Greenpeace skyder på populær fastfood-kæde

Med en ny storstilet kampagne vil Greenpeace sætte en stopper for Kentucky Fried Chicken’s (KFC) brug af regnskovs-træ i emballagen.

29.05.2012

Lasse Andersen, CSR.dk

Fastfood-kæden KFC er skyld i fældning af regnskoven, fordi virksomheden bruger træ fra truet regnskov i den emballage, der omslutter kædens verdenskendte kyllingestykker. Det mener Greenpeace.

Greenpeace gør tykt grin med KFCs frontfigur "the Colonel" i ny kampagne..

Derfor har miljøorganisationen netop lanceret en kampagne, som forsøger at presse KFC til at udskifte sin nuværende emballage-leverandør, Asian Pulp & Paper, der ofte er sat i forbindelse med regnskovsfældning.

Greenpeace’s middel er en humoristisk internet-video, der fremstiller KFC’s frontfigur “The Cononel”, som en pengegrisk gammel mand, der er ligeglad med at ”et par tigre bliver hjemløse”, hvis han ellers han kan fortsætte med at få billig emballage fra regnskovstræ.

På vej mod 100 procent
Virksomheden bag KFC, Yum! Brands, har som svar på kritikken udsendt en pressemeddelelse, hvor den kort konstaterer følgende:

”60 procent af de papirprodukter vi køber, kommer fra bæredygtige skove, og vores leverandører bevæger sig mod 100 procent.”

Greenpeace vinder ofte
Spørgsmålet er dog, om det svar er nok, for Greenpeace er ikke kendt for at være en let modsander at ryste af sig. Gennem de seneste år har organisationen med lignende kampagner presset legetøjsproducenter som Mattel og Hasbro til at droppe leverandøren Asian Pulp & Paper.

Læs også: Barbie-producent bøjer sig for Greenpeace-pres

Værst gik det ud over barbie-producenten Mattel, som for alvor kom under pres, da Greenpeace også den gang udsendte en internet-video, hvor Barbies kæreste Ken slår op med Barbie, fordi hun er skyld i fældning af truet regnskov. Videoen og medieomtalen medførte så mange vrede kommentarer på Mattels Facebook-side, at den kortvarigt måtte lukke ned.

Ekspert: KFC knækker
Fire måneder gik der, før Mattel gav efter for presset og droppede samarbejdet med Asian Pulp & Paper. Sådan kommer det også til at gå med KFC, hvis man skal tro Toby Webb, der er stifter af det anerkendte, engelske Green-bizz-medie Ethical Corporation.

”KFC bliver måske en hårdere nød for Greenpace at knække end de sædvanlige mål. (...) Men jeg sætter alligevel mine penge på Greenpeace,” skriver Toby Webb på sin blog.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle