Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly
Ni lande har på COP30 foreslået at lægge en skat på privatfly for at finansiere klimahjælp til fattigere lande. Danmark er imidlertid ikke med, hvilket møder kritik fra flere sider.
Ni lande lancerede lørdag aften på COP30 i Brasilien en koalition, der opfordrer til at beskatte privatfly for at skaffe midler til klimahjælp til verdens fattigste. Privatfly udleder ifølge rapportmateriale 14 gange flere drivhusgasser per passager end rutefly, og koalitionen ser beskatning som et oplagt greb.
Danmark står dog udenfor koalitionen og er hverken medlem eller et af de fire observatørlande. Det undrer flere, især fordi Danmark sidste år meldte sig ind i Global Solidarity Levies Task Force, hvor netop en skat på privatfly fremgår som første anbefaling. En forklaring fra skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) er ikke kommet.
Aktivister havde håbet, at Danmark ville være en del af koalitionen. ”Det er virkeligt øv”, siger Nicole Pemberton fra Den Grønne Ungdomsbevægelse til Politiken. Også Folkekirkens Nødhjælp undrer sig. ”Jeg er meget skuffet. Det er en lavthængende frugt og en perfekt måde at gå foran i klimakampen”, siger klimarådgiver Mattias Søderberg til Politiken.
Enkel og let at implementere
Diskussionen handler ikke kun om politisk vilje. Ifølge en rapport udarbejdet for Folkekirkens Nødhjælp vurderes det som relativt enkelt at indføre en skat på privatfly. Alle nødvendige data om passagerer og flyvninger findes allerede.
Modellerne er tilmed kendte. Storbritannien bruger en passagerafgift, mens Portugal har en afgift per afgang. Danmark kunne ifølge rapporten indføre en lignende ordning hurtigt og inden for gældende regler.
Indtægten vil næppe være stor, men eksperter peger på, at symbolværdien er betydelig, og at midlerne kunne gå til fonden for klimatab og skader. For Mattias Søderberg handler sagen om troværdighed. Hvis rige lande ikke vil beskatte de mest klimabelastende rejseformer, bliver det svært at vise globalt lederskab.
- lhs
