Ikea-tøjdyr sikrer skolegang for fattige børn

Ikea Foundation støtter gennem salg af tøjdyr Unicef og Red Barnets arbejde med at give børn i verdens fattigste områder adgang til en uddannelse.

23.01.2015

CSR.dk

Gennem salg af 89.000 tøjdyr og eventyrbøger er det lykkedes Ikea Danmark at donerer knap 670.000 kroner til Unicef og Red Barnet. Pengene skal nu bruges til at give børn i verdens fattigste områder adgang til en uddannelse og forbedrede levevilkår.

Læs også: H&M støtter udviklingsprojekter med 180 millioner svenske kroner

Kampagnen, der løb fra 9. november og frem til 3. januar, har doneret 1 euro til Unicef og Red Barnet for hvert solgt tøjdyr eller eventyrbog i de fem varehuse i Danmark.

På verdensplan er der i forbindelse med kampagnen doneret mere end 75 millioner kroner, hvilket betyder, at vilkårene kan forbedres for børn i 18 forskellige lande.

Ikea Danmarks direktør, Dennis Balslev, er glad for den store opbakning, som møbelgigantens kunder har givet.

”Vi vil gerne skabe en bedre hverdag for de dårligst stillede børn, og vi er enormt stolte over, at vores kunder vil tage del i den vision og være med til at gøre en forskel. Derfor vil jeg gerne sende en varm tak til vores kunder, som har været med til at gøre en forskel for de børn, som har det svært – både globalt og lokalt”, siger Dennis Balslev.

11 millioner børn har fået skolegang
Ifølge Unicef er der siden kampagnens start i 2003 blev indsamlet over en halv milliard danske kroner på globalt plan. Det har medført indsatser i 46 lande i Europa, Afrika og Asien, hvor mere end 11 millioner børn har fået adgang til uddannelse eller forbedrede uddannelsesvilkår. Gennem denne års donation støttes Schools for Africa initiativet i otte lande samt Schools for Asia initiativet i Kina.

Også hos Red Barnet er der glæde over tøjdyrs-kampagnens resultat.

”Igen i år har vi fået et rigtig flot resultat, som danskerne har været med til at sikre. Med årets donation kan Red Barnet støtte uddannelsen af børn med handicap samt være med til at sikre at børn fra etniske minoriteter i Asien og Europa får adgang til uddannelse”, siger Claes Amundsen, kommunikationschef hos Red Barnet Danmark.

Derudover bliver pengene fra tøjdyrskampagnen blandt andet brugt til forbedring af faciliteter som vand og toiletter på skolerne i nogle af verdens mest ressourcesvage områder, uddannelse af lærere og til undervisningsmaterialer.

Læs også: Bilka og Folkekirkens Nødhjælp er verdensmestre i fundraising

De danske kunder havde igen i år mulighed for at videredonere deres købte tøjdyr til lokale formål. Det betyder, at Ikea Danmark nu kan sende næsten 4.000 bamser videre til udsatte børn i de fem varehuses lokalområder gennem Børnenes Kontor i Aalborg, Aarhus og København samt Red Barnet i Odense og Børnehjælpsdagen i Taastrup og omegn.

-SSM

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle