Forbrugerundersøgelse: Kommunikation omkring CO2-neutralitet skaber forvirring

Arlas brand 'Arla Øko' reklamerer med CO2-neutralitet på deres produkter. Det får forbrugeren til fejlagtigt at tro, at det gælder flere af koncernens produkter, viser undersøgelse.

10.02.2021

CSR.dk

I en kampagne under brandet Arla Øko har koncernen CO2-kompenseret 90 millioner kg. mælk. Det svarer til under en tiendedel af koncernens samlede årlige mændge øko-mælk.

Det skriver Børsen.

Det skaber problemer i forbrugernes opfattelse af hvilke produkter, der er kompenseret for, og hvilke der ikke er, viser en ny undersøgelse. Undersøgelsen er lavet af Margarine Foreningen, der tilbage i november 2020 anmeldte Arla til Fødevarestyrelsen for vildledende markedsføring.

Undersøgelsen viser blandt andet at 69 procent af de 1015 adspurgte personer tror, at Arlas økologiske Klovborg-ost også er CO2-kompenseret. Det er dog ikke tilfældet.

Forbrugerrådet Tænk stiller sig også kritisk overfor kampagnes metode, hvor CO2-neutralitet kun gælder udvalgte produkter.

“Vi mener i det hele taget, at man bør afholde sig fra at markedsføre noget som værende CO2-neutralt. Og hvis folk ovenikøbet får det indtryk, at flere produkter, end der er tilfældet, er kompenseret med klimakreditter, er det selvfølgelig ekstra alvorligt,” fortæller formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt

Arla understreger dog, at det fremgår tydeligt på emballagen, hvilke produkter der er inkluderet i kampagnen og stiller sig kritisk overfor Margarine Foreningens undersøgelse af sagen.

Et andet dilemma er imidlertid hele konceptet omkring klima-neutralitet, da det fejlagtigt kan lede forbrugeren til at tro, at mælkeprodukter har et lavt klimaaftryk, hvilket ikke er tilfældet sammenlignet med fx plantebaserede produkter.

Her mener Concito dog, at Arla har sit på det rene, da de tydeligt gør forbrugeren opmærksom på, at CO2-neutraliteten er opnået i gennem klima-kreditter.

Man kan så diskutere om den gængse forbruger har viden nok om CO2-udledninger og klimakreditter til at kunne finde hoved og hale i emnet.

En anden undersøgelse også foretaget af Margarine Foreningen viser nemlig, at 65 procent af deltagerne siger, at de enten ved “meget lidt” eller “ingenting”, om hvilke regler der gælder ved brug af klimakreditter.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

12.12.2025CSR.dk

Første straffesag om greenwashing: Kunne ikke dokumentere bæredygtighedsudsagn

11.12.2025CSR.dk

Ny podcast om virksomheder som motor i omstilling

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams