Forbrugerundersøgelse: Kommunikation omkring CO2-neutralitet skaber forvirring

Arlas brand 'Arla Øko' reklamerer med CO2-neutralitet på deres produkter. Det får forbrugeren til fejlagtigt at tro, at det gælder flere af koncernens produkter, viser undersøgelse.

10.02.2021

CSR.dk

I en kampagne under brandet Arla Øko har koncernen CO2-kompenseret 90 millioner kg. mælk. Det svarer til under en tiendedel af koncernens samlede årlige mændge øko-mælk.

Det skriver Børsen.

Det skaber problemer i forbrugernes opfattelse af hvilke produkter, der er kompenseret for, og hvilke der ikke er, viser en ny undersøgelse. Undersøgelsen er lavet af Margarine Foreningen, der tilbage i november 2020 anmeldte Arla til Fødevarestyrelsen for vildledende markedsføring.

Undersøgelsen viser blandt andet at 69 procent af de 1015 adspurgte personer tror, at Arlas økologiske Klovborg-ost også er CO2-kompenseret. Det er dog ikke tilfældet.

Forbrugerrådet Tænk stiller sig også kritisk overfor kampagnes metode, hvor CO2-neutralitet kun gælder udvalgte produkter.

“Vi mener i det hele taget, at man bør afholde sig fra at markedsføre noget som værende CO2-neutralt. Og hvis folk ovenikøbet får det indtryk, at flere produkter, end der er tilfældet, er kompenseret med klimakreditter, er det selvfølgelig ekstra alvorligt,” fortæller formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt

Arla understreger dog, at det fremgår tydeligt på emballagen, hvilke produkter der er inkluderet i kampagnen og stiller sig kritisk overfor Margarine Foreningens undersøgelse af sagen.

Et andet dilemma er imidlertid hele konceptet omkring klima-neutralitet, da det fejlagtigt kan lede forbrugeren til at tro, at mælkeprodukter har et lavt klimaaftryk, hvilket ikke er tilfældet sammenlignet med fx plantebaserede produkter.

Her mener Concito dog, at Arla har sit på det rene, da de tydeligt gør forbrugeren opmærksom på, at CO2-neutraliteten er opnået i gennem klima-kreditter.

Man kan så diskutere om den gængse forbruger har viden nok om CO2-udledninger og klimakreditter til at kunne finde hoved og hale i emnet.

En anden undersøgelse også foretaget af Margarine Foreningen viser nemlig, at 65 procent af deltagerne siger, at de enten ved “meget lidt” eller “ingenting”, om hvilke regler der gælder ved brug af klimakreditter.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København