Kan blyanter og julekort redde verden?

Blyanten SPROUT® er bæredygtig på alle punkter og hver måned sender virksomheden 450.000 styk ud i verden. Men er det andet end et lidt sjovt produkt? Batter det noget i forhold til bæredygtighed?

Michael Stausholm glæder sig over, at tre studerendes idé med en blyant, der kan plantes, er blevet til en god forretning og en god historie. .

31.08.2015

CSR.dk

Da Michael Stausholm i 2012 første gang så, at tre studerende ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) havde udviklet en blyant, som kunne blive til planter efter brug, var han mere godt underholdt end ramt af tanken om en stor forretning. Men det var det, han fik.

For i 2014 omsatte Sprout for syv millioner kroner, et tal som er på vej til at blive fordoblet i 2015. I december 2014 overtog virksomheden alle patenter og rettigheder på produkterne, og i april 2015 i investerede en dansk investor mellem 5 og 10 millioner kroner i virksomheden.

De nye penge i virksomheden skal bruges til at udvide produktporteføljen og på en stor satsning på det amerikanske marked.

”I forhold til bæredygtighed og økovenlighed ser vi, at USA er der, hvor Europa var for to år siden. Jeg tror, det kommer til at vokse meget i løbet af de næste par år,” siger Michael Stausholm.

Vi har ramt tidsånden

Michael Stausholm forklarer selv successen ved at sige, at ”vi ramte tidsånden.” Hans erfaring er, at efter finanskrisen vil virksomheder nok bruge penge på at markedsføring, men gerne på en anden måde – en hvor de signalerer at de bekymrer sig om miljøet og kloden osv. Også selv om det måske koster lidt ekstra. Og det samme gælder i stigende grad forbrugerne.

”Der er sket rigtig meget i forbrugernes bevidsthed i de seneste fem år. Det er vores fornemmelse, at folk gerne vil bruge lidt ekstra på produkt som de kan stå inde for,” siger han.

Millionomsætningen kommer i dag fra kunder i 60 lande, som hver måned køber 450.000 af blyanterne. Kunderne er både giganter som IKEA, Disney, Pepsi og kommuner, NGOer og små virksomheder.

Sprouts produkter

Ideen med alle Sprouts produkter e,r at de efter endt brug kan plantes og blive til nyt liv. Foreløbig har virksomheden følgende på paletten:

Blyanterne
Fremstillet af FSC certificeret træ og en blanding af ler og grafit. Den fås både som almindelig og som farveblyant i 12 farver. Der, hvor man normalt finder et viskelæder, er der en biologisk nedbrydelig kapsel der indeholder usprøjtede frø. Kapslen er lavet i et materiale, der opløses når blyanten plantes og vandes. Blyanten er håndsamlet i USA eller EU ifølge Sprout under ansvarlige arbejdsforhold.

Gaveæsker og kort
Fødselsdagskort, invitationer, postkort, julekort, kort med markedsføringsbudskaber og gaveæsker sælges også, lavet af 100% genbrugspapir med blomsterfrø indlejret. Efter brug river man papiret i små stykker, lægger dem under et lag jord og vander. Så får man bi-venlige blomster.

Klistermærker
Nyt produkt som lanceres globalt i november 2015. De kan også plantes efter brug.

Se mere på www.sproutworld.com

Gør det svære nemt

Nu er det jo ikke sådan at en bedre blyant redder verden. Men Sprouts produkter kan alligevel noget, som hjælper udviklingen i den rigtige retning.

”Alle snakker om bæredygtighed, men det er rigtig svært at sætte ord på og illustrere hvad det handler om på en måde som er tilgængelig og jordnær. Blyanten viser det så fint, fordi man køber noget, bruger det, og giver det så ved endt brug bogstaveligt nyt liv. Det er ikke bare noget med ansvarlig produktion, men også selve brugen af produktet som handler om bæredygtighed,” siger Michael Stausholm.

Evnen til at formidle var netop det, han fra starten af syntes, var så godt ved Sprout blyanten. Og noget af det, som gør en tidligere bæredygtighedskonsulent som ham selv til en glad – om end overrasket – købmand.

”De første 1½ år var jeg faktisk ikke overbevist om, at det her ville blive ved med at gå godt. Men nu tror jeg på det.”

Faktisk er direktøren nu blevet så overbevist, at Sprout har ansat en salgsdirektør i USA . Dermed har virksomheden også fået sin første egentlige sælger. Den hidtidige vækst er kommet gennem omtale i medier og mund til mund. Over 3000 bloggere har skrevet om Sprout, som i dag får mellem 20 og 100 henvendelser om dagen.

Gode råd fra Sprouts direktør

Hvad har Sprout så lært gennem de sidste tre års arbejde med at producere og markedsføre et bæredygtigt produkt? CSR.dk bad om tre gode råd og de kommer her:

1) Fokuser ikke kun på bæredygtighed i produktion og råvarevalg, men også på hvordan produktet bruges.

2) Fokuser på oplevelsen for forbrugeren, den gode historie i produktet, og i at produktet har en reel funktion. Bæredygtighed er et luftigt begreb, det er svært for den almindelige forbruger at forholde sig til. Husk, at forbrugerne nok i stigende grad er parat til at betale lidt ekstra for bæredygtige produkter men absolut ikke meget ekstra. Det er noget man skal have for øje tidligt i innovations- og udviklingsfasen.

3) Vær ærlig og autentisk omkring udfordringer og uperfektheder. For Sprout var det fx det faktum, at de i starten producerede i USA og solgte det meste i Europa og måtte flyve varerne over Atlanten - noget der koster i CO2-regnskabet. Det har taget tid at løse, men nu producerer Sprout også i Europa. Det samme gælder frøene. Sprout har hele tiden været åbne om, at det er non-gmo og sprøjtefri frø men ikke økologiske. Og lancerer nu en mindre serie med øko-Sprout blyanter.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025CSR.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

28.04.2025CSR.dk

Kina bekræfter klimaengagement trods globale spændinger

28.04.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Scaling Circularity: How Pioneers Are Leading the Transition

28.04.2025FSR - danske revisorer

Sponseret

Fra compliance til værdi: Dansk Wilton arbejder strategisk med ESG

28.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

Investér i sikkerheden i dag – det betaler sig i fremtiden!

25.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

25.04.2025CSR.dk

Grønne startups boomer: Men investorerne tøver

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

30.04.2025

Sted

Aarhus & København

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

30.04.2025

Sted

Onlineundervisning selvstudie