Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner
Markedet for investeringer i grønne startups har skiftet karakter. Det ideologiske salgspitch er ikke længere nok: Nu skal teknologien være forretningskritisk.
Der er sket et skifte i markedet for grønne investeringer. Det fortæller Jennifer Dungs, ny partner i den danske investeringsfond Climentum Capital, som i årevis har rejst kapital til grønne virksomheder i både Europa og USA.
Hvor investorer tidligere var mere risikovillige og åbne for eksperimenterende teknologier, er kravene i dag skærpet.
”Der plejede at herske en større tolerance over for at eksperimentere og et mindre fokus på, at helt nye virksomheder tidligt skulle levere store indtægter og resultater”, fortæller Jennifer Dungs til Børsen.
Flere konkurser, projektnedlukninger og makroøkonomisk usikkerhed har fået mange investorer til at ændre kurs. Kapitalen bevæger sig væk fra de mest risikobetonede startups og hen mod løsninger, der allerede er afprøvet.
Fra nice-to-have til need-to-have
Hvis man som grøn startup i dag ikke kan dokumentere, at ens teknologi løser et reelt forretningsproblem, er sandsynligheden for at få kapital lav.
”Hvis du ikke kan vise, at din løsning er forretningskritisk, bliver den skåret væk, så snart kunden skal finde besparelser”, siger Jennifer Dungs til Børsen.
Og selvom Europa halter efter USA, når det gælder risikovillighed og volumen af venturekapital har Trump-regeringens klimaskeptiske kurs understreget Europas styrke: En høj grad af politisk stabilitet og et vedvarende fokus på bæredygtighed, som ifølge hende kan være med til at skabe mere robuste virksomheder på længere sigt.
Derudover byder det nye marked også på en mere moden investeringskultur. Ifølge Jennifer Dungs har de skærpede krav ført til højere kvalitet i både teknologisk niveau og iværksættere, og hun vurderer, at innovationscyklusserne er blevet hurtigere.
Når hun ser fremad, er det særligt to sektorer, hun har øje på: elektrificering og tung transport. Hun peger på elnettet som en akilleshæl i Danmark og fremhæver behovet for at modernisere transportsektoren, hvor CO2-udledningerne stadig er høje.
- lhs
