Her er vejen til godt afkast fra investeringer i klima
Virksomhederne i to globale surveys fortæller, at de fortsætter arbejdet med bæredygtighed. Man kan også lære, hvordan man får et fornuftigt afkast ud af det. De fleste virksomheder er dog dårligt forberedt.
Foto: 123rf.com
“For 3-4 år siden var mantraet i markedet, at ’vi vil reducere vores impact’, især i forhold til CO2-udledninger. I dag handler samtalen om, hvordan man skaber finansiel værdi for virksomheden med en reduktion af impact som et afledt resultat,” sagde Hubertus Meinecke tirsdag morgen, ved en digital lancering af BCG’s femte årlige ”Climate Survey Report”. Han er leder af BCG’s globale klima- og bæredygtighedspraksis.
Årets rapport viser tydeligt, at det sagtens kan lade sig gøre. BCG har fået svar fra 1.924 virksomheder fra 26 lande, og af disse siger 82 procent, at de har opnået økonomiske fordele ved dekarbonisering. Fordele, som er drevet af omsætningsvækst fra bæredygtige produkter og driftsbesparelser fra effektivisering og ressourceoptimering.
70% af virksomhederne rapporterer da også, at de forventer at øge eller fastholde deres klimainvesteringer de næste fem år. Ifølge BCG’s beregninger vil øgningen være på 16 procent, hvilket svarer til omkring 69 millioner US dollar pr virksomhed.
Massivt fokus på risiko
BCG fremhævede en anden forandring i dette års rapport, nemlig at klimarisici begynder at blive taget mere alvorligt, og at virksomhederne forventer økonomiske fordele ved klimatilpasning og modstandsdygtighed. Primært i form af udgifter og tab, de undgår ved at forberede sig på storme, stigende vandstand og ændringer i politiske og markedsforhold.
"Det, der betyder mest, er, at investeringer og handling accelererer, og vores undersøgelse viser, at virksomheder investerer i klimaindsats, hvor der er en business case omkring strategisk risikostyring og overbevisende økonomiske afkast," sagde Diana Dimitrova, administrerende direktør og partner hos BCG X (BCG’s teknologi-arm) og medforfatter til rapporten.
De fleste er dog dårligt forberedt
I et andet mega-survey lanceret i denne uge, nemlig den 25. udgave af Accenture og UN Global Compacts globale CEO-survey, kan man dog læse om et af de klassiske paradokser forbundet med bæredygtighedsarbejdet.
Mens begge undersøgelser understreger, at virksomheder og CEO’s fortsætter med at investere i klimaarbejdet og anser det for i stigende grad at være et kritisk risikoområde, er virksomhederne ikke rigtig klar til at arbejde med de udfordringer.
Accenture/Global Compact-rapporten viser, at det kun er 26 procent af CEO’erne, som har dedikerede scenarieplanlægnings-teams, og kun 14 procent føles sig godt forberedt på globale udfordringer som inflation, handelsregulering og klimaforandringer. Og mens 96 procent af lederne i surveyet siger, at innovation og teknologi er kritisk eller i hvert fald vigtigt for at fremme bæredygtighed globalt, har kun 26 procent disse emner som en del af deres øverste strategiske indsatsområder.
BCG’s survey viser, at kun 7 procent rapporterer på deres komplette udledninger, kun 13 procent har sat mål for udledninger i alle tre scopes, og kun 12 procent har en fuld opgørelse af deres klimarisici.
Hvad gør de bedste?
Vil man gerne øge sine chancer for at høste finansielle fordele af sine investeringer i bæredygtighed, særligt klima, så er der svar at hente.
BCG’s survey fremhæver nogle faktorer, der adskiller den lille gruppe virksomheder, som får over end 10 procent afkast på sine klimainvesteringer, fra resten. Rapporten fremhæver fire indsatser:
- Omfattende malinger af udlendinger og risici giver 1,4 gang større sandsynlighed for højt afkast)
- Kvantificering af impact gennem brug af intern carbon-pris og risikomodeller (1,6x)
- Udvikling, vedtagelse og implementering af klimatransitions- og klimatilpasningsplaner (2,2x)
- Brug af flere avancerede digitale værktøjer, særligt med AI-elementer (2,3x)
Accenture/Global Compact ender et andet sted i deres rapport. Som de skriver i resumeet i begyndelsen af publikationen:
”De nødvendige værktøjer, som f.eks. vedvarende energi og generativ AI, har vi. Det, vi stadig skal finde frem til, er modet til at handle med troværdighed og hast”.