Jo mere bæredygtighed, jo mindre risiko for skandaler

Frygter du fremtidige skandaler for din virksomhed er det en god idé at investere i bæredygtighed i din virksomhed. Det viser en undersøgelse udført af forskere og en kapitalforvalter i samarbejde.

Foto: 123rf.com

10.09.2024

CSR.dk

Forskere fra Zürich Universitet og medarbejdere fra kapitalforvalteren Robeco har leveret et trumfkort til spillet om business casen for bæredygtighed. Deres samarbejde kan således påvise en tydelig sammenhæng mellem hvor meget virksomheder påvirker verdensmål  og mængden af skandaler, som virksomheden er involveret i. 

Det fremgår af publikationen “Corporate Sustainability and Scandals”.

“Det har været lidt af en overraskelse for os, at der er et så tydeligt link mellem sandsynligheden for fremtidige skandaler og graden af selskabets sdg-score,” siger Jan Anton van Zanten, SDG-strateg i Robeco, der har 200 mia. euro under forvaltning.

Sådan måler de

Undersøgelsen fra Zürich Universitet og Robeco bruger et scoringsværktøj kaldet ”Robeco SDG score” til at måle i hvilken grad en virksomhed er på linje med verdensmålene. Hver virksomhed i undersøgelsen bliver scoret på en skala fra -3 til +3, hvor -3 udtrykker “meget negativ påvirkning”, +3 “meget positiv påvirkning”, mens en score på 0 er neutral og ikke bidrager til opnåelse af verdensmålene.

Resultatet er en klar sammenhæng: for hvert point SDG-scoren, falder risikoen for at være involveret i en offentlig skandale i det næste år med to procentpoint. En stigning på 1 point i SDG-scoren også er forbundet med et fald på 11 procent i antallet af skandaler, og for alvorlige skandaler er tallet endda 17 procent. 

Resultatet er relevant for investorer, fordi virksomheder, der indgår i offentlige skandaler, mister stakeholdertillid, hvilket manifesterer sig i omdømme og finansielle resultater langt ud i fremtiden. Volkswagen er f.eks. endnu ikke finansielt kommet sig over Dieselgate fra 2015.

Robecos værktøj måler på tre dimensioner: Hvilke produkter eller servicer sælger selskabet, hvordan produceres det, og har selskabet været involveret i kontroverser? Ifølge Dagbladet Børsen kan Robeco konstatere, at nogle sektorer opnår positive scorer, mens andre har en tendens til negative scorer. Selskaber inden for sundhed og medicin er f.eks. født positive, mens skifergas-, gambling- og fastfoodselskaber er født negative. Men afhængigt af selskabernes adfærd eller transformation kan deres position forskydes i den ene eller anden retning.

Prøv Robecos gratis SDG-screeningsmodel

Danske virksomheder gør det udmærket

Børsen har kørt C25-virksomhederne igennem modellen og kan konstatere, at de næsten alle klarer sig fint. De eneste tre med en negativ score er GN Store Nord, Carlsberg og Royal Unibrew. 

De to bryggeriers lave score opstår, fordi Robeco måler dem op mod verdensmål 3, “sundhed og trivsel”, og for Carlsbergs vedkommende målet “stop sult”. Robecos vurdering er, at begge selskabers negative påvirkning ikke kan opvejes tilstrækkeligt af eventuel positiv påvirkning på andre verdensmål.

- EHS

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

Tema: ESG-kommunikation for virksomheder

Hvordan griber man bedste ESG-kommunikation an i en verden præget af usikkerhed, polarisering og vigende interesse?

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle