Find forretningen og fælles målsætninger frem i partnerskaber

Udfordringen i partnerskaber er ofte at finde den fælles platform, der danner fundament for en velovervejet handlingsplan med en gennemtænkt forretningsvinkel på det filantropiske. Gode erfaringer viser vejen frem.

Mette Boye, direktør for DIEH, indledte mødet om mulighederne i partnerskaber..

02.09.2016

Anne Sophie Bertelsen, CSR.dk

Partnerskaber mellem organisationer og virksomheder er efterhånden et velkendt fænomen, når vi snakker CSR. Størstedelen af danskerne vil formentlig kunne komme i tanke om mindst ét samarbejde indgået mellem en NGO og en virksomhed.

Omdrejningspunktet for DIEH´s fyraftens-inspiration d. 24. august 2016, med titlen ”Nye forretningsmuligheder med større samfundsansvar” var netop udveksling af erfaringer og tanker om partnerskaber med udgangspunkt i oplæg fra henholdsvis CARE, Røde Kors og Goodwings.  

Fra donationer til kompetencer
Et af de store fokusområder var, hvordan virksomheder og NGO’er kan udnytte hinandens kernekompetencer, udveksle viden og ikke mindst ressourcer. Hvordan skaber man det gode strategisk match og en fælles dagsorden, når hver part har forskellige krav og ønsker for det endelige resultat?

En foreløbig konklusion var, at den klassiske partnerskabsmodel baseret på donationer efterhånden har nået et punkt, som ikke giver virksomhederne det, de har brug for. Så måske er det på tide at genoverveje den model. I stedet skal fokus vendes mod egen forretningsmodel og kernekompetencerne tages i brug, i målet om både at adressere de samfundsmæssige udfordringer samtidig med at virksomheden får noget ud af det.

Hvad CARE har lært af COOP
Dagens første oplægsholder, Rolf Hernø, Programme Coordinator fra CARE, gav et indblik i CAREs samarbejde med COOP om at fremme bæredygtig fødevarehandel med Afrika. Et projekt som viste sig at bidrage til en bedre ramme og forståelse for CAREs fremtidige arbejde med partnerskabsprojekter.

På den baggrund opfordrede Rolf Hernø de fremmødte til at:

  • Undgå den klassiske CSR-fælde, hvor samarbejdet ofte bygges på en ren branding-platform.
  • I stedet søge partnerskaber, der tager sit udgangspunkt i et strategisk fit, hvor der er rum til udvikling af nye og stærke CSR-løsninger.
  • Sørge for transparent kommunikation, klar rollefordeling og åbenhed om hvad hver part ønsker at opnå med projektet
  • Sidst men ikke mindst skal man forvente, at de større samarbejder kan være komplekse og ofte kræver nogle værktøjer.

Netop det med værktøjerne, var afsættet for det treårige projekt Fremtidens partnerskabsmodeller for strategisk CSR, som Røde Kors og Deloitte gennemførte med støtte fra Danida. De ville skabe et fælles værktøj, der kan hjælpe med udvikling af stærke løsninger for det strategiske samarbejde. Resultatet kan hentes her.

Røde Kors: større interesse, bedre kommerciel forståelse
Røde Kors har også på egen bane oplevet at partnerskaber, trods udfordringer, er af stigende interesse for virksomhederne.

”Vi oplever, at der er sket en rigtig stor ændring i, at virksomheder ved, at det er vigtigt dybt inde i deres DNA at være med til at gøre en forskel. Vi ser det også på flere platforme, blandt andet inden for HR feltet , at virksomheder gerne vil kunne vise både ansatte, nyansatte og i hele rekrutteringsfasen, at de gør en forskel. Virksomheder vil gerne gøre noget ude i verden, og de ved, at vi kan gøre noget som de ikke kan eller i hvert fald kan vi gøre noget sammen,” sagde Birgitte Marie Mabeck, chef for fundraising & marketing hos Røde Kors.

I det hele taget oplever Røde Kors, at der er sket et skred inden for CSR-feltet, fra for mange at være en udvidet marketingplatform, til en helt anden boldgade. Og det stiller krav til NGO’ernes måde at samarbejde på:

”Vi kan se at det gør en forskel, når vi også taler til virksomhedens bundlinje, hvilket man som NGO´er ikke var så god til for nogle år siden. I dag er det vigtigt, at vi som NGO´er kan sætte os ind i virksomhedernes behov, og spørge hvorfor de skal samarbejde med os og hvad er det vi kan hjælpe med. Vi er blevet bedre til at tale ind på den kommercielle banehalvdel, ” fortæller Birgitte Marie Mabeck.

Muligheder i et felt som ingen ejer
Drivkraften for partnerskaber er, at mange godt er klar over, at skal man overleve og tilbyde noget nyt, som ovenikøbet ikke må koste ekstra, så kræver det, at man tænker ud af boksen.

Ifølge Brian Sundstrup, som står for partnerskaber og kommunikation hos  den nye rejseportal Goodwings.com, er en del af løsningen, at gøre op med fastlåste mønstre i ens branche eller i de forretningsrelationer man indgår i. Det handler om at introducere en ny værdi eller et nyt forretningspotentiale, på en arena som hverken er ejet af virksomhed eller organisation.

”Når man begynder at have nogle mål, der ligger uden for ens egen forretning – f.eks. FN’s bæredygtighedsmål, så er det nemmere, fordi man begynder at tale ind i en arena, som alle gerne vil være en del af. Du skal gå fri af dine fordomme og få adgang til nye kompetencer som din virksomhed ikke selv råder over,” forklarede Brian Sundstrup.

Slut med at ligge og rode uden mål
Der er, som altid, masser af muligheder og masser af problemer. Og en forandring på vej. Fra CSR-partnerskaber, som læner sig op af branding-aspektet og mod den mere transformative arena med et mere strategisk funderet samarbejde.

DIEH’s arrangement bød også på et bud på, hvad den største udfordring i partnerskaber er. Problemerne opstår ofte, når samarbejdet ligger og roder rundt i et felt, hvor resultaterne er svære at synliggøre. Den helt store fare er at man får stablet et partnerskab på benene, der ikke giver mening for hverken afsender eller modtager, fordi fokus fjerner både virksomheden og NGO´ens kerneområde

Resultatet af det treårige projekt, Fremtidens partnerskabsmodeller for strategisk CSR, som Røde Kors og Deloitte gennemførte med støtte fra Danida, tilbyder hjælp til at komme ud over de værste faldgruber i partnerskaber. Materialet er gratis til rådighed her.

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025CSR.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025CSR.dk

Rock Flour Company får investering til at udnytte grønlandsk gletjsermel til CO2-fangst og gødning

12.09.2025CSR.dk

Oprustningen presser bæredygtighed i baggrunden hos rådgivende ingeniører

11.09.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimapolitik kan mindske ulighed og øge sammenhængskraften

10.09.2025CSR.dk

DLG vil dokumentere effekten af regenerativt landbrug i nyt pilotprojekt

10.09.2025CSR.dk

Dyrere materialer truer tempoet i den grønne omstilling

09.09.2025CSR.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

08.09.2025CSR.dk

Regenerativt landbrug rykker op på dagsordenen hos de største i fødevarebranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online