Ekspert: Der er flere grunde til at prioritere bæredygtige tiltag

Bæredygtighed er in, og det er noget ledere skal tage til sig - det handler om at bygge sin forretning op omkring loyalitet, skriver bæredygtighedsekspert.

en bæredygtig forretning gavner virksomheden på flere kanter, ifølge bæredygtighedsekspert, Suzi Christoffersen..

21.01.2019

CSR.dk

Det er som leder vigtigt at fokusere på bæredygtighed, og det kan være med til at fremtidssikre en virksomheds værdigrundlag og økonomi, ifølge Suzi Christoffersen.

“Hos Closed Loop er vi hele tiden i dialog med modebrands, og vi oplever ofte, at designere og produktudviklere har brug for argumenter, de kan tage med tilbage til direktionsgangen om, hvorfor der er en økonomisk gevinst i at arbejde bæredygtigt,” siger Suzi Christoffersen til fashionforum.dk og tilføjer:

”Og hvis de – og vi – vil høres, så må vi tale det samme sprog som dem, der skal finansiere gildet. Så derfor har vi opstillet en række grundargumenter for, hvorfor bæredygtighed faktisk er en god forretning rent økonomisk. For det er det”.

Closed Loop kommer med fem grunde til, at du som leder skal prioritere og inkorporere bæredygtighed i din virksomhed:

1. Tiltræk branchens største – og mest loyale – talenter
Ved at gøre din virksomhed mere bæredygtig øger du chancen for at tiltrække de mest fremadtænkende, ambitiøse medarbejdere, som er dedikerede til at presse branchens fremtidige grønnere agenda. Derudover gør du det nemmere at holde på dine dygtige medarbejdere, fordi du giver dem en rigtig god grund til at være loyale overfor lige netop din virksomhed og til at promovere lige netop dit brand.

Ved at lade bæredygtighed være en essentiel del af forretningen, samler du desuden hele dit team om ét fælles mål, som de kan være stolte af.

2. Behold dine kunder – og få opmærksomhed fra nye
Ved at give dine kunder et bæredygtigt valg, får du dit brand til at skille sig ud, og måske kan du også tiltrække nye målgrupper. Her er der især tale om de yngre forbrugere, som har miljø og social ansvarlighed højt på agendaen, og som på sigt kan udvikle sig til langsigtede, loyale kunder.

Derudover kan en bæredygtig strategi også få dine allerede eksisterende kunder til at forblive kunder, fordi du tilbyder dem et endnu mere attraktivt produkt og et mere troværdigt varemærke.

3. Gør din virksomhed til en, man har lyst til at investere i
Med et bæredygtigt beslutningsgrundlag for din virksomhed beviser du, at du som leder både er fremadtænkende og bruger jeres midler klogt. Mere specifikt kan en bæredygtig omstilling både give dine eksisterende investorer forsikring om, at deres penge bliver brugt på en mere social og miljøbevidst virksomhed, men også gøre dig attraktiv overfor nye investorer på et konkurrencefyldt marked.

Derudover kan en bæredygtig profil give dig mulighed for at leve op til de øgede krav fra retailpartnere, herunder internationale butikker og webforhandlere, som i højere grad er på udkig efter brands med bæredygtige produkter.

4. Bæredygtighed er også godt for bundlinjen
En bæredygtig omstilling vil uundgåeligt øge nogle af jeres udgifter, men vil også styrke din virksomheds økonomi på sigt. Det skyldes blandt andet, at det giver anledning til at analysere og reorganisere hele jeres værdikæde, og dermed udrede hvilke besparelser, der kan implementeres i blandt andet produktionsleddet.

Derudover skal en bæredygtig omstilling ses som en risikoreduktion, i forhold til den merværdi, som etableringen af nye kundegrupper og et mere troværdigt varemærke vil give.

Læs også: 19 bæredygtige nytårsforsæt til CSR-folk

5. Kom lovgivninger i forkøbet
Det er på mange måder en god idé at se på din produktionskæde nu, før du bliver tvunget til det på grund af pres fra forskellige politikker og lovkrav. Lovkrav, som der kun kommer flere af i fremtiden, og som pludselig kan diktere at tingene skal gøres hurtigt – og derfor dyrt.

Hvis du sørger for at komme i gang inden da, sikrer du til derimod mere selvbestemmelse, ligesom at det også vil få andre i branchen til at se mod sådan nogle som dig for gode råd, når de selv skal i gang, fordi jeres virksomhed betragtes som en ’first mover’. Og hvem vil ikke gerne det?

- SDN

Læs den oprindelige artikel her

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup