 7, 6200 Aabenraa

Bureau Veritas
Kursus
Grundlæggende miljølovgivning

Dette kursus om grundlæggende miljølovgivning giver dig, der arbejder med ledelsessystemer en indføring i lovgivning angående miljøbeskyttelse, som er relevant, når du for eksempel udfører audits i henhold til ISO 14001. Du får en indføring i centrale love, bekendtgørelser og vejledninger samt disses indbyrdes samspil – det hele tilsat praktiske eksempler

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

Root Cause Analysis (RCA) er et vigtigt værktøj, når vi taler om ledelsessystemer og risikostyring. Som navnet antyder, er det en systematisk tilgang til at analysere sig frem til roden af problemet, så du undgår at gentage de samme afvigelser igen og igen.

Dato

08.05.2025

Sted

Fredericia

MäRK
Workshop
Forandring starter indefra: En formiddag med Inner Development Goals

Kom til en inspirerende formiddag, hvor vi arbejder med Inner Development Goals og ser indad for at skabe en stærkere, kærligere og mere ansvarlig verden. Prøv det nye Inner Development Kit og mød svenske Icebug, der er aktuel med bogen: Inner Growth as a Team Sport.

Dato

08.05.2025

Tid

08:30

Sted

KLUB, Linnésgade 25, 1361 København K