Forbrugerombudsmanden udgiver retningslinjer mod greenwashing

Med en ny guide vil Forbrugerombudsmanden sørge for, at virksomheder kun fremhæver sig selv eller deres varer som særligt etisk korrekte eller miljøvenlige, hvis de kan dokumentere, at virksomheden overholder kravene til at bruge den type begreber.

Nu skal virksomheder sørge for, at deres bæredygtige udsagn kan dokumenteres. Arkivfoto..

07.01.2022

CSR.dk

Nu er det slut med at markedsføre sine produkter som bæredygtige, hvis det ikke kan dokumenteres.

Det vil Forbrugerombudsmanden hjælpe til at sætte en stopper for med en netop offentliggjort kvikguide, der skal give landets virksomheder retningslinjer for, hvordan promovering af CO2-mål og bæredygtighed skal ske i overensstemmelse med markedsføringslovgivningen, så der ikke bedrives greenwashing.

Det skriver Markedsføring.dk.

Læs også: Danish Crowns kampagne om klimakontrolleret gris bliver Danmarks første klimaretssag

Kammeradvokaten forklarer på sit website, at kvikguiden kort fortalt handler om relevante regler i markedsføringsloven, der indeholder et forbud mod at vildlede forbrugere, herunder et forbud mod at udelade væsentlige oplysninger, og et krav om, at rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold skal kunne dokumenteres, jf. §§ 5, 6 og 13.

I Forbrugerombudsmandens guide skelnes der blandt andet mellem generelle og konkrete klima- og miljøudsagn. En generel påstand er fx ”miljøvenlig”, som kun må bruges, hvis virksomheden kan bevise, at produktet generelt belaster miljøet væsentligt mindre end tilsvarende produkter.

Derfor anbefales det, at virksomhederne i stedet bruger konkrete udsagn i deres markedsføring.

”Hvis I ikke anvender generelle udsagn om klimaet eller miljøet i jeres markedsføring, men konkrete udsagn om en nærmere bestemt klima- eller miljøfordel ved et produkt, vil markedsføringen være betydeligt lettere at dokumentere. Konkrete udsagn giver også forbrugerne mere præcis information om produktets klima- eller miljømæssige fortrin”, lyder det blandt andet i guiden.

Det er imidlertid ikke kun udsagn, begreber og udtryk, der bruges i markedsføringen, som kan være vildledende for forbrugerne. Brug af billeder, tegninger, farver mv. kan give indtryk af, at produktet ikke skader miljøet. Derfor må det samlede, visuelle indtryk ikke fremstå klimavenlig, hvis det ikke er tilfældet.

Læs også: Virksomheder skal blive bedre til at brande økologien

Forbrugerombudsmanden har derudover fået 28 millioner kroner, der skal bruges til at behandle sager om virksomheders mulige greenwashing. 

Antallet har nemlig været stærkt stigende over det seneste års tid. 

Danwatch skriver at f.eks. er flere modewebshops blevet anmeldt af Forbrugerrådet Tænk for vildledende grøn markedsføring hos Forbrugerombudsmanden. Det drejer sig om Zalando, Boozt, Stylepit, Miinto og The Founded.

Problemet er på ingen måde isoleret til Danmark. Danwatch kan også fortælle, at i begyndelsen af 2021 screenede EU Kommissionen en lang række hjemmesider og fandt vildledende eller direkte falske grønne løfter hos 42 procent af virksomhederne.

- HCL

Merkur Andelskasse

Sponseret

ESG-scoren er kejserens nye, sorte klæder

Energi Danmark A/S

Sponseret

Additionalitet i PPA’er: Betydningen af at gøre en forskel

Relateret indhold

27.02.2024CSR.dk

Sparekassen Kronjylland vil støtte fællesskaber, der har fokus på bevægelse

23.02.2024CSR.dk

Zalando laver om i deres bæredygtighedskommunikation

23.02.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Virksomhederne, der rammes af gigantiske økonomiske konsekvenser fra CSRD, har brug for mere hjælp

20.02.2024Floral Affairs ApS

Sponseret

Modtag en gratis prøve på fremtidens blomster

20.02.2024Optimeet ApS

Sponseret

Bæredygtighed i fokus på Optimeet Messen

19.02.2024SustainBusiness

Sponseret

Rundrejse i Danmark skal gøre klimajournalistikken bedre

16.02.2024Dansk Erhverv

Sponseret

Ny analyse: Bæredygtighed accelererer bredt i dansk erhvervsliv

16.02.2024CSR.dk

Global undersøgelse: Næsten alle vil gerne ofre noget for klimaet

Jobmarked

Se alle

GPV

ESG Controller

Brænder du for at opbygge et ESG-miljø, hvor du får indflydelse på implementering af processer, sikre kvalitet og rettidig rapportering samt interaktion med ledere og andre stakeholdere på tværs af en global koncern?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Compliance Manager – develop our risk management strategy

Would you like to unfold and develop your expertise within IT risk management and compliance in a large, growing and global company?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

COOP Danmark A/S

Klimaansvarlig

Coop søger klimaansvarlig til ESG-afdeling

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

28.02.2024

EY

Konsulent - Sustainable Finance og Risk & Compliance (Frederiksberg)

Tænk! Hvis din karriere kunne have en varig indflydelse på dig og på verden?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.03.2024

Aalborg Kommune

Ambitiøs og knivskarp klimachef, der driver forandringer

Kan du omsætte vores ambitiøse visioner for klimaet til indsatser og handlinger, der skaber konkrete og målbare resultater? Kan du skabe grønne og bæredygtige forandringer? Som chef for vores nye klimaafdeling kommer du til at spille en nøglerolle i Aalborg Kommunes indsats for klimaet.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

28.02.2024

C WorldWide Asset Management

Sustainability/ESG Specialist

As our new Sustainability Specialist, you will contribute to defining, developing, and maintaining our strategic commitments and goals aligned with our overall firm-wide sustainability agenda. This multi-faceted role is organizationally anchored in our Global Clients team.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Semler Gruppen A/S

ESG Controlling & Reporting specialist til Semler Gruppen

Kunne du tænke dig at være med i udviklingen af Bæredygtighedsrapportering- og controlling i Semler Gruppen - og samtidig drive processen som ESG-projektleder?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet søger dygtig konsulent, der brænder for digitalisering af energisektoren

Brænder du for bæredygtighed, digitale teknologier og innovation? Og har du lyst til at være med til at digitalisere energi- og forsyningssektoren? Eller brænder du for datadeling, datasuverænitet og datasikkerhed? Så har du nu chancen for at blive en del af Alexandra Instituttets Insights Lab.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sustainable Business Solutions ApS

Kickstart din karriere indenfor bæredygtighed allerede i praktikperioden

Drømmer du om at arbejde med bæredygtighed og skal du eller nogen du kender i praktik i foråret eller efteråret 2024? Så kan en praktik hos Sustainable Business Solutions måske lige være sagen.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

14.03.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Uddannelse
Strategisk regnskabsforståelse

Styrk din regnskabsmæssige kunnen på 3 dage. Opnå øget indsigt i måling og tolkning af finansielle nøgletal, der er centrale for en virksomheds værdiskabelse, samt grundlæggende viden om budgettering og værdimåling.

Dato

10.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

CBS Executive Fonden
Uddannelse
Agilitet Innovation og Forretningsudvikling

Lær de nyeste teorier om agilitet og få metodisk viden, som sætter dig i stand til at øge innovationskraften og forretningsudviklingen i din organisation. Kurset giver forståelse for vigtigheden og nyttigheden af fleksibilitet, dynamik og risikovillighed.

Dato

15.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Bureau Veritas Certification
Webinar
Webinar: Har du brug for en intern eller ekstern sikkerhedsrådgiver?

Du har mulighed for at blive klogere på begrebet "sikkerhedsrådgiver", når vi afholder vores webinar den 18. januar 2024.

Dato

18.01.2024

Tid

13:15

Sted

Online

Bureau Veritas Certification
Møde
Netværksmøde: Food Waste & Loss

Gratis opstartsmøde den 31. januar 2024

Dato

31.01.2024

Tid

09:00

Sted

Bureau Veritas, Fredericia

Carve Consulting
Gå-hjem-møde
Skab værdi med dataetik

For mange er dataetik stadig ikke helt håndgribeligt. Men her kan du høre om, hvordan dataetik er indlejret i chatbots og hvilke dataetiske tiltag, det kræver at få D-mærket. Du får også en kort introduktion til Håndbog i dataetik og dens dataetiske principper og implementeringsredskaber.

Dato

27.02.2024

Tid

15:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, København K

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Eliminér lønforskel mellem kønnene | 90 min LIVE session

Ønsker du at arbejde med ligestilling i din virksomhed, og mangler du værktøjer? United Nation Global Compact inviterer på et gratis læringsforløb i forbindelse med Kvindernes internationale kampdag. Denne LIVE session er den anden del i forløbet og afvikles i samarbejde med EPIC (Equal Pay International Coalition) og Gapsquare. Her får du en gennemgang af det konkrete arbejde skridt for skidt med eksempler fra virksomheder samt Best Practice fra erhvervslivet.

Dato

28.02.2024

Tid

10:00

Sted

Online