Barbie-producent bøjer sig for Greenpeace-pres

Mattel, der producerer Barbie-dukken, har meddelt, at de stopper al køb af papir og pap fra virksomheder, der er involveret i ødelæggelse af regnskoven. Beslutningen kommer efter et massivt pres fra Greenpeace.

Efter et massivt pres fra Greenpeace tager Mattel nu afstand fra underleverandører, der er involveret i regnskovsødelæggelse. Som et led i Greenpeace's kampagne mod Mattel hang aktivister fra organisationen et kæmpe banner op på Mattels hovedsæde..

08.10.2011

CSR.dk

Virksomheden bag Barbie-dukken, Mattel, informerer nu alle sine leverandører om, at de skal gå udenom fibre fra virksomheder, der er kendt for at være involveret i regnskovsødelæggelse – såsom den primære leverandør af indonesisk papirmasse, Asia Pulp & Paper.

Beslutningen kommer efter et ekstremt pres fra Greenpeace, der startede i juni, hvor organisationen offentliggjorde analyser, der viste, at legetøjsemballage fra Mattel indeholdt såkaldt mixed tropical hardwood fra den truede indonesiske regnskov, som fældes i alarmerende hast.

Læs også: Dialog tager brodden af agressive NGOer

Analyserne blev fuldt op af en massiv Greenpeace-kampagne rettet mod Mattel. Kampagnen inkluderede blandt andet en humoristisk youtube-video, hvor Barbies kæreste Ken slår op med Barbie, da han finder ud af, at hun er skyld i fældning af truet indonesisk regnskov. Videoen spredte sig som en steppebrand via sociale medier og langt over en million har i dag set Ken afslutte forholdet til Barbie i vrede. Samtidig måtte Mattel æde, at medier over hele verden ikke kunne dy sig for at skrive historien om, at ”Ken slår op med Barbie”. Medieomtalen medførte en storm af kommentarer fra vrede forbrugere på Mattels Facebook-side – så mange, at siden kortvarigt måtte lukke ned.

Fire måneder efter kampagne-start har Greenpeace altså fået sin vilje, og det glæder talsperson hos Greenpeace Dan Belusa.

”Mattels nye indkøbspolitik for papir og pap er gode nyheder for Indonesiens regnskove og et tydeligt signal til Asia Pulp & Paper om, at det også rent forretningsmæssigt er god idé at lade regnskoven stå,” siger Dan Belusa.

Mattels nye politik skal også sikre, at virksomheden ikke modtager papir og pap fra tre plantager, der er etableret i områder, der engang var dækket af oprindelig skov. Konvertering af regnskov til plantage er en af hovedårsagerne til den omfattende og problematiske afskovning af indonesisk regnskov. Mattels politik stræber desuden efter at øge andelen af genbrugspapir og fremme brug af FSC-mærkede produkter.

-LA

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025CSR.dk

Ny måling: Klimakrisen rasler ned på danskernes bekymringsliste

23.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

23.04.2025CSR.dk

Tilbagetog? Bilproducenter går efter alternativer til elbilen

23.04.2025CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

22.04.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Lemvigh-Müller er valgt som en af InstallatørGruppens foretrukne grossister

22.04.2025CSR.dk

Sol og vind står stærkest: Dansk superfond justerer kursen i det grønne investeringslandskab

22.04.2025Klimaklar

Sponseret

Mød os på LOOP Forum - og book 20 min gratis sparring med Klimaklar-rådgiver

18.04.2025CSR.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle