Ikea-tøjdyr sikrer skolegang for fattige børn

Ikea Foundation støtter gennem salg af tøjdyr Unicef og Red Barnets arbejde med at give børn i verdens fattigste områder adgang til en uddannelse.

23.01.2015

CSR.dk

Gennem salg af 89.000 tøjdyr og eventyrbøger er det lykkedes Ikea Danmark at donerer knap 670.000 kroner til Unicef og Red Barnet. Pengene skal nu bruges til at give børn i verdens fattigste områder adgang til en uddannelse og forbedrede levevilkår.

Læs også: H&M støtter udviklingsprojekter med 180 millioner svenske kroner

Kampagnen, der løb fra 9. november og frem til 3. januar, har doneret 1 euro til Unicef og Red Barnet for hvert solgt tøjdyr eller eventyrbog i de fem varehuse i Danmark.

På verdensplan er der i forbindelse med kampagnen doneret mere end 75 millioner kroner, hvilket betyder, at vilkårene kan forbedres for børn i 18 forskellige lande.

Ikea Danmarks direktør, Dennis Balslev, er glad for den store opbakning, som møbelgigantens kunder har givet.

”Vi vil gerne skabe en bedre hverdag for de dårligst stillede børn, og vi er enormt stolte over, at vores kunder vil tage del i den vision og være med til at gøre en forskel. Derfor vil jeg gerne sende en varm tak til vores kunder, som har været med til at gøre en forskel for de børn, som har det svært – både globalt og lokalt”, siger Dennis Balslev.

11 millioner børn har fået skolegang
Ifølge Unicef er der siden kampagnens start i 2003 blev indsamlet over en halv milliard danske kroner på globalt plan. Det har medført indsatser i 46 lande i Europa, Afrika og Asien, hvor mere end 11 millioner børn har fået adgang til uddannelse eller forbedrede uddannelsesvilkår. Gennem denne års donation støttes Schools for Africa initiativet i otte lande samt Schools for Asia initiativet i Kina.

Også hos Red Barnet er der glæde over tøjdyrs-kampagnens resultat.

”Igen i år har vi fået et rigtig flot resultat, som danskerne har været med til at sikre. Med årets donation kan Red Barnet støtte uddannelsen af børn med handicap samt være med til at sikre at børn fra etniske minoriteter i Asien og Europa får adgang til uddannelse”, siger Claes Amundsen, kommunikationschef hos Red Barnet Danmark.

Derudover bliver pengene fra tøjdyrskampagnen blandt andet brugt til forbedring af faciliteter som vand og toiletter på skolerne i nogle af verdens mest ressourcesvage områder, uddannelse af lærere og til undervisningsmaterialer.

Læs også: Bilka og Folkekirkens Nødhjælp er verdensmestre i fundraising

De danske kunder havde igen i år mulighed for at videredonere deres købte tøjdyr til lokale formål. Det betyder, at Ikea Danmark nu kan sende næsten 4.000 bamser videre til udsatte børn i de fem varehuses lokalområder gennem Børnenes Kontor i Aalborg, Aarhus og København samt Red Barnet i Odense og Børnehjælpsdagen i Taastrup og omegn.

-SSM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby