EU lemper grønne krav til bilindustrien: ”En bjørnetjeneste”
EU’s nye bilpakke giver industrien mere fleksibilitet, men burde i stedet have styrket omstillingen, lyder det fra AutoBranchen Danmark.
EU-Kommissionens netop præsenterede bilpakke lemper de grønne krav til nybilsalget fra 2035. Hvor det tidligere var planlagt, at alle nye biler skulle være emissionsfri, bliver kravet nu, at udledningen blot skal reduceres med 90 procent. Det giver plads til plug-in hybrider og biler med forbrændingsmotor, og det vækker bekymring hos AutoBranchen Danmark.
”Nu har industrien fået et pusterum ved, at klimamålene lempes, men jeg mener, det er en stakket frist. For vi kommer ikke udenom, at vores industrier skal være mere bæredygtige. Derfor burde vi hellere hjælpe dem til at opnå målene i stedet for at slække på dem”, siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, i en pressemeddelelse.
Lempelsen er ifølge Kommissionen og flere medlemslande et svar på et stigende pres fra den europæiske bilindustri, som kæmper med omstillingen, manglende efterspørgsel og stigende konkurrence, ikke mindst fra Kina. Bilpakken skal nu behandles af medlemsstaterne og Europa-Parlamentet.
Kina viser, at det kan gå hurtigt
Gitte Seeberg fremhæver, at europæiske bilproducenter er under pres fra kinesiske konkurrenter, der både har styr på elbilerne og hele værdikæden bag. Hun har netop besøgt Sydkina og bemærket markante fremskridt på blot ét.
”De europæiske producenter er under et voldsomt pres fra Kina, som kan levere elbiler af høj kvalitet, hurtigt og med det nyeste software. Kina er i fuld gang med den grønne omstilling og ikke kun det. De sætter sig også på hele værdikæden. Det er dén konkurrence, den europæiske bilindustri bør rustes til”, forklarer Gitte Seeberg i pressemeddelelsen.
Ifølge AutoBranchen Danmark er løsningen ikke at sænke kravene, men at skabe de rette rammer for omstillingen. Det kræver blandt andet, at
- accelerere udruldningen af en transeuropæisk ladeinfrastruktur, der i dag er fragmenteret
- udbygge elnettet så omstillingen ikke bremses af kapacitetsproblemer
- lave incitamenter for europæiske borgere til køb af elbiler, hvor Danmark og Norge er eksempler på succeser
- skabe bedre rammer for den teknologiske udvikling af den europæiske industri
Selvom Kommissionens bilpakke indeholder initiativer som rentefrie lån til batteriproduktion og opbygning af en europæisk batteriværdikæde, mener AutoBranchen Danmark, at pakken ikke adresserer den grundlæggende udfordring: At Europa kommer for langsomt fra start.
- lhs
