Forbrugerombudsmanden udgiver retningslinjer mod greenwashing

Med en ny guide vil Forbrugerombudsmanden sørge for, at virksomheder kun fremhæver sig selv eller deres varer som særligt etisk korrekte eller miljøvenlige, hvis de kan dokumentere, at virksomheden overholder kravene til at bruge den type begreber.

Nu skal virksomheder sørge for, at deres bæredygtige udsagn kan dokumenteres. Arkivfoto..

07.01.2022

CSR.dk

Nu er det slut med at markedsføre sine produkter som bæredygtige, hvis det ikke kan dokumenteres.

Det vil Forbrugerombudsmanden hjælpe til at sætte en stopper for med en netop offentliggjort kvikguide, der skal give landets virksomheder retningslinjer for, hvordan promovering af CO2-mål og bæredygtighed skal ske i overensstemmelse med markedsføringslovgivningen, så der ikke bedrives greenwashing.

Det skriver Markedsføring.dk.

Læs også: Danish Crowns kampagne om klimakontrolleret gris bliver Danmarks første klimaretssag

Kammeradvokaten forklarer på sit website, at kvikguiden kort fortalt handler om relevante regler i markedsføringsloven, der indeholder et forbud mod at vildlede forbrugere, herunder et forbud mod at udelade væsentlige oplysninger, og et krav om, at rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold skal kunne dokumenteres, jf. §§ 5, 6 og 13.

I Forbrugerombudsmandens guide skelnes der blandt andet mellem generelle og konkrete klima- og miljøudsagn. En generel påstand er fx ”miljøvenlig”, som kun må bruges, hvis virksomheden kan bevise, at produktet generelt belaster miljøet væsentligt mindre end tilsvarende produkter.

Derfor anbefales det, at virksomhederne i stedet bruger konkrete udsagn i deres markedsføring.

”Hvis I ikke anvender generelle udsagn om klimaet eller miljøet i jeres markedsføring, men konkrete udsagn om en nærmere bestemt klima- eller miljøfordel ved et produkt, vil markedsføringen være betydeligt lettere at dokumentere. Konkrete udsagn giver også forbrugerne mere præcis information om produktets klima- eller miljømæssige fortrin”, lyder det blandt andet i guiden.

Det er imidlertid ikke kun udsagn, begreber og udtryk, der bruges i markedsføringen, som kan være vildledende for forbrugerne. Brug af billeder, tegninger, farver mv. kan give indtryk af, at produktet ikke skader miljøet. Derfor må det samlede, visuelle indtryk ikke fremstå klimavenlig, hvis det ikke er tilfældet.

Læs også: Virksomheder skal blive bedre til at brande økologien

Forbrugerombudsmanden har derudover fået 28 millioner kroner, der skal bruges til at behandle sager om virksomheders mulige greenwashing. 

Antallet har nemlig været stærkt stigende over det seneste års tid. 

Danwatch skriver at f.eks. er flere modewebshops blevet anmeldt af Forbrugerrådet Tænk for vildledende grøn markedsføring hos Forbrugerombudsmanden. Det drejer sig om Zalando, Boozt, Stylepit, Miinto og The Founded.

Problemet er på ingen måde isoleret til Danmark. Danwatch kan også fortælle, at i begyndelsen af 2021 screenede EU Kommissionen en lang række hjemmesider og fandt vildledende eller direkte falske grønne løfter hos 42 procent af virksomhederne.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby