Interessen for Verdensmål lever trods krise

Flere rådgivningsvirksomheder med speciale i CSR og FN’s verdensmål melder om fortsat god eller ligefrem stigende interesse for området fra danske virksomheder på trods af Coronakrisen. Verdensmålene har især hos større virksomheder stadig momentum, lyder det fra eksperter. Flere forventer ligefrem øget interesse for bæredygtig og ansvarlig forretning i den kommende tid.

17.04.2020

Marianne A. O. Andersen, CSR.dk

Dennis Friis Thaagaard, CEO i virksomheden Sustainor, der hjælper små og store virksomheder til at lykkes med CSR, har susende travlt for kunderne i øjeblikket. Han siger: 

”Jeg er ikke bange for, at verdensmålene bliver lagt i mølpose. Selvom nogle SMV lige nu har brug for tid til at slikke sår, så klør de store virksomheder på med den langsigtede bæredygtige udvikling. Simpelthen fordi det er god forretning. De store vil presse de mindre virksomheder til at komme op i trit for at kunne levere. Så de skal nok også komme med igen.”

Dennis Friis Thaagaard forventer øget fokus på samfundsansvar efter krisen. Både hos forbrugere, virksomheder og beslutningstagere. Han siger: 

”Så snart, vi har mental båndbredde igen, vil vi fortsætte med at bruge en ansvarlig tilgang til at tjene penge, tiltrække kunder, investorer og medarbejdere og minimere risiko for dårlige omtale. Så Coronakrisen kommer ikke til at betyde, at ansvarlig forretning sakker bagud. Den har måske ligefrem givet os en form for sammenhold, hvor vi ikke peger fingre ad hinanden, men hellere står sammen.”

Kortere lunte over ikke-bæredygtighed
Også Anne Larsen, partner i virksomheden BetterGreen, som rådgiver virksomheder og organisationer i at skabe forretningsmæssig værdi gennem bæredygtige forbedringer, ser den nuværende krise som et muligt boost til arbejdet for en mere bæredygtig agenda hos virksomheder Hun siger:

”Med Corona har vi oplevet en fjern problemstilling, som i et splitsekund rykkede tæt på. Det er helt oplagt, at vi bruger den erfaring på at ville handle på verdensmålene, når vi lige er kommet os over chokket. Jeg er sikker på, at vi bruger den erfaring til en samlet større fælles indsats for en bæredygtig verden. På samme måde vil vi som forbrugere nok være mere intolerante over for virksomheder, der ikke opfører sig bæredygtigt. Vores lunte er blevet kortere, fordi vi har set, hvor hurtigt, fjerne problemer træder ind i vores hverdag.”

Helt konkret oplever BetterGreen lige nu, at nogle af kunderne arbejder ufortrødent videre, mens andre lige har brug for et pusterum, mens man alligevel ikke kan mødes face-to-face. Til gengæld ser hun for tiden stor omstillingsparathed hos virksomhederne.

”Men jeg er sikker på, at Corona som kraftfuld disruption har sat gang i masser af forretningsideer og forretningsmodeller. Disse nye ideer og modeller vil helt sikkert have ansvarlighed og bæredygtighed som en grundlæggende ingrediens,” siger Anne Larsen.

Kan gå begge veje
Fra medie- og communityplatformen CSR.dk er redaktør Eva Harpøth Skjoldborg mere forsigtigt entusiastisk: 

”Der er ingen tvivl om, at Coronakrisen har potentiale til at øge indsatsen for bæredygtighed og samfundsansvar i virksomhederne. Den har bare også potentiale til det modsatte. Det bliver helt afgørende, hvordan beslutningstagere vælger at håndtere den økonomiske krise efter Corona. Bliver det fremadrettede, f.eks. grønne, investeringer, der skal sætte gang i økonomien og forretningen, eller bliver det mere business as usual-indsatser? Tør vi holde fast i den stemning af sammenhold og uegennytte, vi ser i samfundet nu? Det kan gå begge veje,” siger hun. 

”En anden vigtig faktor er, hvor tæt ens indsats for verdensmål etc. er knyttet til ens forretning. Indsatser, der ikke er det, vil have større risiko for at blive skåret væk, når der skal spares,” tilføjer hun. 

Fra et af de mere generelle managementhuse meldes mere fortrøstningsfuldt ud. Her har man de sidste oplevet, at nye opgaver inden for CSR er blevet underskrevet.

”Vi har fået en stor opgave ind på dette område og har en mere på vej. Vi oplever, at folk netop har fået åbnet øjnene for samfundssind. Jeg tror, at interessen fortsætter,” siger Birgitte Kofod Olsen, partner i Carve Consulting og ekspert i samfundsansvar og verdensmål.

Marianne A. O. Andersen er kommunikationsrådgiver med speciale i CSR og verdensmål.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: coronakrisen

Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her. 

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia