Find forretningen og fælles målsætninger frem i partnerskaber

Udfordringen i partnerskaber er ofte at finde den fælles platform, der danner fundament for en velovervejet handlingsplan med en gennemtænkt forretningsvinkel på det filantropiske. Gode erfaringer viser vejen frem.

Mette Boye, direktør for DIEH, indledte mødet om mulighederne i partnerskaber..

02.09.2016

Anne Sophie Bertelsen, CSR.dk

Partnerskaber mellem organisationer og virksomheder er efterhånden et velkendt fænomen, når vi snakker CSR. Størstedelen af danskerne vil formentlig kunne komme i tanke om mindst ét samarbejde indgået mellem en NGO og en virksomhed.

Omdrejningspunktet for DIEH´s fyraftens-inspiration d. 24. august 2016, med titlen ”Nye forretningsmuligheder med større samfundsansvar” var netop udveksling af erfaringer og tanker om partnerskaber med udgangspunkt i oplæg fra henholdsvis CARE, Røde Kors og Goodwings.  

Fra donationer til kompetencer
Et af de store fokusområder var, hvordan virksomheder og NGO’er kan udnytte hinandens kernekompetencer, udveksle viden og ikke mindst ressourcer. Hvordan skaber man det gode strategisk match og en fælles dagsorden, når hver part har forskellige krav og ønsker for det endelige resultat?

En foreløbig konklusion var, at den klassiske partnerskabsmodel baseret på donationer efterhånden har nået et punkt, som ikke giver virksomhederne det, de har brug for. Så måske er det på tide at genoverveje den model. I stedet skal fokus vendes mod egen forretningsmodel og kernekompetencerne tages i brug, i målet om både at adressere de samfundsmæssige udfordringer samtidig med at virksomheden får noget ud af det.

Hvad CARE har lært af COOP
Dagens første oplægsholder, Rolf Hernø, Programme Coordinator fra CARE, gav et indblik i CAREs samarbejde med COOP om at fremme bæredygtig fødevarehandel med Afrika. Et projekt som viste sig at bidrage til en bedre ramme og forståelse for CAREs fremtidige arbejde med partnerskabsprojekter.

På den baggrund opfordrede Rolf Hernø de fremmødte til at:

  • Undgå den klassiske CSR-fælde, hvor samarbejdet ofte bygges på en ren branding-platform.
  • I stedet søge partnerskaber, der tager sit udgangspunkt i et strategisk fit, hvor der er rum til udvikling af nye og stærke CSR-løsninger.
  • Sørge for transparent kommunikation, klar rollefordeling og åbenhed om hvad hver part ønsker at opnå med projektet
  • Sidst men ikke mindst skal man forvente, at de større samarbejder kan være komplekse og ofte kræver nogle værktøjer.

Netop det med værktøjerne, var afsættet for det treårige projekt Fremtidens partnerskabsmodeller for strategisk CSR, som Røde Kors og Deloitte gennemførte med støtte fra Danida. De ville skabe et fælles værktøj, der kan hjælpe med udvikling af stærke løsninger for det strategiske samarbejde. Resultatet kan hentes her.

Røde Kors: større interesse, bedre kommerciel forståelse
Røde Kors har også på egen bane oplevet at partnerskaber, trods udfordringer, er af stigende interesse for virksomhederne.

”Vi oplever, at der er sket en rigtig stor ændring i, at virksomheder ved, at det er vigtigt dybt inde i deres DNA at være med til at gøre en forskel. Vi ser det også på flere platforme, blandt andet inden for HR feltet , at virksomheder gerne vil kunne vise både ansatte, nyansatte og i hele rekrutteringsfasen, at de gør en forskel. Virksomheder vil gerne gøre noget ude i verden, og de ved, at vi kan gøre noget som de ikke kan eller i hvert fald kan vi gøre noget sammen,” sagde Birgitte Marie Mabeck, chef for fundraising & marketing hos Røde Kors.

I det hele taget oplever Røde Kors, at der er sket et skred inden for CSR-feltet, fra for mange at være en udvidet marketingplatform, til en helt anden boldgade. Og det stiller krav til NGO’ernes måde at samarbejde på:

”Vi kan se at det gør en forskel, når vi også taler til virksomhedens bundlinje, hvilket man som NGO´er ikke var så god til for nogle år siden. I dag er det vigtigt, at vi som NGO´er kan sætte os ind i virksomhedernes behov, og spørge hvorfor de skal samarbejde med os og hvad er det vi kan hjælpe med. Vi er blevet bedre til at tale ind på den kommercielle banehalvdel, ” fortæller Birgitte Marie Mabeck.

Muligheder i et felt som ingen ejer
Drivkraften for partnerskaber er, at mange godt er klar over, at skal man overleve og tilbyde noget nyt, som ovenikøbet ikke må koste ekstra, så kræver det, at man tænker ud af boksen.

Ifølge Brian Sundstrup, som står for partnerskaber og kommunikation hos  den nye rejseportal Goodwings.com, er en del af løsningen, at gøre op med fastlåste mønstre i ens branche eller i de forretningsrelationer man indgår i. Det handler om at introducere en ny værdi eller et nyt forretningspotentiale, på en arena som hverken er ejet af virksomhed eller organisation.

”Når man begynder at have nogle mål, der ligger uden for ens egen forretning – f.eks. FN’s bæredygtighedsmål, så er det nemmere, fordi man begynder at tale ind i en arena, som alle gerne vil være en del af. Du skal gå fri af dine fordomme og få adgang til nye kompetencer som din virksomhed ikke selv råder over,” forklarede Brian Sundstrup.

Slut med at ligge og rode uden mål
Der er, som altid, masser af muligheder og masser af problemer. Og en forandring på vej. Fra CSR-partnerskaber, som læner sig op af branding-aspektet og mod den mere transformative arena med et mere strategisk funderet samarbejde.

DIEH’s arrangement bød også på et bud på, hvad den største udfordring i partnerskaber er. Problemerne opstår ofte, når samarbejdet ligger og roder rundt i et felt, hvor resultaterne er svære at synliggøre. Den helt store fare er at man får stablet et partnerskab på benene, der ikke giver mening for hverken afsender eller modtager, fordi fokus fjerner både virksomheden og NGO´ens kerneområde

Resultatet af det treårige projekt, Fremtidens partnerskabsmodeller for strategisk CSR, som Røde Kors og Deloitte gennemførte med støtte fra Danida, tilbyder hjælp til at komme ud over de værste faldgruber i partnerskaber. Materialet er gratis til rådighed her.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby