Hvor mange procent af DIN omsætning bidrager til verdensmålene?

Det begyndte med et spørgsmål. Efter et år med hardcore metodeudvikling og analyse har Chr. Hansen et svar.

Nassera Ahmed og Annemarie Meisling viser den nye rapport om Chr.Hansens produkters indvirkning på tre verdensmål frem på Sustainable Brands i København..

01.11.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Spørgsmålet var som i overskriften: "Hvor stor en del af jeres omsætning bidrager egentlig til verdensmålene"? Svaret er, at 81 procent af bruttoomsætningen fra Chr. Hansens mere end 3.000 produkter har en positiv indvirkning på verdensmål nummer to, tre og tolv. 

Sjov øvelse, tænker du måske. Men hvis nu du ved, at spørgsmålet, der satte det hele igang, kom fra en af virksomhedens store aktionærer? Og at svaret og den forudgående analyse faktisk er gode at have, når man skal besvare spørgsmålene fra ESG-investorerne og rankingselskaberne? Og at processen har givet en ny forståelse af virksomheden og fundet måder at bruge og samle informationer, de allerede havde? Har givet samarbejde på tværs af faggrupper, der ikke altid har så meget med hinanden at gøre?

For Chr. Hansen er det ikke for sjov. Det er en investering i at imødekomme et behov fra en vigtig stakeholder: 

"Vi syntes ikke, at vi kunne vente på, at andre udviklede et værktøj, vi kunne bruge til at svare på spørgsmålet om, hvorvidt vores virksomhed bidrager positivt til verdensmålene. Vi var nødt til at komme i gang," sagde Annemarie Meisling, som leder CSR-arbejdet hos Chr. Hansen, da CSR.dk mødte hende til lanceringen under Sustainable Brands i København d. 31. oktober 2017. 

Fremtidssikring
Præcis hvordan analysen er lavet, vender vi tilbage til. Men først kan vi høre Sara Krüger Falk, som er CSR-ansvarlig i DI - Dansk Industri, fortælle, hvordan hun mener, at en analyse af hvordan ens produkter bidrager til verdensmålene, giver værdi. 

"For Chr. Hansen specifikt fremstiller sådan en analyse dem som en ekstremt ansvarlig virksomhed. Som fordi størstedelen af deres omsætning bidrager positivt, er en del af løsningen på verdens udfordringer. For virksomheder generelt kan metoden, som er udviklet her, være god at bruge til den vigtige øvelse det er, at finde ud af om ens virksomhed er fremtidssikret. Har vi overhovedet en business case for fremtiden?," siger hun. 

Det kan jo f.eks. ske, at man opdager, at hovedparten af ens omsætning ikke bidrager til den udvikling, som verden er enige om at prioritere - dvs. verdensmålene. Så kan der være brug for at stille ens virksomhed om. Her fremhæver Sara Krüger Falk Dong Energy (snart Ørsted), som over 10 år er gået fra at være en af Danmarks mest forurenende virksomheder til at være Europas grønneste energiselskab. Eller det kan være, at man opdager, at ens produkter ikke bidrager så meget, som der egentlig er potentiale til - og så er det måske noget med at komme i gang med at udnytte de muligheder. 

Fem trin...
Metoden Chr. Hansen har udviklet har fem trin, som kan ses på billedet. 

I trin 1 finder man ud af, hvordan ens virksomhed påvirker hvert af de 17 verdensmål? I Chr. Hansen var resultatet, at tre verdensmål blev udvalgt som dem, virksomhedens produkter har den største mulighed for at påvirke positivt. Det er mål to, tre og tolv - stop sult, et sundt liv for alle, og bæredygtigt forbrug og produktion - som samtidig er de tre verdensmål, der indgår i virksomhedens strategi fra 2016, 

I trin 2 skal man til at måle sin påvirkning. Hos Chr. Hansen definerede man otte "impact categories", som betegner måder hvorpå virksomhedens produkter bidrager positivt. Det er f.eks. øget produktivitet og afkast ved dyrkning af fødevarer, reduktion af affald, bedre fødevaresikkerhed og bedre dyrevelfæd. Når det er gjort, kan man begynde på...

...trin 3, hvor man begynder at analysere og ikke mindst dokumentere, hvordan produkterne bidrager til verdensmålene. Hvordan Chr. Hansen griber det an, kræver noget mere forklaring, end der er plads til her, men det hele kan ses i rapporten "Let's grow our future. Naturally. How ingredients contribute to the UN Global Goals", som virksomheden har udgivet. Men det er noget med information fra videnskabelige studier, impact studies, kundefeedback, resultater fra egne forskningsforsøg, scoring af dokumentation og sammenholdelse med salgstal. 

Trin 4 byder på glæden ved at få verificeret både metoden, processen og resultaterne af en ekstern revisor. Dette trin er med for at sikre gennemsigtighed og troværdighed. Chr. Hansen fik hjælp af PwC. 

Trin 5 handler om at kommunikere resultaterne offentligt - og gerne i sammenhæng med øvrigt kommunikation omkring virksomhedens strategi og bæredygtighedsindsats. 

Næste gang
Rapporten er godt nok lige kommet ud af trykkeriets maskiner, men det forhindrer jo ikke, at man tænker videre. 

Det har Chr. Hansen også gjort. Som det første vil de arbejde på at vurdere de projekter, som de arbejder på i Chr. Hansens udviklingsafdeling, efter samme metode. Derudover vil de gerne uden for egen virksomhed. Pojektleder for metoden og analysen, Nassera Ahmed, fortalte, at de nu er meget interesserede i at udvikle partnerskaber og samarbejdsrelationer, som kan føre arbejdet videre.  

Deltagerne ved workshoppen på Sustainable Brands gjorde især opmærksom på, at Chr. Hansen nok også skal tænke i at sætte analysen og dens resultater ind i en kontekst, At man også må arbejde på at finde en måde, hvor ens produkters evt. negative indvirkning på målene inddrages. Fordi balance er så vigtig, når man rapporterer og kommunikerer om samfundsansvar.

Det er måske især vigtigt, hvis man som Chr. Hansen kan fremvise endog meget positiv indvirkning på verdensmålene fra ens produkter. "Det lyder næsten for godt," som en af deltagerne sagde. 

Position Green

Sponseret

Sådan kan I navigere i udfordringerne ved køb af ESRS-software: De vigtigste overvejelser anno 2024

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

12.09.2024CSR.dk

Får 35 millioner til mere bæredygtig turisme: København skal lede nyt EU-projekt

12.09.2024CSR.dk

Ny guide til integration af FN’s verdensmål i forretning

09.09.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Det skal være lettere at vælge cirkulært - Derfor lancerer Elis Again

09.09.2024Schneider Electric

Sponseret

Elektrikere i finalen til at repræsentere Danmark ved EuroSkills

06.09.2024CSR.dk

Kan man lave klimaneutrale havregryn og rugbrød?

05.09.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Hvordan opgør man en virksomheds påvirkning af biodiversitet?

31.08.2024FSR - danske revisorer

Sponseret

Bæredygtighed for finansafdelingen - CSRD i Praksis

29.08.2024SustainBusiness

Sponseret

Krisekommunikation med Thomas Mandrup

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Lead auditor kursus – ISO 14001 miljøledelse

På dette kursus får du de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre og afrapportere en ISO 14001-audit baseret på kravene i ISO/IEC 17021-1, vejledningen i ISO 19011 og anden bedste auditpraksis.

Dato

16.09.2024

Sted

Århus

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

17.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Grønne trends og den bæredygtige omstilling i dansk erhvervsliv (AKA)

Deltag i AKA's webinar og hør Tania Ellis dele sin ekspertviden om de nyeste ESG-trends og bæredygtig omstilling. Få inspiration til fremtidens jobmuligheder og spændende erfaringer fra Novo Nordisk og BM Byggeindustri.

Dato

17.09.2024

Tid

10:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Klimaregnskab Miniserie: Scope 3 downstream

I denne miniserie stiller vi skarpt på klimaregnskab og Greenhouse Gas-Protokollen. Over tre webinarer får du indblik i de tre scopes: de direkte udledninger (scope 1), udledninger fra fx strøm og varme (scope 2), og de indirekte udledninger i værdikæden (scope 3), som er de ultimativt sværeste udledninger at afdække og reducere.

Dato

17.09.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom

Aros Business Academy
Kursus
Få overblik over CSRD-rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

18.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Beierholm
Møde
Kom nemt i gang med den grønne omstilling - Esbjerg

Inspirationsmøde om bæredygtighed, som hjælper dig på vej til din første bæredygtighedsrapport.

Dato

18.09.2024

Tid

16:00

Sted

Jyske Bank, Torvet 21 6700 Esbjerg