Fem råd til hvordan man bedst investerer i udviklingslande

Myriam Sainz fra NGO’en TechnoServe trækker på sin erfaring med at genopbygge kaffesamfund med Nespresso for at identificere, hvordan man bedst kan investere i lande ramt af konflikt eller krise.

Landmand i Sydsudan. Arkivfoto..

30.07.2019

CSR.dk

I de senere år har virksomheder på tværs af forskellige sektorer øget deres investeringer i udviklingslande i et forsøg på at nå nye markeder, udvikle nye forsyningskæder og skabe en positiv, varig effekt i samfundene.

Læs også: Dansk plastikaffald kan ende på strande i udviklingslande

At træde ind i skrøbelige eller ustabile regioner byder imidlertid på forskellige udfordringer - som at udvikle politiske og sikkerhedsmæssige situationer og huller i infrastruktur og vitale tjenester - og virksomheder er ofte bekymrede over de risici, der er forbundet med investering i disse økonomier.

Det skriver Myriam Sainz fra NGO’en TechnoServe på ethicalcorp.com. Hendes erfaring viser at samarbejde mellem virksomheder og ngo’er er fuldstændig afgørende for at komme disse problemer til livs.

Myriam Sainz er sammen med sit team kommet frem til fem afgørende faktorer på området, der bygger på TechnoServes mange års erfaring - særligt gennem samarbejdet med kaffekoncernen Nespresso, som har hjulpet kaffesamfund på fode i områder plaget af konflikter, økonomiske kriser eller naturkatastrofer.

1. Værdipropositionen skal være overbevisende for alle parter
Projekter i udviklingslande med skrøbelige økonomier er mere risikable og kræver større investering, indsats og engagement. Derfor kan det være lettere at retfærdiggøre at opgive dem, så snart noget går galt.

Derfor bør partnerskaber baseres på et meget stærk forretningsgrundlag. Virksomheden vil ikke få succes, hvis investeringen ses som et socialt ansvarsinitiativ eller som et marketingværktøj. Investeringen skal snarere imødekomme et kerneforretningsbehov.

Tilsvarende skal NGO-partneren sikre, at der også er et stærk forretningsgrundlag for de involverede landmænd og iværksættere, der kan risikere en særlig høj fattigdomsudsigt eller være særlig risikovillige.

Før et nyt program lanceres, demonstrerer TechnoServe f.eks. potentialet for konkrete indtægtsgevinster for sine klienter med lav indkomst, som landmænd med et lille landbrug, samt levedygtigheden af ​​høje kvalitetsafgrøder eller andre forsyninger til sourcing-firmaet.

2. Partnere skal være forpligtede på lang sigt
De gode resultater sker ikke natten over, især ikke i de mest urolige regioner, og det kræver tålmodighed. Virksomheder bør derfor i startfasen planlægge udsigten til at udvide sig ud over den traditionelle årlige budgetcyklus.

Selvom en konstant vurdering af fremskridt er vigtig, er den private sektor nødt til at forstå investeringens langsigtede karakter og være villig til at overvinde midlertidige tilbageslag.

3. Partnere er nødt til at identificere og tackle markedshuller i starten
Usikre økonomier mangler nogle af de systemer, markedsaktører og infrastrukturer, som partnerskaber med fælles værdi ofte er afhængige af for at få succes. Derfor er det vigtigt, at partnerne identificerer disse huller og bygger løsninger i deres programplan i starten af processen.

Steder, hvor arbejdskapital er vanskelig at få, kan den private sektor hjælpe med at garantere finansiering. Og hvor bestemt udstyr eller forsyninger ikke er tilgængelige, er partnerne nødt til at hjælpe med at udfylde kløften ved at identificere, hvilke produkter der er egnede til lokale forhold, engagere leverandører i udlandet og hjælpe producentorganisationer med at handle med leverandører og udvikle udstyrsvedligeholdelsesfunktioner.

4. Partnerskabet skal være fleksibelt og tilpasse sig skiftende situationer
Når man arbejder i ustabile- eller post-konflikt områder, er det vigtigt at have god viden om den lokale kontekst, men det er også vigtigt at forstå, at situationer kan ændre sig meget hurtigt.

Derfor skal virksomheds- og NGO-partnerne være i konstant kommunikation med hinanden for at kunne tilpasse sig og træffe hurtige beslutninger, når det er nødvendigt.

Det er dermed vigtigt at planlægge en række forskellige begivenheder og etablere et beslutningsapparat, der ikke er alt for bureaukratisk.

5. Partnere skal være klar til at innovere
Udfordringerne forbundet med at operere i usikre økonomier tvinger uundgåeligt partnerne til at komme med nye ideer for at få tingene til at fungere. Men opbygningen af stærke partnerskaber i udviklingslande er ofte udfordrende - fordelene kan dog være betydelige.

Læs også: Menneskerettighedsværktøj hjælper virksomheder i udviklingslande

Delingen af risici blandt aktørernes gør det muligt at stille de nødvendige investeringer til at genopbygge en økonomi til rådighed, hvilket hjælper med at bringe transformative, varige ændringer i tusinder af menneskers liv.

- SDN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

07.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom