ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

Momentum forsvinder, ESG bliver politisk og alt for mange tror, at politikere og virksomhedsledere lyver for dem. Så er det nu, man lytter rigtig grundigt, før man taler, siger globale eksperter.

Foto: 123rf.com

31.03.2025

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

"Det er dårlige tider, Baktus!" 

"Ja, det har du ret i - det er dårlige tider." 

"Ingen søde sager og ingen steder at bo." 

Sådan går Karius og Baktus’ samtale efter tandbørsten har gjort sit i børneklassikeren fra 1949. Men det kunne også være samtalen om ESG-kommunikation anno 2025. Bortset fra det med de søde sager. Her ville der nok snarere blive sagt noget i retning af ”væk er de fælles ambitioner og kun tåbelige forbud har vi fået i stedet”. 

Nye præmisser

For kommunikationsvirkeligheden er blevet en anden i løbet af 2025 – selvom året kun er tre måneder gammelt. Det er der to primære, aktuelle årsager til: 

  1. Med EU-Kommissionens forslag til omnibus-direktivet forsvandt den kraftigste driver af ESG-kommunikation, bæredygtighedsfeltet nogensinde har set. Kravene, i første omgang fra CSRD, var omfattende nok til at der blev opbygget databeredskab og viden på et helt nyt niveau. Som er guld for kommunikationsindsatsen. 
     
  2. Den amerikanske regerings udrensning af al kommunikation og indsats relateret til ESG og med lange lister over specifikke ord, man ikke må bruge, hvis man vil have gode leverandørrelationer til det føderale Amerika. Som er gift for kommunikationsindsatsen. 

I tillæg til disse to nye begivenheder fastholdes fokus på greenwashing. Forbrugerombudsmanden modtog i 2024 162 klager på dette område, som svarer til en tidobling på fem år. 

Samtidig viser flere undersøgelser en foruroligende udvikling i tilliden til kommunikation fra virksomheder. 

Vi tror ikke på jer

Det globale termometer på forholdet mellem magt og mennesker er på 25. år den amerikanske kommunikationsrådgiver Edelmans ”Trust Barometer”. Dette tillidsbarometer udgives hvert år i januar og er i år baseret på 33.000 surveys gennemført i efteråret 2024 i 28 lande. 

Den overordnede konklusion i 2025’s Trust Barometer er, at tilliden mellem institutioner og mennesker er voldsomt presset. Globalt har 61 procent en moderat eller høj følelse af utilfredshed og uretfærdighed, baseret på en tro på, at regering og erhvervsliv gør deres liv sværere og tjener snævre interesser, og velhavende mennesker drager uretfærdigt fordel af systemet, mens almindelige mennesker kæmper.

Det kommer til udtryk i f.eks. en meget klar tendens: Siden 2021 er andelen af personer, som forventer at fremtrædende politikere, virksomhedsledere og medier lyver for dem steget betydeligt og er nu på det højeste niveau nogensinde.

Andel af personer, som mener ledere lyver for dem, Kilde Edelman Trust Barometer 2025. Foto: Edelman

Sustainable Insights årlige undersøgelse af forbrugernes opfattelse af virksomheder og bæredygtighed i Danmark tegner samme billede. Kun 22 procent stoler på kommunikation om ESG/bæredygtighed fra virksomheder, et fald på syv procentpoint siden 2021. Gruppen, der decideret har mistillid til samme kommunikation er på samme måde steget til 32 procent i 2025, hvilket er en stigning på seks procentpoint siden 2021. Samme billede gør sig i øvrigt gældende i Sverige, Norge, Finland og Holland. 

Grib chancen! Og lyt

Hvad gør en klog virksomhed så? Kommunikationsbureauet CreativeZoo skriver i den ene af deres artikler i dette tema, at man skal vælge at betragte den nuværende situation som et ”window of opportunity”. De hilser pausen i rapporteringsfokus velkommen, fordi det stærke fokus på compliance med CSRD kunne gøre virksomhedens kommunikation lidt fastlåst. De kæder er sprunget nu, og man kan derfor fokusere på at skabe mening, relationer og værdi. 

Hos Edelman starter de gode råd baseret på deres Trust Barometer et lidt andet sted. ”Read the room”, skriver de i en blog. 

”“Read the room” er ikke det typiske råd, der gives til ledere, som skal beslutte, hvordan de vil adressere forretnings- eller samfundsproblemer, men baseret på resultater fra 2025 Edelman Trust Barometer, burde det være det råd, de fik,” skriver Edelman. 

De konstaterer også, at det er fristende at tage skyklapper på, bøje sig ned og slet ikke sige noget. For hvorfor risikere at udløse nogens angst eller vrede over et problem, især når det er udbredt på tværs af alle demografiske grupper og i de fleste lande. Men Edelmans research viser, at ledere bør gøre det modsatte. 

De peger på tre nødvendige handlinger, som alle handler om at lytte. De er i øvrigt old school-ESG-faglige mål og metoder. De er: 

  • Kom ud af din informationsboble – hvis du vil vide, hvordan dine stakeholders egentlig tænker, er du nødt til at forlade din komfortzone. Så lav om i dine medievaner og opsøg information, der ikke er rettet mod dig og dine peers.
  • Hold fast i dine værdier – at blive bedre til at høre, hvad andre siger, betyder ikke, at man har pligt til straks at svare på al kritik eller alle krav. Brug det som input til jeres respons, og vær sikker på at I kommunikerer med udgangspunkt i et sæt sammenhængende værdier som er grundlæggende for jeres organisation.
  • Sæt ind, hvor det giver mening – de mange mennesker med en følelse af uretfærdighed og manglende tillid har ikke noget ønske om at virksomheder trækker sig. De vil have dem til at gøre noget, der hvor de bedst kan byde ind med noget, der kan løse problemer.

“Det er tid til at ledere er ydmyge, lytter og gør sig fortjente til tillid, så de kan bidrage til at løfte samfundet ud af den krise, det er i,” afslutter Edelman sin blogpost.

Det basale skal stadig på plads

CSR.dk fortalte i 2024 om en undersøgelse af ESG-kommunikation i Danmark, som blotlagde nogle grundlæggende udfordringer. De gælder stadig og det samme gør de grundlæggende råd til, hvordan de skal løses.

Samlet set handler det ifølge kommunikationsbureauet RelationsPeople, som stod bag undersøgelsen, om at få styr på: 

  1. Ejerskab for kommunikationen
  2. Kernefortælling og grundlæggende budskaber
  3. Den nødvendige dokumentation af disse budskaber med data
  4. Den interne organisering
  5. Planlægning af kommunikationen

Om man så lægger vægt på at skabe håb og optimisme med sine budskaber, eller om det vigtigste for en er at sikre sig mod eventuelle repressalier fra den nuværende amerikanske regering, eller om man er mest optaget af at få ny og bedre lovgivning på plads – det står åbent for enhver. 

Men at bagtæppet for ESG-kommunikation har ændret sig må være tydeligt for enhver. Spørgsmålet er, om det skal føre noget positivt med sig eller ej og nok også, hvor modige virksomheder tør være? 

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: ESG-kommunikation for virksomheder

Hvordan griber man bedste ESG-kommunikation an i en verden præget af usikkerhed, polarisering og vigende interesse?

Relateret indhold

08.07.2025Schneider Electric

Sponseret

Verdens største flowmålere kalibreres ved hjælp af løsning fra Schneider Electric

07.07.2025Schneider Electric

Sponseret

Zatea udnævnt til Schneider Electric Alliance Partner inden for avanceret motion control

03.07.2025CSR.dk

Analyse: Flere annoncører undlader at markedsføre grønne initiativer

27.06.2025CSR.dk

Haag forbyder reklamer for klimabelastende rejser

23.06.2025CSR.dk

Horisont Gruppen søger ESG-kompetencer til videreudvikling af CSR.dk

18.06.2025CSR.dk

Forslag til at tæmme reklamens magt

17.06.2025CSR.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

11.06.2025CSR.dk

Folkemødet 2025: 33 på tre dage

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K