Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

Populære apps til at registrere og styrke både arbejdsmiljø og trivsel har fået vokseværk. Men selvom en let tilgængelig app kan øge fokus på arbejdsmiljøet, kan det digitale værktøj muligvis have en slagside. Det viser en ny rapport fra NFA.

Foto: 123RF.com

13.10.2025

CSR.dk

Hvad er effekterne af at rykke arbejdsmiljøarbejdet over på medarbejdernes smartphones?

Det spørgsmål har forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) forsøgt at svare på i et nyt forskningsstudie. Og det korte svar er, at det stadig er underbelyst i forskningen, hvorvidt arbejdsmiljø- og trivselsapps har en positiv effekt. Der mangler simpelthen både praktisk og videnskabelig evidens for virkningerne.

Dog kommer forskerne også med et længere og mere nuanceret svar. De har nemlig spurgt ind til oplevelserne hos nogle af dem, som til dagligt beskæftiger sig med arbejdsmiljø og har erfaringer med brug af apps i arbejdsmiljøarbejdet.

Studiet illustrerer, at apps i arbejdsmiljøet har potentialer, men at der er behov for grundige videnskabelige gennemgange af arbejdsmiljø- og trivselsapps. Gennem interviews med arbejdsmiljøprofessionelle fra ti større virksomheder har forskerne fået en smagsprøve på potentialer og bekymringer ved de digitale værktøjer. Et af potentialerne er en øget medarbejderinvolvering i arbejdsmiljøet.

Potentialer og bekymringer ved arbejdsmiljøapps

Mere involvering af medarbejdere er ikke den eneste fordel ved at bruge apps i arbejdsmiljøarbejdet. Skræddersyede løsninger tilpasset den enkeltes behov er også noget af det, de arbejdsmiljøprofessionelle fremhæver som store potentialer ved arbejdsmiljø- og trivselsapps.

Men udover potentialerne peger de arbejdsmiljøprofessionelle også på nogle bekymringer. Nemlig at fokus på arbejdsmiljøet bliver på den enkeltes behov og udfordringer i stedet for arbejdspladsen som helhed. Desuden er de også bekymrede for, at man på nogle arbejdspladser vil nøjes med at bruge app’en og dermed bruge mindre tid på de fælles arbejdsmiljødrøftelser på arbejdspladsen. Et eksempel på dette er, at arbejdsmiljøet ikke længere tages op på personalemøder.

Altså er der en bekymring for, at app’en vil flytte arbejdsmiljøproblematikker væk fra den fælles arena og ned i medarbejdernes lommer. Selvom app’en gør arbejdsmiljø mere tilgængeligt for den enkelte medarbejder, ligger der derfor også en opgave hos arbejdspladsen med at fastholde arbejdsmiljøarbejdet på selve arbejdspladsen til fælles drøftelse.

“Det er spændende at følge med i, hvordan den digitale udvikling vil have indflydelse på arbejdsmiljøarbejdet. Vores undersøgelse viser, at der er behov for at lave grundige evalueringer af deres effekter, hvis man skal finde den bedste måde at styrke trivslen på arbejdet på”, siger Iben Karlsen, der er forsker på NFA og en af forskerne bag rapporten.

Det skal I være opmærksomme på

Forskerne har formuleret to gode råd til arbejdspladser, der anvender apps til arbejdsmiljø- og trivselsarbejdet. De gode råd bunder i de ti interviews med arbejdsmiljøprofessionelle, som NFA har gennemført:

  • Brug app’en som et ekstra redskab i arbejdsmiljøarbejdet og ikke som en erstatning for arbejdsmiljøarbejdet.
  • Pas på, at I ikke glemmer nogle medarbejdere. Ikke alle har en smartphone eller bruger apps. Derfor er det vigtigt, at I sikrer jer, at alle medarbejdere er ombord.

Forskerne har også afprøvet og testet app-registreret data til at måle udsving i trivslen på en række arbejdspladser. Formålet var at undersøge, hvordan man kan bruge app-registreret data til forskning, hvor særligt mængden af tilgængeligt data gør forskerne positivt stemte.

“En af fordelene var, at vi havde en solid mængde eksisterende målinger fra en længere tidsperiode, og derfor havde vi en masse data tilgængeligt, som vi kunne bruge til at måle udsving i trivslen over tid og under Covid-19 pandemien”, siger Iben Karlsen.

- lhs

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Trivsel på arbejdspladsen

Virksomheder, hvor medarbejdere oplever god trivsel, har ikke blot lavere sygefravær, men også højere produktivitet, stærkere fastholdelse og en attraktiv profil over for nye talenter. Så hvordan gør man det? Er det yoga og hjemmearbejde eller ledelse og fællesskab?

Relateret indhold

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

09.10.2025Cabi

Sponseret

Nye veje til arbejdskraft styrker bæredygtighed og bundlinje

08.10.2025CSR.dk

AI-giganter satser på små atomreaktorer til datacentre

08.10.2025CSR.dk

Kunder skal være med til at sænke landbrugets CO2-aftryk

07.10.2025CSR.dk

Ny global undersøgelse: Én klimastrategi passer ikke til alle lande

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J