Grønne indkøb starter i ledelsen

Hvis en virksomhed for alvor vil arbejde med grønne indkøb, så skal beslutningen tages på ledelsesplan, og rammerne derfra føres hele vejen ud i virksomheden. Sådan lyder det fra Nykredit, der er blandt Danmarks bedste på området.

Grønne indkøb er en voksende forretning i Danmark. Foto: Flickr/Ray M.

30.10.2015

Anders Kampmann, CSR.dk

Disciplinen grønne indkøb vinder frem i en række forskellige brancher, hvor både større og mindre virksomheder er begyndt at prioritere parametre som bæredygtighed, genanvendelse, livscyklusser og energieffektivitet når de skal købe inventar og ydelser, og når de skal vælge leverandører.

Læs også: Miljømærker hjælper virksomheders grønne indkøb

Et af de danske selskaber, der er længst fremme på området, er bank- og forsikringsvirksomheden Nykredit, der har arbejdet med netop grønne indkøb siden 2012 og ved udgangen af 2013 blev kåret til årets medlem af Netværk for Miljømærket Indkøb under Miljømærkning Danmark.

Indsatsen er både rettet mod koncernens direkte indkøb, hvor man går målrettet efter produkter og services mærket med Svanemærket og EU-Blomsten, men også når det kommer til leverandørudvælgelse, hvor man både leder efter virksomheder, der allerede har en lignende politik på området, men også har hjulpet andre med af få det.

Tre gode råd
En af de vigtigste forudsætninger for at få gennemført en grøn indkøbsstrategi, er at ledelsen bakker op om initiativet. Der fortæller Chief Procurement Officer i Nykredit, Lars Peter Wilken, der giver følgende tre råd videre til andre virksomheder, der gerne vil arbejde strategisk med grønne indkøb:

”Det første – og helt afgørende – er, at den øverste ledelse står bag hele vejen. Kun når ledelsen støtter 100 procent op, får vi i indkøbsfunktionen opbakning til at sætte de bedste rammer for flere grønne indkøb – over for leverandører og over for vores interne brugere i organisationen.

En anden vigtig ting er, at brugerne skal opleve grønne indkøb som en god service og et naturligt valg. Og de skal kunne forlade sig på, at vi har fundet frem til aftaler, hvor grønne indkøb, produkt og pris spiller sammen. Ethvert indkøb belaster jo trods alt den enkelte enheds budget.

For det tredje er det en god idé at være indstillet på at bruge ressourcer på at støtte en leverandør i at leve op til de grønne miljøkrav. Det er ikke altid let at forstå, hvad der skal til, og så er det godt at kunne gå ind og hjælpe en virksomhed med at leve op til de grønne krav. Det er i alles interesse,” siger Lars Peter Wilken.

For Nykredits vedkommende har det økonomiske aspekt været centralt placeret i virksomhedens klima- og miljøstrategi, der ud over indkøbene også handler om at nedbringe energiforbruget i bygninger, til transport osv.

Succes for grøn interesseorganisation
Netværk for Miljømærket Indkøb, som Nykredet altså er en del af, har i det hele taget god succes med at få sine i alt 13 medlemmer til at rykke på dagsordenen om de grønne indkøb. På to år har netværket således fordoblet andelen af miljømærkede produkter og serviceydelser til driften, og på nogle områder har man tillige været med til at sikre en stigning i udbuddet af produkter og tjenesteydelser, der er mærket med Svanemærket eller EU-Blomsten.

Den største stigning er sket på rengøringsområdet; i 2012 var 20 procent af de indkøbte rengøringstjenester miljømærkede, mens det i 2014 var 93 procent, og den tendens håber man vil brede sig til andre indkøbsområder.

”Netværket har lige nu fokus på tre områder; kontormøbler, kantiner og konference/hotel. Både fordi virksomhederne kan se, at de her har et uudnyttet potentiale i forhold til at vælge miljømærket, og fordi de gerne vil bidrage til at opnå et større udbud på disse områder. Forhåbentlig kommer vi om nogle år til at se en lignende udvikling på disse områder, ” siger direktør i Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen, i en pressemeddelelse.

Læs også: Rambøll kåret som årets grønne indkøber

Ud over Nykredit består Netværk for Miljømærket Indkøb af IF Forsikring, Danske Bank, Steen og Strøm, Rambøll, Sealed Air, Dansk Retursystem, BRF Kredit, Berendsen, Lyreco, COWI, Alliance+ og ISS. Rambøll tog titlen som Årets grønne indkøber 2014.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.12.2025CSR.dk

Fra mayonnaise til hudcreme: Forskere opdager vandmændenes store potentiale

10.12.2025CSR.dk

Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Special closing event for the Business & Human Rights Accelerator

Join us in Copenhagen on 10 December 2025-International Human Rights Day-for the special closing event of the Business & Human Rights Accelerator.

Dato

10.12.2025

Tid

13:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Event
Business & Human Rights Accelerator Networking Reception

Join us in Copenhagen on 10 December 2025 - to a networking reception of Human Rights Day - and the continued efforts of companies advancing business respect for human rights.

Dato

10.12.2025

Tid

15:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

11.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom