Grønt kompromis i Bruxelles: Hybridbiler kan blive en del af bilindustriens grønne omstilling
EU holder fast i CO2-fri biler fra 2035, men vil til bilindustriens glæde undersøge, hvordan hybridløsninger og e-brændstof kan indgå i en mere fleksibel omstilling.
Foto: 123rf.com
EU står fast på, at nye biler ikke må udlede CO2 fra 2035. Det blev bekræftet på et møde mellem EU-Kommissionen og bilindustrien fredag.
Beslutningen betyder, at benzin- og dieselbiler ikke har nogen fremtid i EU fra 2035. Samtidig åbnede Kommissionen dog op for en dialog om at tillade hybridbiler, der kører på syntetisk, CO2-neutralt brændstof.
For at imødekomme bilindustriens ønske om større fleksibilitet, har EU valgt at fremrykke den planlagte evaluering af reglerne. I stedet for 2026 vil den nu ske allerede inden udgangen af 2025. Her vil Kommissionen undersøge, om målene skal justeres, og hvilke teknologier der potentielt kan inkluderes i overgangsfasen.
Umiddelbart efter mødet udtrykte den europæiske bilindustris lobbyorganisation (ACEA) tilfredshed med mødet og EU’s ambitiøse, men mere fleksible tilgang til bilindustriens grønne omstilling.
EU’s flerfacetterede tilgang: Varevogne, e-biler og batteriproduktion
Det er ikke kun hybridløsninger med syntetisk brændstof, der er i spil. EU arbejder samtidig på en bredere strategi for at støtte bilindustriens grønne omstilling. En del af indsatsen handler om at fremme produktionen af små og prisvenlige elbiler, de såkaldte “E-biler”, som skal sikre, at europæiske forbrugere har adgang til bæredygtige alternativer i det lavere prissegment.
EU-Kommissionen lægger også op til at indføre særordninger, der giver producenterne lidt mere spillerum i udviklingen af disse køretøjer. Målet er at styrke den europæiske industris konkurrenceevne over for især kinesiske elbiler, der ofte er billigere.
Samtidig ønsker EU at gøre kontinentet mindre afhængigt af asiatiske leverandører ved at støtte opbygningen af lokal batteriproduktion. Dette skal både sikre stabile forsyningskæder og gøre elbiler billigere.
Et tredje fokusområde er varebiler. I dag er andelen af elektriske varebiler markant lavere end for personbiler. Derfor vil EU prioritere tiltag, der kan accelerere elektrificeringen af varetransporten i Europa.
- lhs