Greenpeace skyder på populær fastfood-kæde

Med en ny storstilet kampagne vil Greenpeace sætte en stopper for Kentucky Fried Chicken’s (KFC) brug af regnskovs-træ i emballagen.

29.05.2012

Lasse Andersen, CSR.dk

Fastfood-kæden KFC er skyld i fældning af regnskoven, fordi virksomheden bruger træ fra truet regnskov i den emballage, der omslutter kædens verdenskendte kyllingestykker. Det mener Greenpeace.

Greenpeace gør tykt grin med KFCs frontfigur "the Colonel" i ny kampagne..

Derfor har miljøorganisationen netop lanceret en kampagne, som forsøger at presse KFC til at udskifte sin nuværende emballage-leverandør, Asian Pulp & Paper, der ofte er sat i forbindelse med regnskovsfældning.

Greenpeace’s middel er en humoristisk internet-video, der fremstiller KFC’s frontfigur “The Cononel”, som en pengegrisk gammel mand, der er ligeglad med at ”et par tigre bliver hjemløse”, hvis han ellers han kan fortsætte med at få billig emballage fra regnskovstræ.

På vej mod 100 procent
Virksomheden bag KFC, Yum! Brands, har som svar på kritikken udsendt en pressemeddelelse, hvor den kort konstaterer følgende:

”60 procent af de papirprodukter vi køber, kommer fra bæredygtige skove, og vores leverandører bevæger sig mod 100 procent.”

Greenpeace vinder ofte
Spørgsmålet er dog, om det svar er nok, for Greenpeace er ikke kendt for at være en let modsander at ryste af sig. Gennem de seneste år har organisationen med lignende kampagner presset legetøjsproducenter som Mattel og Hasbro til at droppe leverandøren Asian Pulp & Paper.

Læs også: Barbie-producent bøjer sig for Greenpeace-pres

Værst gik det ud over barbie-producenten Mattel, som for alvor kom under pres, da Greenpeace også den gang udsendte en internet-video, hvor Barbies kæreste Ken slår op med Barbie, fordi hun er skyld i fældning af truet regnskov. Videoen og medieomtalen medførte så mange vrede kommentarer på Mattels Facebook-side, at den kortvarigt måtte lukke ned.

Ekspert: KFC knækker
Fire måneder gik der, før Mattel gav efter for presset og droppede samarbejdet med Asian Pulp & Paper. Sådan kommer det også til at gå med KFC, hvis man skal tro Toby Webb, der er stifter af det anerkendte, engelske Green-bizz-medie Ethical Corporation.

”KFC bliver måske en hårdere nød for Greenpace at knække end de sædvanlige mål. (...) Men jeg sætter alligevel mine penge på Greenpeace,” skriver Toby Webb på sin blog.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S